Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:25 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Är julen härlig?
Ja!!!!!!!!!! 68%  68%  [ 27 ]
Nej! 8%  8%  [ 3 ]
Ibland... 25%  25%  [ 10 ]
Antal röster : 40
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jul!!
InläggPostat: mån nov 28, 2005 4:57 pm 
Snön har nu kommit för att stanna(?) här i stockholm! Det känns att julen snart är här...

Hur ska ni fira jul?


(snodde hela iideen från Gamlingarnas forum, hehe)


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 28, 2005 6:17 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Som vanligt... släkten kommer till vårt hus (vi har störst) och vi äter, delar ut julklappar och kanske spelar lite spel...
Det kommer nog att kännas lite tomt på julaftons förmiddag då vi delar ut presenterna i familjen. Min bror har ju flyttat till Kristianstad och kommer med all säkerhet inte att vara hemma då... :(

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 28, 2005 6:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Stressa, stressa, stressa... :wink: Ungefär två prov i veckan nu, plus att man har en julkonsert, två genrepetitioner och tre luciatåg.

I år firar vi jul hemma hos mig. "Vi" är jag och min familj, min faster och fabror, samt min pappas kusin. Han kallar mig för Arwen. :P

När det kommer till hur firandet är upplagt är vi nog rätt så traditionella av oss.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 28, 2005 6:34 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Kommer vara hemma med hela familjen (båda bröderna kommer hem, som vanligt), och även mormor och morfar. Vi firar också en väldigt traditionell jul (tror jag iaf...), och det är så det ska va.

Och jag håller med Beledhel, nu verkar lärarna vilja bli av med alla proven, det blir ett jäkla jäkt ju i slutet, och man har ju faktiskt lite annat för sig så här års...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 28, 2005 7:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Det blir första julen hemma på flera år nu. Annars har jag firat jul utomlands, både i England, där jag bodde förut, och i Japan förrförra året. När vi firar hemma är det bara jag och mamma. På sin höjd kommer mormor och hennes man över ett par timmar och äter, men julen har alltid varit en lugn, skön tid för mig. En gång provade vi att fira jul hemma hos min moster + kusiner, men då var det så sjukt mycket presenter. Kusinerna fick väl en 40-50 var och det kändes bara hysteriskt. Dessutom blir det lättare att ha vegetariskt på julbordet hemma, och jag är släktens enda vegetarian... Dras med att alltid bli sedd som den osociala som förstör med sina matvanor :?

Men! Jag tycker julen är det bästa med vintern och älskar att komma hem och baka och laga mat ihop med mamma. För mig har julen ingenting med religion att göra. Det är bara härligt med en ljus helg mitt i den mörkaste årstiden.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 28, 2005 8:38 pm 
Härligt med många svar, detta forum har varit väldigt dött på sistone :P

Här ska vi fira jul hemma, några släktingar kommer hit och grannen är jultomte, hehe :-)


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 28, 2005 9:18 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 6:13 pm
Inlägg: 230
Ort: Onsala (Göteborg)
Jag har ju bott i en amerikansk familj de senaste fem manaderna och kommer att aven gora det under jul, sa jag har ingen aning om hur julen blir. Kanske traditionellt amerikanskt, vad nu det kan vara.

Kanns jattetrakigt att missa den svenska julen. I vanliga fall ar jag inte sa fortjust i julen, men nu nar man missar hela december med julkalendern, adventsljusstakar, pepparkakor, lussekatter, harlig stamning, lucia osv sa kanns det trakigt.

_________________
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 29, 2005 9:50 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Det beror på hur farsan och styvmor känner sig hur vi ska fira ju.
Men blir nog en vanlig jul fira med familjen och olika släktingar.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 29, 2005 2:57 pm 
Sitter just nu och mumsar på en lussekatt :)


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 29, 2005 5:41 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
När brukar ni julpynta hemma? Hörde på rix-morgonzoo imorse att en av pratarna pyntade igår... och så brukar de ta ner det igen 26 Dec. Jag tycker det är lite väl tidigt. :roll:
Vi brukar pynta ungefär 13 dec, och sen sitter det kvar tills ungefär en vecka in i januari.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 29, 2005 5:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Jag tycker nog att första advent är godkänt för pynt, i alla fall när det gäller saker som adventstjärnor och adventsljustakar. Det är så skönt med lite extra ljus i hemmet. Att ta in en gran så tidigt är ju däremot katastrofalt. Den kommer garanterat dö och barra innan julafton!

Trettondagen är väl ganska standard för nedtagning av allt?

Hemma har vi alltid levande gran, med levande ljus. Inte många som håller på den traditionen, har jag förstått - hur gör ni?

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 29, 2005 6:24 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Ljus och sådant är en absolut nödvändighet i decembermörkret, blir genast mycket piggare. Brukar ta bort pyntet etappvis i huset med början efter nyår.


Nej levande ljus är inget vi kör på och har aldrig gjort det heller tror jag. vi har tillochmed plastgran :(

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 29, 2005 7:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Här hemma pyntar vi och städar så att allt är klart till första advent. Granen kommer in och kläs dagarna före julafton.

Vanja skrev:
För mig har julen ingenting med religion att göra. Det är bara härligt med en ljus helg mitt i den mörkaste årstiden.

Jag känner precis likadant.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 29, 2005 10:26 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
vanja skrev:
Hemma har vi alltid levande gran, med levande ljus. Inte många som håller på den traditionen, har jag förstått - hur gör ni?


Vi har levande gran, men elljusslinga. Vi tar fram ljusstakar, o lite julgardiner, vid första advent o resten fram mot julafton.
När slutar ni skolan i år? Jag slutar först den 21:e, lite segt att gå så länge... Man kunde gott ha slutat en vecka tidigare :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 30, 2005 6:09 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Tjohoo! I natt kom det snö här också! Bara ett tunt täcke, men det är iaf vitt och fint :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010