Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rapport från Midgård 2
InläggPostat: tor feb 17, 2005 5:01 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Eftersom Rosie, vår våghalsige reporter gärna inte kan vara på två ställen samtidigt har hon överlåtit åt mig att rapportera om de två hobbitarna Meriadoc och Peregrins öden.

Här kommer den första av förhoppningsvis många rapporter.

17 februari, 26 Solmath.

Inte mycket har hänt sedan Boromir blev nedslagen av orkerna, något de dock fick betala med mycket blodspillan. Övermakten blev ändå till slut för stor och de överlevande orkerna nedgjorde och oskadliggjorde ganska snabbt de två tappert kämpande hobbitarna. De bars sedan snabbt iväg av orktruppen. Varför de inte blev dödade är fortfarande ett frågetecken för mig och något jag får fundera på medans jag springer efter orkerna. Något som synes mig svårare än jag först trodde eftersom de springer nästan som om en Nazgul var efter dem. Ingen vila tillåts mig om jag ska kunna hinna efter dem och min nästa rapport kommer jag antagligen skriva springandes imorgon.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 9:00 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
19 Februari, 28 Solamth

Inte mycket har hänt dessa dagar, mest spring och spring. Dock lyckades en hobbit igår, jag tror det var Pippin ( svårt att se på det avstånd jag tvingas hålla för att inte bli upptäckt) glädjande nog slita sig loss för ett ögonblick och faktiskt lämna ett spår efter sig. Vem som nu ska upptäcka det här ute i ödemarken. Orkernas hastighet är om möjligt ännu snabbare idag, om det beror på det svaga ljudet av hästar i bakgrunden som jag hört sedan tidig morgon är osäkert men kanske kanske, är räddningen nära?
Théoden för Arda i Rohan.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 22, 2005 12:20 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
22 Februari
1 Rethe

Mycket har hänt sedan min sista rapportering! Det första som skedde var att de avlägsna hovtramp jag berättade om i min senaste rapport var av de goda slaget. Precis när orkerna nådde skogsbrynet och såg ut att klarat sig i säkerhet, sprang säkert över hundra av Rohans tappra riddare ut över närmaste backkrön och började omringa de panikslagna orkerna. Glädjen började dock övergå till förtvivlan när jag förstod att de kanske inte skulle kunna lägga märke på skillnaden mellan Hobbit och Ork. Tursamt nog klarade de sig Merry och Pippin dock på sedvanligt hobbitmaner, hur de gjorde det är dock svårt för mig att veta eftersom det var så stort krigstumult. Efter att slaget slutat kunde jag ganska snabbt lägga märke till två hobbitspår som ledde iväg från krigsskådeplatsen. När jag fick syn på dem igen verkade de trötta och skakiga vilket är förståeligt med tanke på de grymma strapatser de måste ha fått utså under orkernas styre. Med svaga steg stapplade hobbitarna allt längre in i den mörka och olycksbådande fanghornskogen. efter att ha druckit lite vatten i en ringlande älv för att styrka sig så fortsatte de vandringen längre inåt skogen utan att märka hur vattnet på något sätt snabbat på läkningen av deras svåra sår.

Efter att ha stigit uppför några konstiga trappor för att få bättre utsikt så händer det något konstigt. Vad jag först tog för ett träd verkar i verkligheten vara en levande varelse. Hobbitarna verkade efter ett tag dock mindre rädda så även om jag har svårt att höra vad de sa, är det nog ingen omedelbar fara. Efter att han fört hobbitarna till vad som verkar vara ett hus för denna väldiga trädvarelse så somnade de in för natten. Dagen därpå verkar det som om de kommit väldigt väl överrens och någonting verkar på gång. Återigen ser det ut som om jag får springa och min kondition har sällan varit bättre. Efter några mil i den snåriga terrängen så stannade döck trädet med hobbitarna äntligen. Någon form av möte verkar var på gång och redan ser jag flera liknande "träd" stå vid hobbitarna.

Här avslutar jag dagens rapport eftersom det verkar bli en långvarig samling. Theoden Ednew för Arda i Fanghorn

Tack Melkor :)

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Senast redigerad av Théoden Ednew tis feb 22, 2005 9:37 pm, redigerad totalt 4 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 22, 2005 12:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Bra Rapport :D

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 24, 2005 9:26 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
24 februari 3 Rethe

Återigen har jag mycket att rapportera. Enterna som jag förstått att de trädvarelser heter som jag berättade om i förra inlägget verkar besitta verkligen oanade krafter. Efter att mötet äntligen tog slut igår eftermiddag så började de i rask takt och till ljudande marschmusik bege sig i sydvästlig riktning mot vad som senare visade sig vara Isengard.

Några om möjligt ännu mer mystiska trädvarelser som kallas houroner ändrade riktning halvvägs och verkar vara på väg mot Helms klyfta för att undsätta folket som tros vara belägrade där. Efter en natts vila så dröjde det inte länge innan enterna nådda fram till Isengards port, väl där överraskade de nog de två hobbitarna lika mycket som mig själv. Klippblock och murar som omgav Isengard smulades sönder av deras kraft lika enkelt som en snöboll i mars. När en öppning väl var gjord var det inget problem för enterna att fortsätta förstörelsen inne bland Isengards helvetesmaskiner och även om Saruman försökte försvara sig var det inget större problem för enterna att avgå med segern. Hobbitarna tar det nu lungt, de har hittat lite pipgräs av fin kvalitet och godtagbar människoföda i ett raserat torn, så även om de senaste dagarna varit omtumlande verkar de inte lida någon större nöd. Det var allt för tillfället. Theoden Ednew för Arda i Isengard.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 6:34 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
27 Februari 6 Rethe

Efter Sarumans nederlag och Gandalfs ceremoni där han bröt Sarumans stav har något mycket oroväckande hänt. När Pippin tog upp den sten som Ormstunga kastade mot Gandalf så verkar någoting berört hobbiten bortom det naturliga. Natten därpå då alla var trötta efter den senaste tidens vedermödor och gått och lagt sig så kunde inte Pippin somna. Han verkade istället vara väldigt fokuserad på att åter få se den sten som Gandalf snabbt tog om hand. Efter att ha smugit sig fram och faktiskt lyckats se i stenen så börjar han plötsligt skrika till för att sedan falla paralyserad ned, oroväckande tyst. Tydligen är stenen en sorts förbindelselänk till den onde härskaren av Mordor och vad denne tvingat hobbiten att avslöja gjorde först de andra väldigt oroliga. Men sedan Gandalf lugnat ned Pippin och pratat med honom förstår de dock att det inte var så farligt. Dagen därpå så är Gandalf ändå uppstressad och vill påskynda färden, läget blir ännu mer kritiskt när en bevingad varelse av något slag, troligen tillhörande någon av ringvålnaderna sveper över trupperna. Gandalf beslutar sig snabbt för att resa till Gondor och plockar enbart med sig den nyfikne hobbiten Pippin. Samtidigt överlämnar han stenen till Aragorn för att inte riskera att Pippin ser in i den igen. Skuggfaxe springer iväg snabbare än någon annan häst så jag kommer få svårigheter att rapportera de närmaste dagarna.

Theoden Ednew för Arda i Rohan

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 3:07 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
3 Mars 10 Rethe

Igår kväll kom jag äntligen fram till Gondor och det inte en dag försent. Jag kunde slinka in som allra sista man genom portarna och de ohyggliga svarta ryttarna var efter mig nästan ända fram till porten. Gandalf räddade mig dock och kriget som allt sedan jag började min rapportering ruvat i mitt sinne som en mörk skugga har nu visat sig öppet i all sin kraft. Hur Gondors prakt ska kunna överleva dessa väldiga armeer förstår jag inte, men ändå känner jag att hoppet ännu inte övergett oss.

Men nog om det. Gandalf och Pippin kom tydligen till Gondor bara fyra dagar efter att den väldiga ritten startade. Morgonen den 1 Mars red de förbi de yttre försvarsverken och talade med några ur stadens vaktstyrka. jag pratade med en av dessa och enligt honom så var Gandalfs inträde i staden både glädjande och ledsamt. Glädjande för att de alla känner sig styrkta av att han nu befinner sig i närheten och ledsnad på grund av att när Gandalf är i Gondor då är det olyckor på färde. Genast när de kom till staden så gick Gandalf och Pippin snabbt till Rikshovsmästaren för ett långt samtal. Det verkar inte ha blivit riktigt lyckat, Denethor är en hård och självsäker man som inte har mycket tilltro till Gandalfs planer. Pippin å andra sidan verkar ha kommit på god fot med honom och har redan blivit utsedd till soldat av Gondor.

Samtidigt som Gandalf räddade mig verkar han också fått med sig Faramir, son till Denethor och en av de dugligaste männen i hela staden. Han berättade att han träffat Frodo, Sam och Gollum samt hjälpt dem med proviant och annat. Gandalf blev tydligen orolig vid dessa nyheter men Faramir ger lugnande besked. Han tro inte att fienden ännu nått dem. Ett bråk bryter också ut emellan Denethor och Faramir och i bittert avsked lämnar Faramir åter staden för att försvara Osgiliath en kort tid.

Det var allt för denna gång. Theoden för Arda i Gondor.

Edit: Brehmer rätta och piken mottagen :lol:
Edit: Melkor vill du något är det bara att säga till, så kan vi göra upp?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Senast redigerad av Théoden Ednew fre mar 04, 2005 12:27 pm, redigerad totalt 7 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 7:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Théoden Ednew skrev:
Tack Melkor :)


För vad :?: :evil:

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 7:44 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Antagligen för att du sa att det var en bra rapport. Vad annars?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 9:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jaså det :)

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 9:25 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Théoden Ednew skrev:
3 Mars ??
Gandalf och Merry kom tydligen till Gondor bara fyra dagar efter att den väldiga ritten startade. Morgonen den 1 Mars red de förbi de yttre försvarsverken och talade med några ur stadens vaktstyrka. jag pratade med en av dessa och enligt honom så var Gandalfs inträde i staden både glädjande och ledsamt. Glädjande för att de alla känner sig styrkta av att han nu befinner sig i närheten och ledsnad på grund av att när Gandalf är i Gondor då är det olyckor på färde. Genast när de kom till staden så gick Gandalf och Pippin genast till Rikshovsmästaren för ett långt samtal. Det verkar inte ha blivit riktigt lyckat, Denethor är en hård och självsäker man som inte har mycket tilltro till Gandalfs planer. Pippin å andra sidan verkar ha kommit på god fot med honom och har redan blivit utsedd till soldat av Gondor.

Kan inte vår dugliga reporter hålla reda på vilken hobbit han följer?

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 10:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Märkte det jag också men ville inte säga nåt.
Han borde kunna hålla reda på saker själv i hans ålder :D :twisted:

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010