Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 1:16 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Hur ska Sverige styras?
Monarki 59%  59%  [ 16 ]
Republik 41%  41%  [ 11 ]
Antal röster : 27
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 04, 2005 6:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Brehmer skrev:
Lord Voldemort skrev:
I längden skulle en Replublik vara dyrare än en Monarki.
Jag tyker inte att man kan komma med dylika uttalanden utan att ge en motivering. Jag ser inte direkt hur en republik skulle bli dyrare än en monarki men slå mig i skallen med dina kraftfulla argument så skall jag göra vad jag kan för att besvara dem.


Låt oss säga att Sverige blir Rebuplik, först så skulle presidentkanditarena ha flera miljoner kronor i kampanj medel sen vill de ha sannolikt ha några miljoner i lön och sen ska de ha pension där också ska ha flera miljoner.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 04, 2005 8:19 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Lord Voldemort skrev:
Brehmer skrev:
Lord Voldemort skrev:
I längden skulle en Replublik vara dyrare än en Monarki.
Jag tyker inte att man kan komma med dylika uttalanden utan att ge en motivering. Jag ser inte direkt hur en republik skulle bli dyrare än en monarki men slå mig i skallen med dina kraftfulla argument så skall jag göra vad jag kan för att besvara dem.


Låt oss säga att Sverige blir Rebuplik, först så skulle presidentkanditarena ha flera miljoner kronor i kampanj medel sen vill de ha sannolikt ha några miljoner i lön och sen ska de ha pension där också ska ha flera miljoner.

Och så ser inte partipolitiken ut i Sverige idag. Nej du får nog komma med något bättre för att övertyga mig. Det tror jag dock att du svårligen kan göra då jag har min ståndpunkt fast. Jag tror inte att republik skulle kosta Sverige mer än vad monarkin gör.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 04, 2005 8:33 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Rigsdagspartierna får anslag för sina valkampanjer, har jag för mig. Pension och extremt hög lön kommer en eventuell president säkert att få, se bara på politikerna idag... Det är ju de själva som beslutar om sina löner, ett helt sjukt system, tycker jag. Och alla är ju lika illa, säg en enda politiker på hög nivå som inte tänker på sig själv. Nej, just det...
Man får ju dessutom inte glömma att kungen dessutom säkert skulle få någon sorts kompensation om han skulle avsättas utan nån sorts revolution.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 05, 2005 2:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Pengerna kungen får inte direkt till hans ficka dom pengarna betalar han slottet och allt annat som hör till kungafamiljen medan alla pengar politikerna får går till deras semestrar och sånt skit.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 05, 2005 2:36 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Lord Voldemort skrev:
Pengerna kungen får inte direkt till hans ficka dom pengarna betalar han slottet och allt annat som hör till kungafamiljen medan alla pengar politikerna får går till deras semestrar och sånt skit.

Jo men de jobbar ju vilket är mer än vad kungen gör. Hans statsbesök är ju som semestrar. Restan av tiden tillbringar han med invigningar eller sittades på Drottningholm,Soliden eller någon idrottsarena. Inget liv som jag skulle ha något emot och dessutom stå utanför lagen.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 05, 2005 2:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
I andra länder ja han kan dömas i Sverige av högsta domstolen eller riksdagen har jag för mig.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 05, 2005 3:54 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Lord Voldemort skrev:
I andra länder ja han kan dömas i Sverige av högsta domstolen eller riksdagen har jag för mig.

Du får nog ta och redovisa din källa angående det. Vad jag vet så hr kungen immunitet inom Sverige. Men om du kommer med en källa så ger jag mig.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 05, 2005 4:12 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör okt 23, 2004 2:35 pm
Inlägg: 647
Han har immunitet i Sverige också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 05, 2005 6:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Gilgond skrev:
Han har immunitet i Sverige också.


Har han?
Oftast när det gäller politiskt immunitet så gäller det bara i andra länder men inte i sitt hemland.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 05, 2005 8:11 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Han har full imunitet i Sverige, däremot är jag inte säker på om han har det utomlands, det låter inte lika troligt...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 06, 2005 8:22 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Många ledare har immunitet så de inte kan dömas i andra länder men kan dömas i det egna landet.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 06, 2005 12:19 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Kungen har immunitet i Sverige, och jag skulle tro att han har någon sorts diplomatisk immunitet när han är på statsbesök också, men jag är inte säker.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 06, 2005 1:17 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Lord Voldemort skrev:
Många ledare har immunitet så de inte kan dömas i andra länder men kan dömas i det egna landet.
Ja men jag tror att du är nedröstad i det här fallet eftersom du inte kan ge någon bättre källa än att andra ledare inte har immunitet. Ge dig gärna på mig men se till att du har fakta bakom detc du säger. Jag är stryktålig och ger mig aldrig i frågor där jag tror att min åsikt är den starkaste.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 06, 2005 1:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Har inte en president också immuntit i sitt egna land medan han/hon är president?

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 07, 2005 9:23 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Lord Voldemort skrev:
Har inte en president också immuntit i sitt egna land medan han/hon är president?
Jo men en dylik person kan ju avsättas något lättare än kungen. Riksdagen kan kalla till misstroendevotum precis som med en statsminister idag. Kungen är lite svårare att bli av med. Jag tror att om en president hade dummat sig som kungen har gjort så skulle det åtminstone talas om avsättning av personen i fråga.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010