Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Hur ska Sverige styras?
Monarki 59%  59%  [ 16 ]
Republik 41%  41%  [ 11 ]
Antal röster : 27
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Republik/Monarki
InläggPostat: sön feb 06, 2005 8:35 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Läste Aderyns inlägg om att det börjar sina på samtalsämnen, så jag tar en skoluppgift vi fick i samhällen.

Hur ser ni på detta om republik/monarki i Sverige?

Själv anser jag att Sverige bör fortsätta vara en monarki, då det har varit så en så pass lång tid och det är en fin tradition med ett kungahus. Dessutom så behövs det ju någon som gör jobbet, så varför ändra? Vad tycker ni?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 06, 2005 8:38 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Vi hade en rätt bra diskussion om det på en samhällslektion. har dock svårt att ta ställning men vill nog bli av med monarkin.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 06, 2005 8:40 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Varför röstade du då på monarki? Antar att det var du, då bara en till har röstat...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 06, 2005 8:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Jag, som person, vill prova på nya saker, för att förstå dem. Jag, som känner mig som en fp eller m, skulle till och med kunna tänka mig att bo i ett kommunistsamhälle, för att se hur det är. Poängen är att jag vill se hur Sverige skulle kunna styras som en republik.

Men ändå inte. Vi har en statsminister. Vi har en regering. Vi har en rikdsdag. Och vi har en maktlös kung. En maktlös kung, så inpå hans officiella tyckenden. Lika inför lagen är vi, men kungens arvsrätt gör sig väl godkänd med hans avsaknande rösträtt (visst saknar han den???)

Kungafamiljen är verkligen bra personer. Ingen av dem är dräggel. Familjemedlemmarna lever till och med som vanliga svenskar, så nära inpå arvsrätten, livvakterna, mediabevakningen och kändisheten. De är även folkliga, vilket gör att en av mina klasskompisar har träffat prinsen, helt inofficiellt vanligt.

Kungen är verkligen den lille farbron som man slipper lära sig att älska - man älskar honom ändå (man, i detta fallet, är jag).

Han är Sveriges perfekta ansikte utåt. Vill någon ha ett officiellt besök, kan kungen resa ut, och låta Göran Persson sköta sitt jobb i fred. Skulle en president kunna avlägga ett statsbesök, utan att arbetat förhindras?

Vi har en statsminister, som har samma makt som en president. Eller tror ni på att sveriges folkpampar skulle tåla att valda ledare, president eller ej, hade mer makt än vad folkledaren har nu? Jag tror det inte.

ps. Tack Merryn, för att du uppmärksammade det. Ditt ämne är verkligen ett bra intiativ.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 07, 2005 8:47 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Jaha så var man mit uppe i en sådan här diskution igen. Ja,inte på det här forumet men hemma när man försöker övertyga en massa trögskallar om att monarki är fel. Jag anser att det är direkt odemokratiskt att ha ett sådant statsskick.

Vi kan inte ha en statschef som får sin plats genom att den ärvs. Det finns inte en annan viktig samhällsposition som ärvs. I vår grundlag så står det "All makt utgår från folket". Då anser jag att den person som är vårt ansikte utåt också skall väljas.

Att säga att kungen gör ett bra jobb som vårt ansikte utåt är idiotiskt. Det bara att titta på Brunei-affären. Jag vet att det var UD som hade skrivit det som kungen sa i de papper de lämnade ut till honom. Frågan är inte vems fel det är. Frågan är hur världen uppfattar Sverige om vår statschef går och gör positiva uttalanden om diktaturer.

Hade det varit en president som hade gjort det så hade han åkt med huvudet före i nästa val. Hade Göran P gjort ett sådant misstag så kan ni vara säkra på att sossarna hade gått allvarligt ner i opinionssiffrorna. Jag tycker att svenska folket skall ha en möjlighet att säga ifrån när våran statschef gör bort sig.

Jag har flera argument mot monarki. Alla i Sverige har rätt att säga sitt i vilken fråga som helst utom en enda person och det är den man som besitter den högsta positionen i samhället. Jag tycker också att det är hemskt att kungabarnen förföljs av skvallerpressen som spottar ur sig lögner för att få sälja fler lösnummer. Detta skulle inte ske i samma utsträkning om vi inte hade något kungahus.

