Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 1. Prologen
InläggPostat: tor dec 18, 2003 5:41 pm 
Redaktionen

Prologue:

I amar prestar aen…
The world is changed.

han mathon ne nen…
I feel it in the water.

han mathon ne chae…
I feel it in the Earth.

a han noston ned gwilith.
I smell it in the air.

Much that once was is lost. For none now live who remember it.

THE LORD OF THE RINGS

It began with the forging of the great rings. Three were given to the Elves, immortal, wisest and fairest of all beings. Seven to the Dwarf lords, great miners and craftsmen of the mountain halls. And nine, nine rings were gifted to the race of Men, who above all else, desire power. For within these rings was bound the strength and will to govern each race. But they were all of them deceived, for another ring was made.

In the land of Mordor, in the fires of Mount Doom, the Dark Lord Sauron forged in secret a master ring, to control all others. And into this Ring, he poured his cruelty, his malice and his will to dominate all life.

"One Ring to rule them all.”

One by one, free lands in Middle-Earth fell to the power of the Ring. But there were some who resisted. A last alliance of Men and Elves marched against the armies of Mordor and on the slopes of Mount Doom they fought for the freedom of Middle-Earth.

<Vast armies of Men, Elves and Orcs assemble on the battlefield. Gil-Galad, Elrond and Elendil regard their enemies as the orcs snarl back, taunting them. Then the Orcs attack the Alliance, rushing across the field that separates the two armies. Elrond gives the command to the elven archers to engage>

<<Elrond: Tangado haid! Hado i philinn!>>

<The Elves raise their bows and releases a slew of arrows at the incoming orcs, taking down the first line of orc defense. As the wave of the orc infantry reaches the first line of the elven troops, the elves swing their swords up, slicing the orcs as they come, one after the other down the line. Soon the elves and the men are fully engaged in combat, taking down many of the orc troops>

Victory was near. But the power of the Ring could not be undone.

<Sauron strides onto the battlefield. Elrond looks up in trepidation. The Dark Lord, towering over both elves and men, brandishes a mace and shows the Ring of Power glowing on his finger. In fear, some of the warriors back off. Sauron wields his mace, hitting a group of warriors and sends them flying across the field. He repeats it with another fell swoop. Elendil, raising his sword to strike, attacks Sauron, but Sauron parries his blow and flings him against the rock, crushing him to death. Horrified, Isildur runs to his fallen father>

It was in this moment when all hope had faded, that Isildur, son of the King, took up his father's sword.

<Isildur grasps the hilt of Narsil but Sauron quickly stomps it down, shattering the blade. Sauron, with the Ring on his finger, reaches down towards Isildur. With a last desperate attempt, Isildur lets out a battle cry and strikes Sauron’s hand with the shards of Narsil, slicing the finger that bears the One Ring. Sauron lets out a cry as the Ring is separated from him. He implodes, sending a shock wave throughout the battlefield, knocking the warring troops off their feet. His armor falls unto the ground, his body vaporized>

Sauron, the enemy of the free-peoples of Middle-Earth was defeated. The Ring passed to Isildur, who had this one chance to destroy evil forever.

But the hearts of men are easily corrupted. And the Ring of Power has a will of its own. It betrayed Isildur to his death. And some things that should not have been forgotten were lost.

History became legend, legend became myth and for two and a half thousand years, the Ring passed out of all knowledge. Until, when chance came, it ensnared a new bearer.

<<Gollum: My Precioussssss>>

The Ring came to the creature Gollum, who took it deep into the tunnels of the Misty Mountains. And there, it consumed him.

<<Gollum: It came to me, my own, my love, my own prrrrreciousssss! gollum!>>

The Ring brought to Gollum unnatural long life. For five hundred years it poisoned his mind. And in the gloom of Gollum's cave, it waited. Darkness crept back into the forest of the world. Rumor grew of a shadow in the east, whispers of a nameless fear, and the Ring of Power perceived. Its time had now come.

It abandoned Gollum.

But something happened then the Ring did not intend. It was picked up by the most unlikely creature imaginable.

<<Bilbo: What’s this?>>

A Hobbit: Bilbo Baggins of the Shire.

