Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Historia, är det viktigt?
InläggPostat: fre jun 01, 2007 9:54 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
Vad är det inom historia som du är intresserad av? Ämnet historia täcker som bekant väldigt många områden, :wink: .

Året är ju nu 2007 och mycket har hänt i människans historia. I skolan får vi nosa på ettt urval av stora och små händelser i det förflutna. Men vad är syftet med att lära sig vår historia? Är det för nöjes skull eller har allt ett stort syfte.

Och varför är historia så viktigt att studera och lära känna? Är det för att vi genom att studera tidigare utförda handlingar som vi människor är ansvariga för kommer att lära oss av våra misstag? Det är ju en bra tanke men har ju bevisligen inte funkat så bra.

Givetvis är även jag intresserad av historia och jag anser att det är mycket viktigt att känna till vårt förlutna. Just därför vill jag gärna höra vad ni själva har att säga om de ovanstående frågorna. Det är givetvis mycket filosofi i det här men det skulle som sagt vara kul att bolla runt de här frågorna med er.

:D

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 03, 2007 10:21 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Jag tycker Historia är viktigt. Det jag är mest intresserad inom historia är nog Vikingatiden och Medeltiden m.m samt de svenska kungarna särskilt Karl IX, Gustav II Adolf, Karl X, Karl XI och Karl XII.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Senast redigerad av Orophin mån jun 04, 2007 2:42 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 03, 2007 4:23 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Den viktigaste anledningen till att historia är viktigt är att om möjigt undvika att göra samma misstag igen. Orsaken till händelser och konsekvenser av dem är viktigast. Att exempelvis lära sig om Olof Skötkonung liv eller Gustav II Adolf:s kärleksliv är mindre viktigt, det viktiga är att förstå varför exempelvis Sverige gick med i trettioåriga kriget, varför 1 respektive 2:a världskriget bröt ut.

Furst Imrahil skrev:
Är det för att vi genom att studera tidigare utförda handlingar som vi människor är ansvariga för kommer att lära oss av våra misstag? Det är ju en bra tanke men har ju bevisligen inte funkat så bra.


Faktum är att vi har lärt oss av våra misstag:
Europa har allt sedan civilisations födelse varit härjat av krig och efter andra världskriget skapades föregångaren till EU för att kunna bibehålla freden på den europeiska kontinenten. Om man inte skulle ha kunskapen om varför och hur krig bryter ut, hade sannolikheten varit ganska stor att vi fått sett mer oroligheter i Europa under vår livstid än vad vi har sett.

Den historian jag lärde mig i grundskolan var ganska meningslös (även om jag inte insåg det då), frågan om varför ställdes aldrig (jag kan ha glömt men tror inte det). Det var årtal dit och ointressanta personnamn dit. Det var först på historia A på gymnasiet som ordet varför ställdes i fokus och det började bli intressant.

Vidare så är jag övertygad om, om man har lärt sig att försöka förstå varför så är man bättre förberedd inför en situation där någon försöker manipulera dig. Du kan lättare genomskåda den kanske osanna "sanningen".

Jag har alltid tyckt om historia, och inte för att skryta ( :wink: ) alltid fått goda studieresultat inom området.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Historia, är det viktigt?
InläggPostat: sön jun 03, 2007 11:57 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Furst Imrahil skrev:
Vad är det inom historia som du är intresserad av?


Aha, denna fråga... I allmänhet hela saken, men framför allt forntid, vikingatid/tidig medeltid , litteraturhistoria (eller kulturhistoria över huvudtaget), och historian om uppror. Kanske ett visst inslag av Antiken... Tja och 1700- och 1800-talet igenom alla dessa Torp som fanns på mitt senaste arbete. Åh just det, och Historian på de Brittiska Öarna, Kelter men även senare. Åh och religionshistoria

Fast brytningstider intresserar mig mycket.


Furst Imrahil skrev:
Men vad är syftet med att lära sig vår historia? Är det för nöjes skull eller har allt ett stort syfte.


