Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 69 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 11, 2004 7:37 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Nej! Där kan jag inte hålla med dig. Det är alldeles för klyschigt att han ska hänga där och Sam ska dra upp honom. Under den scenen tänkte jag bara, gå ut så ni kan bli räddade någon gång!

Däremot som det nämnts i någon (kanske den här) tråd tidigare skulle det bli spännande om Sam fick välja mellan att knuffa i Frodo och Ringen och rädda ME eller att förlora ME för sin älskade mr. Frodo.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 11, 2004 10:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Túrin Turambar skrev:
...spännande om Sam fick välja mellan att knuffa i Frodo och Ringen och rädda ME eller att förlora ME för sin älskade mr. Frodo.



Hissss....! Vik hädan onda varelse!!! Vänd åter till din herre i Barad-Dûr!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 13, 2004 12:08 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Beledhel:
Kolla även in; The Labyrinth, The dark chrystal, Willow (jag vet töntig, men den har en viss charm och Val Kilmer är långhårig...), The nightmare before christmas.
Det finns faktiskt en hel del fler filmer att kolla på... :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 13, 2004 5:28 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Rosie skrev:
Hissss....! Vik hädan onda varelse!!! Vänd åter till din herre i Barad-Dûr!


Men visst skulle det bli dramatiskt?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 14, 2004 5:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jo, visst skulle det bli dramatiskt. Och med tanke på reaktionerna efter Faramirs personlighetsförändring så skulle nog mobben bli ännu mer dramatisk! Med mej i spetsen! :x

(Ska dock erkänna att även jag umgicks med de tankarna innan sokå släpptes. Rent dramaturgiskt vore det klockrent, men... Nej, det är bara otänkbart.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 15, 2004 7:12 am 
Offline
Östring

Blev medlem: tis apr 13, 2004 2:54 pm
Inlägg: 29
Ort: Skiptvet, Norge
Den scenen har de ødelagt helt fullstendig! Den skulle vært akkurat som i boka, med at Gollum blir glad over at han har fått tak i Ringen, og danser og trykker feil, for så å falle uti. Men de forvandlet det til noe amerikanisert dramatisk kliss med at Frodo også faller, og at Sam må redde ham. Det verste er likevel Sams kommentar når han skal redde Frodo: "Don't you let go!". Når jeg så det, fikk jeg lyst til å kaste ting på lerretet eller noe...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 15, 2004 10:50 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ja visst är det klissete? Jag anser att scenen skulle varit som i boken lite mer sorgligt och besvärligt. Inte som sagt amerikaniserat tjafs...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 17, 2004 9:57 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag säger inte att jag skulle vilja ha det så i filmerna, jag tänker bara på hur historien kunde ha varit. Jag står alltid för att allt ska vara som i boken.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 17, 2004 1:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Okay, då förstår jag dej lite bättre. Att göra om filmslutet så till den milda grad hade nog orsakat massflykt från biograferna.

Undrar om Tolkien var inne på de tankarna någon gång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 17, 2004 3:08 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Nej, SJÄLVKLART skulle jag inte ha velat ha filmslutet så. Om PJ hade ändrat det så hade jag bombhotat honom. :)

Som sagt, jag bara lekte med tanken och hoppas att era inlägg inte var så arga som de verkade. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 17, 2004 4:02 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Fan vad upprörda alla blev helt plötsligt. När slutet med ett lavabad för Frodo föreslogs tidigare i denna tråd så verkade de flesta tycka att det var en ok idé.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2004 3:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Túrin Turambar skrev:
Som sagt, jag bara lekte med tanken och hoppas att era inlägg inte var så arga som de verkade. :)


Självklart inte så du kan andas ut Fëanor. Ingen är arg. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2004 5:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
efter att ha sett filmen ett antal gånger nu har jag funderat på det här med att ringen får lavan att stelna för att förstöras först senare. jag tror (och det här är helt klart min egen åsikt, med botten i att jag nyligen har läst en filmkurs och därför tenderar att "övertolka" allting) att PJ/PB/FW har gjort scenen såhär för att påvisa bandet mellan frodo och ringen, som trots allt blivit starkare och starkare med tiden. de har klippt filmen så att det tycks att ringen förlorar sin slutliga styrka först när frodo 'väljer livet' och sträcker sig efter sam. endast när ringen då har förlorat sin dåvarande herre, frodo, ger den upp hoppet (och här placerar jag ett medvetande hos ringen, jag vet) och förgås. som sagt tolkar jag in mycket i några få sekunder. ska bli kul att se om min teori stämmer ifall de säger något om det på dvd:n i höst!

i övrigt tycker jag att elijah wood räddar sin egen prestation från total sågning (för min del) i det ögonblicket då han säger "the ring is mine". första gången han är riktigt övertygande! det är rent utsagt uppfriskande med lite elakhet från hans sida efter två och en halv film med två ansiktsuttryck (tragisk eller tragisk med ett ledset leende...). äh, nu ljuger jag förresten. tycker att han är bra även lite tidigare när han blir misstänksam på sam efter att gollum dragit upp honom på utprånget på trappan (inte när han avvisar sam, utan när gollum först lurar i honom att sam vill ha ringen). då riktigt ser man hur han inte är sig själv utan att både ringen och gollum påverkar honom.

slutligen skulle jag säga att scenen vi ändå pratar om funkade okej för mig, men lite mindre slow-motion och annan musik skulle gjort den lättare att acceptera. jag hade inte väntat mig annat än en cliff-hanger-scen, men var lika övertygat att frodo skulle falla ned som jag var att gollum skulle dö när han föll ned från klippan utanför honmonstrets håla. :D

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 18, 2004 7:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
[quote="shelob"]men han såg också ganska lättad ut, äntligen hade han fått sin ring och fick sluta hans besvärliga liv som utstött nära 3000-årig.[/quote]men gollum är inte 3000år han är ju bara 500år

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 19, 2004 10:16 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Bara?! :lol:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 69 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010