Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: The Hobbit 3
InläggPostat: sön jul 13, 2008 11:34 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
The Hobbit 3: A Short Rest; Over Hill and Under Hill
Sällskapet stannar ett tag i Rivendell, för att sedan forsätta mot the Misty Mountains.

Bild
Bild


Senast redigerad av Líndaletaro sön aug 31, 2008 9:49 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 13, 2008 11:35 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag lägger upp denna tråd redan nu, då jag kommer att vara bortrest i ungefär tio dagar från och med imorgon.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 24, 2008 8:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Jag kommer att åkabort nu en vecka så jag lägger in min åsikt nu.

Jag tycker att det är ett väldigt bra kapitel och jag gillar verkligen alvernas sång och Bilbo som undrade hur dem visste hans namn.

Vättarnas sång är ju perfekt för att skrämma fångar och det fungerade säkert.

Jag gillar verkligen all uppstondele som kom då när Glamdring och Orkist kommer fram och alla vätskrämda vättar.

Men det är riktigt synd om lilla Bilbo som blir slagen med piskor och tänker på sin hobbit håla. Känner verkligen medlidande för honom :cry:

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 27, 2008 7:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag gillar också vättarnas sång skarpt!

En sak som slår mig är hur mycket tur Bilbo och hans dvärgar har genom hela boken. Det jag främst tänker på här är det faktum att de visade Elrond Thrors karta just den enda dag som månrunorna kunde synas. Den kunde ju lika gärna ha varit undanstoppad i en mörk vrå hela den dagen, och månrunornas hemlighet aldrig uppdagats.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 28, 2008 6:26 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Nåja, Bilbo är ju "The lucky number"! :wink:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 02, 2008 11:22 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Javisst, och det är ju också lite av själva grejen med berättelsen att Bilbo ska klara sig igenom sitt äventyr med hjälp av lagom mått tur och listighet (samt lite hjälp från Gandalf).

Andra tankar angående dessa kapitel:
  • "Hmmm! it smells like elves!" tänker Bilbo när sällskapet anländer i Rivendell (s. 46). Detta väcker ofrånkomligen några frågor hos mig: Hur luktar alver? Och hur vet Bilbo hur alver luktar? Hade han luktat dem förut? Eller menar Bilbo egentligen något annat än att det luktar alver när han säger att det luktar alver?
  • Två sidor senare förklaras att alver och dvärgar inte kommer särskilt bra överens. Men hur kan det komma sig? Jo: "some elves tease them and laugh at them [dvärgarna, alltså], and most of all at their beards." (s. 48). Jaså, alverna RETAR dvärgarna. Jag blir faktiskt lite förvånad över att Nauglamír-bråket inte ens nämns, även fast det rör sig om en barnbok.
  • The Hobbit (s. 51) skrev:
    "Durin, Durin!" said Thorin. "He was the father of the fathers of the eldest race of Dwarves, the Longbeards, and my first ancestor: I am his heir."

    Jag tycker bara att det är intressant att det nämns att Thorin och hans följe är "Longbeards" och att det är den äldsta "dvärg-rasen", med tanke på hur lite som skrivits om de olika "dvärg-raserna" överhuvudtaget.
  • På s. 52 frågar Gandalf Elrond (angående månrunorna): "Is there any more writing?" varpå Elrond svarar: "None to be seen by this moon,". Intressant! Det skulle alltså kunna finnas fler hemligheter dolda på Thrors karta, som vi aldrig får se. Hmm, vad skulle de kunna tänkas vara?
  • The Hobbit (s. 54-55) skrev:
    When he [Bilbo] peeped out in the lightning-flashes, he saw that across the valley the stone-giants were out, and were hurling rocks at one another for a game, and catching them, and tossing them down into the darkness where they smashed among the trees far below, or splintered into little bits with a bang.

    Varje gång jag läser detta kapitel kan jag inte undgå att faschineras av dessa "stone-giants". Vad jag vet nämner Tolkien dem inte någon annanstans, vilket är synd, eftersom jag skulle vilja veta mer om dem.
  • Tolkiens utläggning (på s. 60 i min bok) om orker och maskiner ger en intressant inblick i Tolkiens politiska åsikter. Jajjemän.
  • Lite längre ner på samma sida nämns att orker inte har något speciellt emot dvärgar, faktum är att vissa dvärgar till och med slutit allianser med orker. Precis som med "the stone-giants" så tror jag inte att Tolkien nämner dessa dvärgar på fler ställen (om man inte räknar med Mîm, förstås). Det är också synd, jag hade gärna velat veta mer här också.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 03, 2008 10:28 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Líndaletaro skrev:
  • "Hmmm! it smells like elves!" tänker Bilbo när sällskapet anländer i Rivendell (s. 46). Detta väcker ofrånkomligen några frågor hos mig: Hur luktar alver? Och hur vet Bilbo hur alver luktar? Hade han luktat dem förut? Eller menar Bilbo egentligen något annat än att det luktar alver när han säger att det luktar alver?


jag fick uppfattningen att Bilbo har träffat alver tidigare och då kanske han har känt vad de luktar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 03, 2008 10:32 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Men när skulle Bilbo ha träffat alver tidigare? Han är ju inte särskilt äventyrslysten av sig innan Gandalf kommer och hälsar på.