Allt har ett syfte, även det som är nöje. Man kan få nytta av det som är nöje, hela livet är en kamp för att få nöje att vara nytta så ser jag det. Sen kan man fundera på vad man kan lära sig om sig själv igenom historian. (Speciellt när man är Buddhist och tror på reinkranation)

Furst Imrahil skrev:
Och varför är historia så viktigt att studera och lära känna? Är det för att vi genom att studera tidigare utförda handlingar som vi människor är ansvariga för kommer att lära oss av våra misstag?


Att vi lär oss av historian är sant... Men lär sig alla av historian. Uppenbarligen inte som sagt. Många lär sig men inte alla. Krig kommer gång på gång, på samma plats. Nya atomvapen byggs. Nya kärnkraftverk byggs och Människa fortsätter vara den svagaste länken. Krig i religoners namn forsätter

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Historia, är det viktigt?
InläggPostat: mån jun 04, 2007 2:00 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Furst Imrahil skrev:
Vad är det inom historia som du är intresserad av?


Jag som för ett tag sedan blev Wiccan har börjat forska mycket om häxanklagelserna under renässansen ..
Och än så länge anser jag den tiden som mest intressant .
Har även börjat läsa om Jean d'arc


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Historia, är det viktigt?
InläggPostat: mån jun 04, 2007 7:09 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
AlexTook skrev:
Furst Imrahil skrev:
Vad är det inom historia som du är intresserad av?


Jag som för ett tag sedan blev Wiccan har börjat forska mycket om häxanklagelserna under renässansen ..
Och än så länge anser jag den tiden som mest intressant .
Har även börjat läsa om Jean d'arc


Jo, det hände mycket intressanta saker under renässansen, det har du rätt i.

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 04, 2007 7:31 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
När det gäller mig själv så är jag för tillfället mest intresserad av antiken, medeltiden och renässansen.

För några veckor sedan skrev jag ett arbete om Inkafolket i Sydamerika. Det var ytterst intressant och eftersom jag inte hört så mycket om dom tidigare blev jag väldigt tagen av deras historia. Inka var verkligen ett mäktigt folk, det har jag fått många bevis på.

Visst har vi i Europa tagit till oss en del av det som skett i det förflutna, men en del exempel lyser igenom. Ett av de tydligaste exemplen på detta är enligt mig folkmordet i Rwanda.

Makthavarna i Europa sa ju efter 2:världskriget att brott mot mänskligheten aldrig mer skulle få ske. Men som sagt utbröt den här konflikten i Afrika medan FN och andra starka nationer blundade för folkmordet. Sånt är verkligen sorgligt.

Jag hoppas att vi nu kan lära oss av misstagen och med gemensamma krafter försöker hejda exempelvis den pågående konflikten i Darfur. Det är sådant FN är till för.

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 07, 2007 7:50 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Antiken är det bästa godiset bland sortimentet.

Angående Afrika, denna gryta genomlider det nu som Europa genomled från 1600-WWII, ständiga krig för resurser och maktbalanser. Att kunna historia är viktigt för att undvika tidigare misstag, men demokrati är AO för att undvika tidigare missgärningar.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 07, 2007 9:58 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:44 pm
Inlägg: 192
Ort: Nyköping
Corintur skrev:
Den viktigaste anledningen till att historia är viktigt är att om möjigt undvika att göra samma misstag igen.


Vilket Hitler missade i sitt storhetsvansinne :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 07, 2007 10:39 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Snillen skrev:
Corintur skrev:
Den viktigaste anledningen till att historia är viktigt är att om möjigt undvika att göra samma misstag igen.


Vilket Hitler missade i sitt storhetsvansinne :D


Det var tur för oss :D De onda får gärna göra misstag.

Jag ska ge ett exempel på vad jag menar, när jag var såpass otydlig:
I fallet med andra världskriget så var en av grundanledningarna till kriget i Europa att Tyskland dömdes att betala ett stort krigsskadestånd i och med Versaillefreden. Detta medförde att Tysklands ekonomi var katastrofalt dålig under mellankrigstiden och det blev lättare för extremister att verka. Förhoppningsvis så har världen lärt sig utav det här misstaget och gör inte om det i framtiden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 08, 2007 8:18 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Corintur skrev:
Snillen skrev:
Corintur skrev:
Den viktigaste anledningen till att historia är viktigt är att om möjigt undvika att göra samma misstag igen.


