Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 3:34 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: The Hobbit 4
InläggPostat: sön jul 27, 2008 2:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
The Hobbit 4: Riddles in the Dark
Bilbo hittar en magisk ring och möter Gollum i mörkret.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 27, 2008 7:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
(Här kommer den första bilden som inte är ritad av Tolkien (dock har inte alla av de tidigare färglagts av honom).)

Det är intressant att se hur pass lite som skrivs om hur Bilbo finner ringen:
The Hobbit (s. 66) skrev:
[...] suddenly his hand met what felt like a tiny ring of cold metal lying on the floor of the tunnel. It was a turning point in his career, but he did not know it. He put the ring in his pocket almost without thinking; certainly it did not seem of any particular use at the moment.

Vad som kan betraktas som en av de viktigaste händelserna under tredje åldern berskrivs på mindre än tre rader, och upphittandet av ringen beskrivs främst som en vändpunkt i Bilbos karriär som inbrottstjuv!

Återigen har Bilbo oförskämt mycket tur: Gollum är inte hungrig när han möter Bilbo, så han dödar inte honom på en gång; när han inte kan svaret på "fisk-gåtan" hoppar en fisk upp på hans fot; och han lyckas säga rätt svar på "tid-gåtan" även fast han inte kan det. När han sedan flyr från Gollum lyckas ringen slinka på och av hans finger vid exakt rätt tillfällen (även fast detta kanske mer beror på ringens vilja än på slumpen).

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit 4
InläggPostat: mån jul 28, 2008 6:34 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Detta kapitel är också en av mina favoriter.
Vad jag finner mycket underhållande är att jag alltid slår upp detta kapitel i skolan för att mina vänner vill gissa gåtor :) Min vän Rebecka (som aldrig läst Bilbo) är gåtfantast och hon klarade alla utom två gåtor (ägget och hästarna)!
Det tyckte jag var otroligt bra.
Líndaletaro: Jo, Bilbo har otrolig tur 8) Jag gillar hur ringen inte nämns mer än "Han hittar en ring, som ändrar hans liv." Det känns så underbart att veta att "där är ringen, den enda ringen, men nu är den bara en användbar osynlighetsring, historien kretsar inte runt den."

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit 4
InläggPostat: mån jul 28, 2008 6:36 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
För att starta en diskussion; de som läser svenska översättning (eller har läst) vad tycker ni Gollum ska kalla ringen? "Min Sssöte" "Min dyrgrip" "min älssskade"?

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 30, 2008 10:47 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
"Min sssöte", ssså klart! :) Alternativt "min älssskade". Min dyrgrip är ju förskräckligt! :shock:

En till sak angående Gollum. I texten finns följande mening:
The Hobbit (s. 70) skrev:
And when he said gollum he made a horrible swallowing noise in his throat

"Gollum-lätet" ska alltså vara ett sväljande ljud, och inte alls likt Andy Serkis hemska hårbollshostningar! Ännu värre blir det när man jämför med Erik Anderssons översättning:
Hobbiten (s. 73) skrev:
Och när han sade gollum gjorde han en hemsk harkling.

Ojojojojoj. Framtida generationer kommer att tro att Serkis gör en bra tolkning av "gollum-lätet", även om de läst lite Tolkien.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 31, 2008 1:11 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Japp, Sssöte ska det vara! :D
Men om du lyssnar på hur Tolkien själv gör Gollums röst så tycker jag Serkis gör en ganska bra insats!
J.R.R. Tolkien reads from 'The Hobbit: Riddles in the Dark': http://www.youtube.com/watch?v=7VOdv2RE4jg

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 31, 2008 1:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Tolkien gör inte heller något bra gollum-ljud :D
I alla fall inte om det ska vara ett sväljande läte, som det står i boken.