<<Bilbo: A ring.>>
<<Gollum: (from afar) Losssst! My precious is lost!>>

For the time soon come when Hobbits will shape the fortunes of all.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 18, 2003 8:16 pm 
Redaktionen

Tycker detta är en av de klart bästa bitarna i filmen. Fast jag tycker Gil-galad framhävs väldigt dåligt! Jag har knabbt uppmärksammat att det är han då han nästan ser ut som de övriga alvkrigarna!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 9:18 am 
Gil-Galad har jag sett framför mig som blond och vacker men det kan jag inte direkt påstå att filmpersonen framställs som.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 12:07 pm 
Snaga
Användarvisningsbild

Ereinion syns knappt i Prologen, ändån är det den bästa scenen i hela triologin. Väldigt synd att hans dödsscen klipptes bort, den skulle ha varit spännande att se. För om man kollar på Prologens Storyboard i Extended Version, så ser man Sauron ta struptag på honom och sedan flammar hela kroppen upp...8)

Men gjort är gjort. Förhoppningsvis kommer det fler "Lord of the Rings" filmer i framtiden, och där kanske han är med. Men resten av Prologen är perfekt. Scenen när alverna går lös på orcherna med sina svärd är underbar och när Gondoranerna släpper loss sina pilar är man nära att svimma av glädje.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 1:21 pm 
Sinda

Jag tycker prologen är riktigt bra. :) Den får upp stämningen till resten av filmen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 6:34 am 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Prologen är bra! Saurons råsopande av soldater visar vilken mäktig fiende han är och dessutom på hans storlek. Blev lite besviken på hur cheesy arrogant Isildur var dock.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 6:35 am 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Mattias skrev:
Tycker detta är en av de klart bästa bitarna i filmen. Fast jag tycker Gil-galad framhävs väldigt dåligt! Jag har knabbt uppmärksammat att det är han då han nästan ser ut som de övriga alvkrigarna!

Å andra sidan så är det ju inte så att Gil-galad har en direkt framträdande roll efteråt i filmen så det finns ju ingen mening att framhävda honom. Se det istället som en bonus att han alls är med.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 11:35 am 
Master of Doom

Prologen är bra men jag tycker faktiskt ännu bättre om den svartröda prologen i Bakshis tecknade film från 1978. Jag blev dock väldigt upprymd när jag såg hur välgjord sista alliansen var.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 1:48 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Förutom att Gil-galad inte framhävs tillräckligt har jag ett annat problem med den här scenen: Saurons kropsstorlek.

Jfr Letters, brev 246: "The form that he took was that of a man of more than human stature, but not gigantic." Är han något annat än jättelik i filmen?

[Tillägg] Generellt tycker jag dock att prologen är klart lyckad.

Senast redigerad av Ereinion lör dec 20, 2003 3:07 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 3:02 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Jag tycker också om prologen. Den ger en bra sammanfattning om vad som har hänt innan resten av filmen utspelar sig!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 30, 2003 1:32 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Prologen var bland det bästa i hela filmen. Direkt kastas man in i handlingen och likt en James Bond film får man lite inledningsaction.

Sauron ser direkt livsfarlig ut. Var väldigt orolig över hur de skulle filma Isildurs fingerkapning men även här lyckades P.J. väl.

Man får heller inte glömma bort Galadriels eller rättare sagt Cate Blanchetts utsökta berättarröst.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 30, 2003 3:38 pm 
Master of Doom

Håller med om Galadriels röst men jag tycker Sauron ser fånig ut.
Som en jäkla robot.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 31, 2003 4:42 pm 
Dvärg

Jag tycker att Sauron ser bra ut när han slås men när han står inne i domedagsberget och lyfter upp ringen på minner han om nått ur Stear Wars....

För övrigt tycker jag att Galadriel berättar mycket bra lagom mystiskt...

Men säjer inte PJ i intervjuerna på EE-DVD:n att det skulle vara Galadriel som gjorde berättarrösten i slutet a RotK också?!... Det blev jag besviken över att hon inte gjorde...

Inläggsrubrik: Re: 1. Prologen
InläggPostat: tor jan 08, 2004 9:19 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

tolkiens skrev:
It began with the forging of the great rings. Three were given to the Elves, immortal, wisest and fairest of all beings.

När alverna får ringarna ser man en närbild på Galadriel och två alver i bakgrunden, en mörkhårig och en vithårig. Vilka är dessa?
Rent tekniskt borde det väl vara Cirdan och Elrond som får ta emot varsin ring men inte är det Hugo Weaving (Elrond) som står i bakgrunden. Så vilka är det? Är det Cirdan och Celebrimbor? Och i så fall, vem är vem?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 9:41 pm 
Sinda

Är det inte Círdan och Gil-galad? Gil-galad gav ju sedan sin ring till Elrond. Antagligen är den vithårige Círdan och den mörkhårige Gil-galad.
Fast nu kom jag att tänka på, den Gil-galad som är med i Sista Alliansen är ju inte samma Gil-galad som i den här scenen... :?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme