Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rapport från Midgård 3
InläggPostat: tor feb 17, 2005 8:48 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Eftersom det verkar att ingen följer Aragorn, Gimli och Legolas så passar jag på att göra det. Jag hoppas att Rosie inte har någoting emot det.

17 Februari
26 Solmath

Aragorn letar efter spår som Frodo har gjort men hobbitspår är även för en utbygdsjägare svåra att läsa. Mitt under sökande så hör han skrik och till hans skräck även Ork-röster. Sedan hör han ett horn ljuda. Det är Boromirs horn och Aragorn börjar springa till Boromirs hjälp.
Men han kommer försent Boromir sitter lutad mot ett träd med många pilar i sin kropp. Boromir berättar för Aragorn att han försökte ta Rngen ifrån Frodo och att Orkerna har tagit hobbitarna.
När Aragorn försöker ta reda på vilket håll orkerna tog och ifall de tog med sig Frodo märker han att Boromir är död.

När Legolas och Gimli kommer så berättar Aragorn vad som har hänt och vad han vet till de men han berättar inte att Boromir försökte ta Ringen. De bestämmer sig för att lägga Boromir i en båt med hans vapen och sända honom till Raurosfallen och ge honom till Anduin.
Trion söker igenom orkkropparna och hittar två knivar som hobbitarna har burit. Aragorn konstaterar också att inte alla orker är ifrån Mordor, några är från norr och andra från dimmiga bergen. Det finns även en annan orksort som Aragorn inte alls känner igen. Trion upptäcker att det är Saruman som skickat orkerna, nu vet de att Saruman känner till deras resa.

De skickar iväg Boromir på hans båtfärd och Aragorn och Legolas sjunger sånger till hans minne.
Aragorn, Legolas och Gimli har också upptäckt att en båt och två packningar saknas så trion drar slutsatsen att Frodo och Sam har gett sig iväg till Mordor. Trions val nu var att antingen ta den sista båten och följa efter Frodo eller att följa efter Orkerna till fots.
Efter en stunds tystnad så kommer Argorns svar, Han anser att Brödraskapet har fullgjort sin del, han bestämmer att de ska följa efter Orkerna som tagit Merry och Pippin.
När beslutet är taget så börjar Aragorn att springa och Gimli och Legolas hakar på.

Nu får vi se ifall jag klarar av att hänga med i farten som den trion håller.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 9:02 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Det hoppas jag.
Bra jobbat, Rosie sökte just någon som skulle kunna följa de tre. Nu behöver vi bara någon frivillig som kan tänka sig att följa Meriadoc när han och Pippin splittras, men det är en fråga för framtiden.

God fortsättning Aiwendil.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 7:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
18 Februari
27 Solmath

Efter att ha sprungit hela natten så är trion tvungen att stanna upp och fundera på vilken väg orkerna tagit för spåren har tagit slut. Aragorn går igenom vägarna orkerna kan ha tagit och han anser att orkerna sprang norrut och det visar sig att han har rätt för det dröjer inte länge innan Legolas hittar fem döda orker.
Aragorn berättar att de döda orkerna är från norr, efter lite diskuterande kommer trion fram till att orkerna grälat med varandra om vägen eller om fångarna vi får hoppas att de lever.
Aragorn sökte på marken efter fler spår men hittade inget men lite senare den morgonen så hittar han orkspåren och trion började springa samtidigt som de följde efter spåret och det verkade som det fått nya krafter.
Legolas ser örnen som de sett innan men det är bara han som ser den.
Trion följer efter orkerna och det verkar som orkerna har haft väldigt bråttom ser de saker som blivit ivägkastade t.ex matsäckar.

Efter att ha sprungit ett bra tag ropar Aragorn åt de andra att stanna för han har fått syn på andra spår och när han undersöker spåren hittar han också en brosch från en alvmantel och Aragorn drar slutsatsen att Pippin lyckades smita ett tag från orkerna och kasta broschen på marken.

När solnedgången är kommen så har de sprungit tolv leagues och bara tagit två korta pauser. De diskuterar om orkerna, det verkar vara rätt säkert att orkerna rör sig mot Isengård och Saruman, de diskuterar också ifall de ska stanna och sova eller fortsätta följa efter Orkerna. Aragorn bestämmer sig till slut för att de ska sova under natten.

Tur det för då kan jag lämna in min rapport, jag undrar vad som är värst att inte komma ikapp orkerna eller komma ikapp de.
Men jag vet att en av hobbitarna fortfarande lever men vad har hänt med Meriadoc ifall Aragorn hade rätt om att det var Pippins spår han såg?

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 10:39 am 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Aiwendil skrev:
19 Februari
28 Solmath

När de vaknar strax innan gryningen så är Orkerna långt borta och Legolas kan inte se orkerna så Aragorn lyssnar på marken och hör orkerna svagt långt borta men han hör också ljudet av hästar mycket närmare.

Sen var det dags att börja springa igen, många gånger under den dan tackade de i sina hjärtan Galadriel för gåvan av lembas som de kunde äta medans de sprang och få ny styrka. Hela dagen så ledde spåret rakt åt nordväst men vid slutet av dagen böjde det av mot norr.
Aragorn funderade många gånger på varför de inte såg något spår av Människa eller djur.

I skymningen stannade de, nu hade trion sprungit 24 leagues. Trion anar varför det inte sett något spår efter djur eller man och varför Orkerna har sprungit bra samtidigt som trion har haft problem inte med lemmarna utan snarare med viljan. Det verkar som om en vit trollkarl vid namn Saruman haft ett finger med i spelet.

Det är mycket springande i det här reporterjobbet.