(Tack för den länken, den var intressant. Här hör man också hur viktigt det är att man kan "väsa" ordet "preciousss". Då duger inte "dyrgrip"!)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 01, 2008 11:30 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Tolkien kanske inte visste hur han skulle förklara det. :P
(Vasse, älskar att höra honom läsa upp :) blir som en liten unge igen)

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 01, 2008 4:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Äh, det där ljudet kan väl inte vara så svårt att förklara. Själv hade jag jämfört det med en hostning om jag velat beskriva ljudet.

Det är förresten intressant att läsa hur Gollum beskrivs. Två meningar fick mig att haja till (mina kursiveringar):
The Hobbit (s. 69) skrev:
He was Gollum - as dark as darkness, except for two big round pale eyes in his thin face.

Denna mening har varit föremål för livlig debatt inom Tolkien-kretsar? Hade Gollum svart hy? Beskrevs han bara som mörk på grund av det omgivande mörkret? Eller var han kanske bara väldigt smutsig? Vissa personer har velat använda denna mening som ett argument för att Tolkien hyste rasistiska åsikter.
The Hobbit (s. 76) skrev:
He thought of all the things he kept in his own pockets: [...] a sharp stone to sharpen his fangs on, and other nasty things.

Va? Hade Gollum huggtänder?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 02, 2008 8:04 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Hm, intressanta punkter. Men jag tolkar "As dark as darkness" som en själslig beskrivning. T.ex. att hans själ var "mörk" eller "svart".
Nämen, det har jag aldrig märkt... (Kanske för att jag sitter med svenska översättningen av B G. H :oops:) För där står det "klor", och det är i alla fall vad jag trodde "fangs" betydde också. Men nu efter en snabb sökning på google ser jag att så är inte fallet.
Det var konstigt... Kan det verkligen vara så att Gollum hade huggtänder? Eller är det en miss som Tolkien glömde redigera?

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 02, 2008 10:53 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Den tolkningen anser jag vara ganska utesluten. Titta på den andra delen av meningen: "except for two big round pale eyes in his thin face". Där handlar det ju tydligt om fysiska attribut.

Erik Andersson översätter till "gaddarna". Jag anser det inte helt osannolikt att Gollum skulle ha vassa tänder. Der passar bra in i min bild av honom.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit 4
InläggPostat: lör aug 02, 2008 4:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Madde av Fylke skrev:
För att starta en diskussion; de som läser svenska översättning (eller har läst) vad tycker ni Gollum ska kalla ringen? "Min Sssöte" "Min dyrgrip" "min älssskade"?


Min Älsssskade för det första men min Sssöte går också bra fast som nummer 2.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 03, 2008 2:43 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Då kan vi nog bara dra den slutsatsen att Gollum såg mörk ut just då (för att det var mörkt i grottan), och allt som syntes i mörkret var ögonen.
Jo, nu när jag tänker på det är det inte helt osannolikt att Gollum hade små huggtänder. :)

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 04, 2008 1:26 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Kapitlet skrevs ju om i samband med att man släppte lord of the ring, undrar vad som hände tidigare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 9:46 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
tycker det känns lite väl läskigt att gollum dödar och äter varelser som talar samma språk som honom, men det allra värsta är nog att han vill äta Bilbo(borde inte det göra honom till kannibal? )

Líndaletaro skrev:
The Hobbit (s. 76) skrev:
He thought of all the things he kept in his own pockets: [...] a sharp stone to sharpen his fangs on, and other nasty things.

Va? Hade Gollum huggtänder?


Även om huggtänder diskussionen säkert är intressant så hajade jag till på nu att gollum hade fickor inget man såg i filmatiseringen direkt.

lite intressant också att se vad han har i fickorna: "fish-bones, goblins' teeth, wet shells, a bit of a batwing, a sharp stone to sharpen his fangs on, and other nasty things."

Vad tror ni resten av "the nasty things" kan vara?

Lite mer om Bilbos tur: Gollum visar även honom vägen ut, så det var mycket tur inblandad där.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010