Edit: Eller vänta lite. Jag tar nog tillbaka det där, med tanke på vad som står i "The Quest of Erebor":
Unfinished Tales (s. 417-18) skrev:
He [Bilbo] was getting talked about, it seemed. Both his parents had died early for Shire-folk, at about eighty; and he had never married. He was already growing a bit queer, they said, and went off for days by himself. He culd be seen talking to strangers, even Dwarves.
[...]
But he was not at home. They shook their heads in Hobbiton when I [Gandalf] asked after him. "Off agian," said one hobbit. It was Holman, the gardener, I believe. "Off again. He'll go right off one of these days, if he isn't careful. Why, I asked him where he was going, and when he would be back, and I don't know he says; and then he looks at me queerly. It depends if I meet any, Holman, he says. It's the Elves' New Year tomorrow! A pity, and him so kind a body. You wouldn't find a better from the Downs to the River."


Men jag vidhåller att det är underligt att Bilbo säger att det luktar alver. Det låter som om alver skulle ha någon väldigt speciell lukt.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 03, 2008 2:47 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Alverna rör sig i nordvästra midgård, t.o.m. Frodo hade väl träffat alver innan han lämnade Fylke (men det är ju lite off-topic).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 03, 2008 2:50 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Líndaletaro skrev:
Andra tankar angående dessa kapitel:
[list][*]"Hmmm! it smells like elves!" tänker Bilbo när sällskapet anländer i Rivendell (s. 46). Detta väcker ofrånkomligen några frågor hos mig: Hur luktar alver? Och hur vet Bilbo hur alver luktar? Hade han luktat dem förut? Eller menar Bilbo egentligen något annat än att det luktar alver när han säger att det luktar alver?

Jag tror faktiskt han bara fick tanken i huvudet, oberoende om han mött alver eller inte! Jag tror också att om de flesta kände lukten av "alv", så skulle de genast veta att det luktade "alv". Förstår ni? :D

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 03, 2008 3:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Corintur skrev:
Alverna rör sig i nordvästra midgård, t.o.m. Frodo hade väl träffat alver innan han lämnade Fylke (men det är ju lite off-topic).

Äh, här är ingenting off-topic! :D

Frågan är hur mycket alverna egentligen rörde sig genom Fylke på Bilbos tid. Som jag förstått det höll de sig mest undan från hobbitarna. De alver jag kan tänka mig färdades genom Fylke var de som (t.ex. som Gildor) var på väg västerut.

Madde av Fylke skrev:
Jag tror faktiskt han bara fick tanken i huvudet, oberoende om han mött alver eller inte! Jag tror också att om de flesta kände lukten av "alv", så skulle de genast veta att det luktade "alv". Förstår ni? :D

Ärligt talat: Nej. :)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 03, 2008 3:09 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Líndaletaro skrev:
Madde av Fylke skrev:
Jag tror faktiskt han bara fick tanken i huvudet, oberoende om han mött alver eller inte! Jag tror också att om de flesta kände lukten av "alv", så skulle de genast veta att det luktade "alv". Förstår ni? :D

Ärligt talat: Nej. :)

:lol: Jag är urusel på förklaringar. Men låt mig säga såhär då: Doften kanske helt enkelt kändes magisk? Alvisk, rent av? Och det var det som fick Bilbo att tänka "Ah, det luktar alv!". Naturlig instinkt helt enkelt?

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 03, 2008 3:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Madde av Fylke skrev:
Líndaletaro skrev:
Madde av Fylke skrev:
Jag tror faktiskt han bara fick tanken i huvudet, oberoende om han mött alver eller inte! Jag tror också att om de flesta kände lukten av "alv", så skulle de genast veta att det luktade "alv". Förstår ni? :D

Ärligt talat: Nej. :)

:lol: Jag är urusel på förklaringar. Men låt mig säga såhär då: Doften kanske helt enkelt kändes magisk? Alvisk, rent av? Och det var det som fick Bilbo att tänka "Ah, det luktar alv!". Naturlig instinkt helt enkelt?


Skulle mycket väl kunna vara så och Bilbo kan gu ha mött någon Alv på North-South Road eller East-West Road som båda går vid Hobbiton.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 03, 2008 3:17 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Turgon skrev:
Skulle mycket väl kunna vara så och Bilbo kan gu ha mött någon Alv på North-South Road eller East-West Road som båda går vid Hobbiton.


Jo, men min teori går ut på att alla lätt kan känna igen vad som är alviskt. Förlåt om jag är envis, men det är vad jag tror i alla fall :)

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 03, 2008 3:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Jo det går säkert det med fast dem andra möjligheterna finns också.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010