Rosie skrev:
:shock: Wow! Jag är upplyst. Måste bara få fråga: Vad jobbar du med Sarvi? Eller är alla denna kunskap ren hobby?
Faktum är att det var just i trakterna kring Kinnekulle som jag tillbringade den 22 september förra året. Sittande vid en eld, nynnandes på "Ho, ho ,ho, to the bottle I go..." Det var en av de gångerna jag lyckades tränga undan motviljan mot bilåkandet. En ljuvlig dag.
Jag ska studera era länkar lite noggrannare så får vi se om det kan bli en lövskogsjagarsommar.
Sisådär - jag är utbildad biolog, men så att säga åt ett annat håll inom biologin än den där skäggigt skogsmullegröna varianten. Så det mesta av kunskaperna får jag nog tillskriva ett hobbymässigt intresse för natur och historia. En nackdel är väl att lite som filmentusiaster (eller Tolkienentusiaster?), så har man en tendens att processa intrycken hela tiden. Jag tror att ni "normala" naturintresserade människor har ett lite annat, och i grunden sundare förhållningssätt till exempelvis en sån där trevlig ekbacke. Jag kollar - automatiskt och kan knappt låta bli - åldersfördelningen på träden, mängd död ved, ser det ut att vara några speciella lavar på träden? lyssnar efter fåglar, hittar spår av djur, tecken på att det har varit ängsmark eller betesmark eller gödslad mark osv osv. Lätt miljöskadad, med andra ord.
Kinnekulleleden är mycket trevlig och går genom många fina lövskogs- och hagmarker (och lite gran ibland, men det är ju oundvikligt). Vandrarhemmet finns i Hällekis. Förlåt om jag skamlöst propagerar för Västergötland här, men det är det landskap jag växte upp i... Som alla västgötar är jag svårt partisk.
P.S. jag inser nu när jag läser det här att det låter som att jag är totalt bonkers, men men...