Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 4:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att skapa kulturen från filmerna.
InläggPostat: tis apr 27, 2004 8:39 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån apr 26, 2004 3:24 pm
Inlägg: 33
:D Jag är ny här på forumet.... men har en kärlek för Tolkien som gå tillbaka till barndomen. Efter filmerna så har min kärlek blommat upp i en väldigt dyr hobby. :? Jag har börjat skapa ringbryngor, flagor och banner från filmen men vill gå över till tyngre saker. Jag tänkte att ni kanske ville dela med er av vad ni har skapat. Gärna bilder och beskriving....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 27, 2004 10:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
tyngre saker? hur menar du då? hus? :shock:

välkommen annars. jag skapar iochförsig hela hus och drakar och grottor... men bara tvådimensionella sådana.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 28, 2004 9:42 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån apr 26, 2004 3:24 pm
Inlägg: 33
Ja hus vore ju otroligt roligt att göra.... Rivendal..... :D Där skulle jag villja bo. Är det någon som kan..... ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 18, 2004 7:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Tja, jag syr Midgårdsinspirerade kläder. Tänkte försöka gravera glas med lite LOTR-citat och snygga anfanger, inspirerad av två glas min kompis Imli blåst och graverat åt mig (The Old Walking Song). Försöker få mitt sovrum att se lite Rivendell/Bagend-aktigt ut, men jag snickrar ju inte möblerna själv utan litar till loppisarnas magiska kraft... :wink:
Ja och så målar jag LOTR.
Men några ringbrynjor eller hus har jag inte försökt tillverka ännu! :) Ringbrynjor måste väl ta en förskräcklig tid att göra? (Tänker på PJ:s ord om de stackarna som böjde öglor till LOTR i ett år och nu är utan fingeravtryck......)
Hade varit kul att göra saker i läder när jag tänker efter...

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 02, 2004 10:23 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån apr 26, 2004 3:24 pm
Inlägg: 33
Kläderna skulle jag väldigt järna villja se... Jag vill sy kläder till medeltids veckan i visby....men jag tog träslöjd i skolan och har inte ärvt någon skiklighet av min mor. Jag har syt en Rohand banner men det var raka sömar och inget krångel.

Glasen du prata om...skulle jag väldigt gärna villja se.....jag målade lite glas för i tiden....kanske skulle börja nu igen och ta insperation från filmerna. Gravera skulle jag nog aldrig våga...är lite klumpig. :wink:

Brynjan tog ett tag... men den är färdig och så är huvan, svärdshanskarna och ett belte i ringar...med V formade öglor....riktigt snygg...... om jag får seja det själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 31, 2004 6:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Nelum skrev:
Kläderna skulle jag väldigt järna villja se...
Jag är sorgligt dålig på det här med att visa bilder på forumet. (Data-analfabet...), men än så länge är det en olivgrön figursydd linneklänning med klockärm (Sophias atelje-mönster) med naturvit underklänning, en mörkgrön, lång sammetsmantel med huva (+en liknande til em kompis), en kort sv.grå yllemantel utan huva, en rosa prinsessklänning till mitt gudbarn (hon på avataren). På g är en sv.grå klänning med sv. sammetsliv och överärmar och sv.grått tunnt ylle i kjol och vida underärmar. Röd/vinröd underklänning och en svart yllemantel med huva och vinrött foder. Plus fler grejor till gudbarnet och hennes syskon. Det är ett begär detta, kan inte sluta sy... :) Och det är inte så svårt som jag alltid trott. Testa!
Citera:
Glasen du prata om...skulle jag väldigt gärna villja se.....jag målade lite glas för i tiden....kanske skulle börja nu igen och ta insperation från filmerna. Gravera skulle jag nog aldrig våga...är lite klumpig. :wink:

Hrm..., det har inte blivit några ännu (men du kanske menade de jag fått av min kompis, samma problem som ovan, att få upp en bild alltså..) Jag har förmånen att ha tillgång till allt jag behöver (utom själva glasen) på jobbet. Gravera text är inte min starka sida, men jag tänker öva. :)

Fortfarande impad av att du gjort en brynja...
Citera:
riktigt snygg...... om jag får seja det själv.

Det får du absolut! :P Får man se den?

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 13, 2005 2:09 am 
Offline
Östring

Blev medlem: mån apr 26, 2004 3:24 pm
Inlägg: 33
Det har varit et tag sedan jag var in...förlåt .......det var inte meningen att lämna mitt uppe i ett "samtal". Men jag har nu hunit med att lära mig att sy ordentligt ....har en ordentligt garderåbb nu.

Jag är inte så bra med daton heler men ska försöka vissa några bilder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 13, 2005 2:13 am 
Offline
Östring

Blev medlem: mån apr 26, 2004 3:24 pm
Inlägg: 33
Det där gick inte alls ska samtala lite med min systers pojkvän som är "data nörd".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 13, 2005 8:35 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag håller på med en figursydd sammetsklänning efter Sophias ateljémönster. Ärmarna är dock egen design, gjorda i två delar och fodrade med halvlinne. :) (Visserligen hade man väl inte halvlinne på medeltiden, men å andra sidan hade man inte bomullssammet heller. :roll:)

Jag har tidigare också gjort en liknande klänning i silverglänsande syntet. Hade jag köpt tyget själv så hade jag förtstås valt ett annat material, men klänningen kom ändå till användning då jag spelade vinterdrottning i musikalen som vi satte upp i åttan. :)

Stor del av arbetet med min klänning gör jag i skolan, så om jag inte får MVG... :evil: :wink:


Edit: Ska kanske tillägga vilka mina nästa projekt är; En underklänning eller två, en röd linneklänning liknande den vita som Eowyn bär i TTT och en riktigt stor vadmalsmantel. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 13, 2005 10:30 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån apr 26, 2004 3:24 pm
Inlägg: 33
Ja visst är det roligt att exerimentera med tyg....

Min filosofi är att det är roligt att göra sakr så korekt som möjigt....men att fuska går an om slutresultatet ser bra ut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 17, 2005 3:06 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:29 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 17, 2005 9:38 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån apr 26, 2004 3:24 pm
Inlägg: 33
varför smida anduril när man kan köpa den..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 18, 2005 10:20 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:27 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 19, 2005 12:43 pm 
Ska ni ut på mördarpromenad eller varför ska den va skarp ?


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 20, 2005 12:32 am 
Offline
Östring

Blev medlem: mån apr 26, 2004 3:24 pm
Inlägg: 33
Näää svärdet ar inte skarpt. men som Undomiel sa så behöver men ofta inte ett svärd...och ska man fäktas så ska man inte ha skarpa vapen...
De här svärden är gjorda som samlarobjekt...inte att slås med. Föresten skulle de nog gå sönder på första pareringen.


Nog om svärd...Jag har hört att det fins en tolkin förening någonstans runt Upsala som har en svan båt... är det någon som vet något?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010