Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 3:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 08, 2008 8:26 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Dom kanske tyckte han var mysigare som grå?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 08, 2008 7:22 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
hahaha, "mysgandalf, ta på dig grå kappa!"


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 09, 2009 10:34 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis nov 21, 2006 12:56 pm
Inlägg: 12
Ort: Uppsala
Anoriel skrev:
Jag tycker det är roligare att fantisera själv om hur kläderna i böckerna kunde se ut, än att kopiera direkt från filmerna. Jag är inte så nöjd med en hel del av dräkterna i filmerna. Mycket av alvkläderna känns så slinkigt bl a.
Jag håller på med en gondoransk klänning i svart, guld och rött just nu. Ska bli kul att gå på fest i den.


Men jag har ju glömt att uppdatera hur den blev. Underklänningen behöver fortfarande band i nederkant, men jag har inte hittat något lämpligt än. Det syns inte att underklänningen är mönstrad i svart på svart men det är den. Gondor är mycket mörka färger för mig, och metallband och sånt. Man ska inte gå att ta miste för en alv! :)
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 10, 2009 6:13 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Wow, såg ju jättefint ut!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 10, 2009 8:17 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis nov 21, 2006 12:56 pm
Inlägg: 12
Ort: Uppsala
Tack tack!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 10, 2009 10:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Det var ju hur fint som helst! Jag tycker att du verkligen, verkligen har lyckats få till känslan. :) Det skulle vara roligt att få se lite detaljbilder! Jag tycker själv mycket om att sy.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 13, 2009 12:05 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis nov 21, 2006 12:56 pm
Inlägg: 12
Ort: Uppsala
Tack, jag tycker det är så kul att tänka ut hur man kanske kan klä sig i Midgård. Försöker med en tydligare bild här då:
Bild
och en ännu mindre bra bild på kronan
Bild

Vad syr du då, Beledhel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 14, 2009 4:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Gud vad häftigt. :) Jag tycker om färgkombinationerna och tygerna och skärningarna och alltihop. Känslan av tyngd och lager på lager ger också en väldigt autentisk känsla.

På grund av min eviga fiende Tidsbristen syr jag inte så mycket, men jag tycker verkligen om att göra det. :wink: Dessutom är det ju rätt dyrt om man vill ha de bästa tygerna ... Hittills har jag i alla fall hunnit med några olika varianter på en klänning i våder med klockärm, en medeltidstunika till min pojkvän, en underlig tunika med broderade lövrankor och kanske något mer som jag inte kommer på just nu. En nästan färdig topp á la korsett ligger och väntar på att bli klar och likaså en stor vadmalsmantel som jag hade tänkt dekorera med ett omfattande broderi i Tolkiensk anda. Dock väger den 3,5 kg, varför jag inte är säker på om jag någonsin kommer att fixa att använda den, men i så fall får jag väl sälja den. Jag tycker att det roligaste ligger i själva skapandet och inte i användandet. :wink: Till det här tillkommer dock mycket vardaglig sömnad, som att sy om köpta kläder för att de inte sitter perfekt eller för att jag vill ändra vissa detaljer. Över huvud taget gör jag generellt om ganska mycket när jag utgår från ett mönster; jag vet ofta exakt hur jag vill ha det. Någon gång skulle jag vilja gå en kurs i mönsterdesign. Jag har idéer i mitt huvud som vill ut! :P Men det får väl bli när jag tycker att jag har tid, som allt annat ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 14, 2009 7:30 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis nov 21, 2006 12:56 pm
Inlägg: 12
Ort: Uppsala
Blixtsken gör verkligen inte kläderna rättvisa, levande ljus är klart bättre! :D
Jag tänker mig Gondor som medeltid korsat med ett stänk renässans, t ex lånar jag gärna inspiration från renässansens höga kragar, karmar på axlarna, urringningar som visar fler lager av kläder och så, detaljer och utsmyckningar, men jag tycker inte att det passar med t ex renässansens 1500-talskorsetter, spetskragar eller korta jackor. Nej lååånga klädesplagg har man i Gondor i min fantasi, långa tunikor på män också.
Ja, det är lager på lager som är grejen, endast ett lager kläder rätt upp och ner ser sällan trovärdigt ut. Sen är det där småpillet viktigt, så t ex det tunna bandet jag satt i framkant på min överklänning, som framhäver att den är öppen fram. Det låter fint med broderi, personligt och lite extra! Har du ingen bild på det?
Usch ja vilken tid det tar att sy! Ska man göra ett helt plagg är det inget man fräser ihop på en eftermiddag inte, tyvärr... Just nu vill jag sy en dräkt lämplig för att ha i skogen, som ändå ser gondoransk ut och inte att förväxla med en skogsalv, och jag har massor av viktigare/vettigare saker att göra... :( men jag vill ju inte gå naken på nästa tolkienistiska happening så jag får nog ta mig tid till det, tror jag... 8)
Ja och dyrt blir det ofta med, men jag försöker leta efter billiga tyger för då blir det roligare att sy, det blir mer kravfullt om tygerna är dyra. Så vad gäller den här dräkten så är underklänningen ett gardintyg för 35:-/m, överklännningen en fin yllestuv för bara 50:-/m, de röda ärmarna ett annat gardintyg för 50:-/m på rea, som hittat! Men sen tillkommer dekorationerna och då drar det genast i väg, banden på överklänningen kostar 40 respektive 70:-/m.
Jag väljer tyger som ser fina ut och som har skön kvalité, sen får de ha lite polyester eller viscose i om de vill för de är bara fantasykläder, inget period. Det är ju lätt att sikta på de tyger man uppfattar som "äkta" men jag brukar avråda mina vänner från att köpa tjockaste vadmal t ex, som du säger bli en vadmalsmantel ofta för tung för att kunna användas! Och man är sällan ute i sån kyla att det behövs heller...
Vad duktig du är som ändrar köpta kläder! Det blir säkert snyggare, det behövs ju ofta. Men jag orkar knappt sy upp mina för långa byxor! :x Usch jag är så lat när det gäller sånt lite "tråkigt".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 28, 2009 10:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Otroligt snyggt och välarbetat! :D

Har börjat få lite mer fart i mitt syrum, blir lite inspirerad nu. Kanske skulle försöka få till nå't Midgårda ändå.

Håller med om mkt i din tolkning av Gondors dräktskick.
Mycket bra arbete, som sagt! :D

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 28, 2009 11:49 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis nov 21, 2006 12:56 pm
Inlägg: 12
Ort: Uppsala
Tack!
Ja nu har ju förstås min symaskin gått och blivit krasslig, så den är inlämnad på service just när jag skulle till att börja sy den där skogsdräkten jag behöver ha om ett par veckor... :roll: vilket oflyt!

Nu får ni pigga upp tråden med bilder på midgårdsartade saker ni sytt eller slöjdat!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 20, 2009 11:00 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Älva skrev:
Vilken dräkt är er favorit från filmerna och vilken dräkt skulle ni helst vilja bära?


Min favorit är Éowyns kröningsklänning och det är även den som jag helst skulle vilja ha på mig. Den är fin!

Jag planerar att sy en Éowyn-inspererad klännig fast jag får inte tag i något bra tyg till någolunda rimligt pris :(


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 21, 2009 9:13 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Från LOTR bör väl Finduilas blå mantel som Eowyn fick av Faramir vara bland det finare. Det vore kul att se om någon kunde sy ihop nåt sånt.

Sen så kan man väl ta med Galadriels och Arwens klädsel också :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 21, 2009 12:23 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Ja, den hade varit underbar också, får se om man lyckas få ihop något sådant, fast det får nog bli efter klänningen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010