Vilket Hitler missade i sitt storhetsvansinne :D


Det var tur för oss :D De onda får gärna göra misstag.

Jag ska ge ett exempel på vad jag menar, när jag var såpass otydlig:
I fallet med andra världskriget så var en av grundanledningarna till kriget i Europa att Tyskland dömdes att betala ett stort krigsskadestånd i och med Versaillefreden. Detta medförde att Tysklands ekonomi var katastrofalt dålig under mellankrigstiden och det blev lättare för extremister att verka. Förhoppningsvis så har världen lärt sig utav det här misstaget och gör inte om det i framtiden.


Versaillesfreden var ett misstag av de allierade, det var Frankrike som pressade mest för att Tyskarna skulle få lida, även under mellankrigstiden. Tyskland gick ju med på vapenstillestånd baserat på Wilsons 14 punkter, och de var mycket barmhärtigare än vad som blev Versaillesfreden. Det är en stor anledning till att tyska folket kände sig orättvist behandlade, det och inflationerna är två stora anledningar till att Nazisterna kom till makten, sedan finns det flera aspekter.

Se bara idag i Sverige, det fanns/finns ett stort missnöje bland folket, och i förra valet fick SD rätt så många röster.

I det tyska valet 1928 fick nazisterna 2,6%, i valet 1932 hade deras röstantal stigit 37,4%. Den stora uppgången kan härledas till börskraschen och inflationen som utbröt i västvärlden 1928. Det tyska folket var helt enkelt missnöjda, och röstade då fram nazisterna.

Ursäktar det långa inlägget.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 08, 2007 9:42 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Aldarion skrev:
Se bara idag i Sverige, det fanns/finns ett stort missnöje bland folket, och i förra valet fick SD rätt så många röster.

I det tyska valet 1928 fick nazisterna 2,6%, i valet 1932 hade deras röstantal stigit 37,4%. Den stora uppgången kan härledas till börskraschen och inflationen som utbröt i västvärlden 1928. Det tyska folket var helt enkelt missnöjda, och röstade då fram nazisterna.


Ack, vad fort folk glömmer. Den ekonomiska nedgången hade väll börjat märkas vid valet 1991, och ack vi fick se främlingsfientlighet då... Ny Demokrati, men förvisso SD, och även andra högerextremister mascherar igen. Sen är frågan hur allmänheten reagerar på det, jämfört med tidigare år. Både i det här landet och Internationellt.

---

Förövrigt jag glömde USAs historia, med viss lutning åt de senaste tiderna, och Sydamerika.

och tja Arkeologi.

Hehe Time Team (;

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 12, 2007 9:55 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:44 pm
Inlägg: 192
Ort: Nyköping
Som svar på den ursprungliga frågan, så är jag mest intresserad av första & andra världskriget. Läser annars allt från svensk till egyptisk. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 20, 2007 6:00 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 23, 2006 5:57 pm
Inlägg: 256
Ort: Karlstad
Historia är mitt favoritämne och därför mycket viktigt :)

Nej men seriöst, historia är mycket viktigt för att förstå varför världen ser ut som den gör idag. Utan historia skulle många inte alls förstå varför många konflikter ser ut som de gör idag. Man lär sig givetvis många saker som inte är jätteviktiga i farten men det är ju bara roligt.

Jag tycker bäst om tiden före antiken (sumererna is the shit!) och frihetstiden. Jag delar absoplut inte mångas fascination av världskrigen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 20, 2007 7:07 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Historia är även mitt favoritämne och är (jag stjäler rakt av) därför mycket viktigt.

Jag finner att allt mellan antiken och 1600 talet är uttråkande. Den intressanta epoken är Stormaktssverige (1600 talet) tills Kalla Krigets slut.
Ja, jag gillar skjutvapen :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010