Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Är du troende?
Ja , jag tror på gud 16%  16%  [ 5 ]
Nej jag tror inte på något 45%  45%  [ 14 ]
Jag är asatroende 10%  10%  [ 3 ]
Jag tror endast på andar 13%  13%  [ 4 ]
Jag är buddhist,hindu eller tror på annat 16%  16%  [ 5 ]
Antal röster : 31
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 07, 2007 8:05 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: fre nov 30, 2007 1:46 pm
Inlägg: 32
Ort: Falköping
Saxat svar ifrån en liknande tråd på annat forum;

Njae... Förstod ni nu? :mrgreen:

Som yngre var jag mkt inne på ockultism, och är fortfarande intresserad av det.. Sen så var jag en del i kristendommen och svängde. Och om jag är kristen nu vet nog ingen..Allra minst jag. Jag har nog inte bestämt mig liksom, men en dag önskar jag faktiskt kunna vara en starkt troende kristen, men vägen dit är lång...Om jag ens kommer dit.

Men jämte detta är jag mkt intresserad av andra religioner..De gamla "mytologierna" som den grekiska & framförallt nordiska är intressant.

Och ja, drakar & andra väsen finns, det är ju klart som korvspad! :mrgreen:

_________________
//Emma


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 12:32 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Troende frågan är svår!
Jag har konfirmerat mig, plöjt igenom såväl Koranen, pratat med muslimer, läst gamla testamentet för Judendomens räkning, lite i all hast studerat Veda-skrifterna samt sett en hel del "föreläsningar" av Dalai lama om Buddhismen. Samt läst lite smått om övriga religioner. Efter allt sökande är jag fortfarande lita ovetande som innan jag började. Ingen gud-religion känns mer tilltalande än den andra för mig. Jag går på vetenskapen men måste ändå medge att jag dras mer till Buddhismen. Kanske mest för att vetenskapen i sig börjar dra sig mer mot Buddhismen.
Det är svårt att förklara, jag tror på vetenskapen och förhåller mig ofta till den filosofiska ställning som Buddhismen ger. Men än har jag inte något "bortom all tvivel"-tro och är öppen sinnad mot alla religioner tills jag har "sett ljuset" :)

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 6:34 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Templar skrev:
Troende frågan är svår!
Jag har konfirmerat mig, plöjt igenom såväl Koranen, pratat med muslimer, läst gamla testamentet för Judendomens räkning, lite i all hast studerat Veda-skrifterna samt sett en hel del "föreläsningar" av Dalai lama om Buddhismen. Samt läst lite smått om övriga religioner. Efter allt sökande är jag fortfarande lita ovetande som innan jag började. Ingen gud-religion känns mer tilltalande än den andra för mig. Jag går på vetenskapen men måste ändå medge att jag dras mer till Buddhismen. Kanske mest för att vetenskapen i sig börjar dra sig mer mot Buddhismen.
Det är svårt att förklara, jag tror på vetenskapen och förhåller mig ofta till den filosofiska ställning som Buddhismen ger. Men än har jag inte något "bortom all tvivel"-tro och är öppen sinnad mot alla religioner tills jag har "sett ljuset" :)


Väldigt åldrad tro.

Utgå dock inte från några slutsatser om Buddha Dharma bara baserade på att du sätt saker som den 14:e Dalia Laman har sagt, han är bara en smak av vägen.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 7:41 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Nej självklart inte, Dalia Lamans Buddhism för ju bara en av många olika inriktningar på Buddhismen. Jag tog bara upp hans föreläsningar som exempel eftersom det annars är lite svårt att lära sig buddhism. Mest eftersom vissa lokala buddhister här verkar ha svårt att förklara bra, vilket jag finner hans föreläsningar bättre.

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 06, 2008 10:11 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Templar skrev:
Nej självklart inte, Dalia Lamans Buddhism för ju bara en av många olika inriktningar på Buddhismen. Jag tog bara upp hans föreläsningar som exempel eftersom det annars är lite svårt att lära sig buddhism. Mest eftersom vissa lokala buddhister här verkar ha svårt att förklara bra, vilket jag finner hans föreläsningar bättre.


Men hans dharmatal lär ut buddha dharma ur ett specifikt perspektiv som ibland inte överränns stämmer med andra alternativ.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 06, 2008 11:29 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Ehm ja, det var det jag ville försöka framhålla i första meningen av mitt svar, er om ursäkt om jag är lite otydlig. :)
"Inriktningar", jag menar då också att många tolkar buddhism olika och ser det ur olika synvinklar.

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 06, 2008 12:34 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Templar skrev:
Ehm ja, det var det jag ville försöka framhålla i första meningen av mitt svar, er om ursäkt om jag är lite otydlig. :)
"Inriktningar", jag menar då också att många tolkar buddhism olika och ser det ur olika synvinklar.


Nej jag tyckte första satsen berättad det, bara det att resten såg jag som stående i direkt konflikt men jag har nog fel om det.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 06, 2008 1:02 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Jaså? Hm ja det var ju inte alls meningen :oops:
Men sen är jag ung, oerfaren och dyslektiker, därav kan det bli märkbara misstag i mina inlägg som jag själv inte ser... :wink:

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 06, 2008 2:34 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Templar skrev:
Jaså? Hm ja det var ju inte alls meningen :oops:
Men sen är jag ung, oerfaren och dyslektiker, därav kan det bli märkbara misstag i mina inlägg som jag själv inte ser... :wink:


Eller så är jag gamal och lite lätt svårt för det där (fast det brukar vara med att skriva), jag märker inte alls av någon dyslexi måste jag säga. Och det där är små misstag, och troligen inte något så många skulle lägga märke till.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 17, 2009 8:51 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Jag räknar mig till de kristna även om det nånstans inne i mitt bakhuvud finns en liten tanke om att det som professor Tolkien skrev är sant...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 18, 2009 12:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Cotume skrev:
Jag räknar mig till de kristna även om det nånstans inne i mitt bakhuvud finns en liten tanke om att det som professor Tolkien skrev är sant...


Då vet jag att jag inte är helt ensam om det.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 18, 2009 8:57 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Turgon skrev:
Cotume skrev:
Jag räknar mig till de kristna även om det nånstans inne i mitt bakhuvud finns en liten tanke om att det som professor Tolkien skrev är sant...


Då vet jag att jag inte är helt ensam om det.


:shock: Dom finns! Fler än jag som känner så! OMG!!!!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 22, 2009 8:25 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Själv finner jag att jag jämför Arda med verkligheten. Tolkien var ju kristen och jag delar hans tro, så jag tycker att det är mycket intressant att se hur han har valt att framställa hela grejen med Gud och allt i sin mytologi.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010