Lägger in det här åt Aiwendil då han är bortrest idag.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 8:22 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
20 Februari
29 Solmath

Det var inte särkilt mycket som hände idag. Aragorn hittar spår efter en plats som orkerna stannat upp på ett tag vilket är goda nyheter men de dåliga nyheterna är att det var för 36 timmar sedan som orkerna var där. Aragorn antar att ifall orkerna hållit samma takt hela tiden så nådde de Fangorns gränser vid solnedgången igår.
Det verkar som om Gimli verkar tappa hoppet.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 10:16 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
21 Februari
30 Solmath

Aragorn, Legolas och Gimli har mött Eomer och hans ryttare 105 stycken var de. Eomer berättar att han och ryttarna har dödat alla orker och att de inte såg något spår av några hobbitar.
Trion får låna två hästar av Eomer Aragorn får hästen Hasufel och Legolas och Gimli rider på en häst vid namn Arod.
När de kommer till Fangorn hittar de inget spår av hobbitarna och Aragorn varnar de för skogenn.
I skyningen ser de en gammal man som skrämmer iväg hästarna och de misstänker att det är Saruman som de sett.


Jag kommer inte få en blund i natt när jag nu vet att Saruman är i närheten.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 22, 2005 9:15 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
22 Februari
1 Rethe

Efter att Aragorn har hittat ett hobbitspår och lett Legolas och Gimli in i skogen. Möter de en gammal man som visar sig vara Gandalf men han är inte längre grå utan nu är han vit. Gandalf berättar för dem att enten Lavskägge tagit hand om hobbitarna. Sedan berättar han att det var han som såg till att fienden inte fick tag i Ringen. Han berättar också om sin kamp med Balrogen och till allihopa framför han meddelanden från Galadriel.
Han berättar att de inte ska följa efter hobbitarna längre utan istället kommer de att rida med honom till Théoden i Meduseld.

Jag undrar hur jag ska kunna hålla takten med de nu när de har hästar och jag bara kan använda mina ben.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 24, 2005 6:48 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Jag hittade en häst till slut och nu kan jag berätta för er vad som hände igår

23 februari
2 Rethe

Efter att ha rdit hela natten så kommer Gandalf, Legolas Aragorn och Gimli fram till Edoras och Meduseld. Fast för att bli insläppta till Théoden så måste de lämna ifrån sig sina vapen Aragorn har lite problem med att skiljas från Andúril men Gandalf övertalar honom. Portvakten som heterHáma skulle också ta Gandalfs stav men det vill inte Gandalf utan han säger att han behöver något att stödja sig på och eftersom Háma inte tror något ont om dem så släpper han trion och Gandalf.

Jag kunde ints se mycket av vad som hände därinne men sedan kom ´Théoden ut och han var helt förändrad mot senaste gången jag såg då han såg väldigt gammal ut nu såg han frisk och stark igen.
Efter att Théoden har skickat iväg sin ormlike rådgivare Gríma som varit Sarumans medhjälpare så har man bestämt att alla ska bege sig till "the Hold of Dunharrow" i kullarna.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 24, 2005 8:55 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
24 februari
3 Rethe

Gandalf har återigen lämnat de. Aragorn, Legolas och Gimli har följt med Théoden till hornborgen i Helms klyfta. Vid kvällen påbörjades ett anfall mot stället av Orker och Människor ännu är striden inte slut.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 25, 2005 7:33 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
25 februari
4 Rethe

Efter att ha stridit hela natten verkar det som om hoppet försvunnit men i gryningen så kommer Gandalf tillbaka och han har med sig mäm som kan strida.
En märklig sak har dock hänt: en skog har dykt upp från ingenstans.
Männen vinner striden mot Orkern och LEgolas och Gimli har haft en liten tävling om vem som var bäst och resultatet är:
Gimli: 42 st
Legolas: 41 st
Man undrar ifall skogen var Gandalfs verk man han berättar att det var enternas verk.
Efter att man tagit hand om sina döda så rider Théoden, Gandalf, Aragorn, Legolas och Gimli tillsammans iväg med några män mot Isengård.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 5:48 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Nu kommer min rapport om vad som hände igår.

26 februari
5 Rethe

När sällskapet kom fram till Isengård så möttes de av Meriadoc och Peregrin de två hobbitarna.
Hobbitarna berättade sedan för sina kamrater vad som hade hänt om allt från Boromir död till enternas attack mot Isengård.

Gandalf försöker diskutera med Saruman men Saruman vägrar att ta reson så Gandalf förstör hans stav. Det var nära att Gandalf träffades i huvudet av klot som Grima kastade, Pippin tar upp klotet men innan han hunnit få en ordentlig titt så har Gandalf tagit det och han berättar att klotet nog var Sarumans värdefullaste ägodel.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 01, 2005 8:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Jag är ledsen att jag inte rapporterat något men jag har inte haft tid och torsdag-måndag så är jag bortrest så jag kommer inte kunna rapportera då heller.

Jag ska försöka få in en tredagars rapport imorgon men det är inte säkert att det blir något.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 08, 2005 7:54 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
jag har inte kunnat rapportera men här kommer lite kort om vad som hände varje dag:

6 rethe
Dunedain kommer och förenas med Aragorn och hans sällskap på morgonen.

7 rethe

Aragorn kommer till Dunharrow i skymningen.

8 rethe
Aragorn tar Paths of dead vid gryningen och de når Erech vid midnatt.

9 rethe
Aragorn ger sig iväh från Erech och kommer till Calembel

10 rethe
De korsar Ringló

11 rethe
De når Linhir och går in in Lebennin.

12 rethe
Aragorn driver fienden till Pelargir

13 rethe
Aragorn når Pelargir och fångar flottan.

14 rethe
7 mars

15 rethe
8 mars
Aragorn reser Arwens standard.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010