Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:16 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kläder
InläggPostat: tis aug 24, 2004 8:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Ioreth skrev:
jo, fellowship-cloaken i filmen är vävda i ull (mycket riktigt från ull med Gotlandsfårhärstamning :) ...) och är rätt tunna ... vävda i en speciell teknik som heter skuggväv ... och efter att jag är klar här i Kalmar ska jag hem och väva skuggväv :) ... och kanske en enklare variant av manteltyg (filmens väv är vävd på 16 skaft, men mönstret jag har via kompisar är bara på 4 dessutom kan jag max ha 8 skaft på min vävstol) ... har redan åtminstone en kompis som tjatat bra länge om en liten alvkappa :) *ler* ...

Vad betyder kinesiskan? Blir denna väv tätare, glesare, tjockare, tunnare? Hur blir den i en jämförelse med filmernas tyg? Vilken typ av butik vänder man sig till för att få tag på sådant? Finns det överhuvudtaget att få tag på som metervara, och i så fall till vilket pris? Det går ju visserligen att beställa från Nya Zeeland, men det blir ju en smärre investering.

Det var många frågor men du verkar ju kunna detta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 24, 2004 8:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Vi har redan en tråd med samma namn under "Öppet Tolkien-forum" eller om det var "Övrigt"...
Men den har väl blivit för gammal ändå, bumpa eller inte bumpa... :wink:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 24, 2004 11:19 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Vingilot skrev:
Vi har redan en tråd med samma namn under "Öppet Tolkien-forum" eller om det var "Övrigt"...
Men den har väl blivit för gammal ändå, bumpa eller inte bumpa... :wink:


kan bero på att diskutionen var off-topic på ett annat ställe. Misstänker att det är bra att ha en levande sån här tråd. Den andra är nu så död så det kan vara läge för en ny, i alla fall enligt mitt tycke.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kläder
InläggPostat: ons aug 25, 2004 7:04 am 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 07, 2003 9:52 am
Inlägg: 193
Ort: I love Hjo :)
Rosie skrev:
Ioreth skrev:
jo, fellowship-cloaken i filmen är vävda i ull (mycket riktigt från ull med Gotlandsfårhärstamning :) ...) och är rätt tunna ... vävda i en speciell teknik som heter skuggväv ... och efter att jag är klar här i Kalmar ska jag hem och väva skuggväv :) ... och kanske en enklare variant av manteltyg (filmens väv är vävd på 16 skaft, men mönstret jag har via kompisar är bara på 4 dessutom kan jag max ha 8 skaft på min vävstol) ... har redan åtminstone en kompis som tjatat bra länge om en liten alvkappa :) *ler* ...


Vad betyder kinesiskan? Blir denna väv tätare, glesare, tjockare, tunnare? Hur blir den i en jämförelse med filmernas tyg? Vilken typ av butik vänder man sig till för att få tag på sådant? Finns det överhuvudtaget att få tag på som metervara, och i så fall till vilket pris? Det går ju visserligen att beställa från Nya Zeeland, men det blir ju en smärre investering.

Det var många frågor men du verkar ju kunna detta.


tja ... om man spinner garnet själv (vilket jag skulle kunna om jag hade ull & tid och vore hemma) så går det nog att komma rätt nära känslan även med den enklare varianten jag hade tänkt väva ... (men det är i dagsläget ett senare projekt :( ... fast jag har en dröm om att väva det förstås :) ...)

att få tag på ungefär den typen av färdigspunnet garn tror jag dessvärre blir lite svårt, då den efter den inscannade bilden jag har (någon på ett annat Tolkienforum var snäll nog att skanna in en bit av tyget åt mej när hon fick sin metervara från Nya Zeeeland :) :) :) ...) verkar både glansig och porös men ändå rätt fast spunnet - antingen bleve det svindyrt bara med garnet eller så finge man som sagt spinna själv med någon blandning av ryafårull, spelsau och vanlig finullsull (fårraser) - skulle jag tro ...

Men det skulle ju gå att ta en annan typ av ull också - men då kan tyget bli både tunnare eller tjockare allteftersom hur garnet ser ut ... tätheten bestäms mest av vilken vävsked man använder (alltså en metall"kam" som trådarna hålls isär med i bredd) och hur hårt man slår ihop väven ... färgen bestäms ju av de två kontrastfärger man väver med, i filmtygets fall två olika gråtoner, en vitare och en mörkare ...

"kinesiskan" :) betyder att förenklat sagt mitt vävmönster är ca. 1/8 (ja, ej matematiskt korrekt men ungefär så är det :) ...) så komplicerat som det i filmen då jag har en mycket enklare typ av vävstol :) ... en amerikansk vävtidning hade tänkt skriva om just väven men New Line la sig i så de fick bara publicera en ENKEL variant av skuggväv som såg UNGEFÄR ut som den i filmen (lite rundade lövformer eller vad man ska kalla det ... ) - men det blir snyggt ändå! :)

vad gäller att få tag på tyget - det är nog svårt utanför Nya Zeeland - om du inte hittar någon som väver själv :) *ler* (hint! :) jag har som sagt planer på att sätta upp en väv när jag är hemma igen :) ... ) - om du känner någon som väver kan jag skicka vävnotan (som beskriver hur man sätter upp väven) för min 4-skafts-skuggväv :)

det blev ett låååångt svar kanske :)
sorry ... men två ämnen jag har en tendens att prata på tok för mycket kring - mina favoritämnen - är textil och tolkien :) *skrattar* :) :) :)

_________________
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
Where do I take this pain of mine
I run but it stays right by my side

MetallicA - Load - Until It Sleeps


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2004 8:44 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Ioreth:Tack för ett uttömmande svar som jag i allafall förstod lite grann av. :wink:

Att försöka få tag på samma tyg någon annanstans än från Stansborough är förstås ganska kört, men jag är väl egentligen inte fastkörd i just filmens variant av tyget. Även om de onekligen lyckats förbaska bra. Jag nöjer mig med ett tyg som stämmer väl överens med bokens beskrivning. Tror du (eller någon annan) att jag kan hitta det någonstans? Annars så uppfattade jag din hint som om du kanske säljer en bit?

Vingilot: Att bumpa är förbjudet!!! :shock:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010