I Sverige är alla lika inför lagen. Om jag kör för fort och polisen stoppar mig så accepterar jag det. Om Göran P kör för fort och polisen tar honom så tar han också på sig böterna. Om kungen kör för fort däremot så slipper han böter eftersom han har immunitet mot svenska lagar. Vi skall påminna oss om att vår käre statschef gillar att köra fort och har gjort det mer än en gång. Skulle jag köra som kungen så skulle det körkort jag inte har (har inte skaffat något än) ryka innan jag hann blinka. Men när kungen blir stoppad av polisen så blir det bara: "Å tjena kungen, ha en bra dag". Jag tycker att detta är direkt orättvist och borde inte accepteras.

Så nu har ni fått höra mina argument. Ni är välkomna att komma med motargument men det är väldigt svårt att få mig att ändra åsikt i den här frågan.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 07, 2005 9:24 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Tror du att du ens lyckas övertyga mig? Även om du, så idiotiskt höghakad, kallar MIG och andra för idioter, eller, i det här fallet, trögskallar!

Nå. Jag har läst ditt inlägg. De flesta argumenten är väl bra. Förutom Bruneiaffären.

Det hela var medias uppblåsning. Utan deras vinkling och saxning skulle svenska folket inte ens bry sig. Eller hur tror du själv att det är för kungafamiljen? Kungen blir bra behandlad i Brunei. Liksom vilken sansad person som helst säger man att "gästfriheten har varit bra". Vad får man? Jo; skit från sveriges idiotiskaste tidning Aftonbladet. Med tanke på att allt bara var en mediacirkus, för att, i ren aftonbladetanda, sälja fler lösblad, ser jag det som ren idioti att använda Bruneiaffären som argument. Nästa tack!

Ja. Jag stödjer kungafamiljen, därför använder jag ett av deras argument. Jag tycker till och med synd om kungen, att han ska jagas så hårt av sensationshungrande hyenor (jag menar journalister).

Nog för att du är emot monarkin, vilket jag högaktar, accepterar och respekterar. Men du kan väl för fan sluta använda "trögskallar", "Idiotiskt" och andra idiotiska personangrepp (det var medvetet), och hålla diskussionen i en sansad nivå? Tror du att jag älskar att kallas idiot?

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 07, 2005 10:04 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Aderyn skrev:
Nog för att du är emot monarkin, vilket jag högaktar, accepterar och respekterar. Men du kan väl för fan sluta använda "trögskallar", "Idiotiskt" och andra idiotiska personangrepp (det var medvetet), och hålla diskussionen i en sansad nivå? Tror du att jag älskar att kallas idiot?

Inga personangrepp mot dig eller någon annan på detta forum. Jag kallade de som jag diskuterade med hemma för trögskallar eftersom ett par av de inte ens påstår att jag har bra argument. Jag menade absolut inte att förolämpa dig och om du tog det som ett personangrepp så ber jag om ursäkt. Jag önskar också hålla saker och ting på en sansad nivå. Att medierna kastar sig över Brunei-affären kanske beror på att de tycker att kungen har gjort bort sig och vill lyfta fram det. Om du inte viste det tidigare så är Aftonbladet socialdemokratisk något som ofta märks. Mitt syfte är inte att försöka omvända någon. Det vore ett Sisyfosarbete, men jag hoppas på att några skall kunna bli lite mer tveksamma till monarkin när jag lägger fram mina argument.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 07, 2005 10:39 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Tänk vad skönt det skulle bli om fler människor var som du. Då skulle alla forum bli bättre ställen. Till och med ord, som "Mitt syfte är inte att försöka omvända någon. Det vore ett Sisyfosarbete, men jag hoppas på att några skall kunna bli lite mer tveksamma till monarkin när jag lägger fram mina argument." är mer än vad jag skulle kunna skriva. Jag har självklart varit av den åsikten, men jag har inte kunnat uttrycka mig så bra. (förutom att jag inte riktigt förstår sisyfarbeten).

Nåväl. Inga förolämpningar givna, inga förolämpningar tagna.

Citera:
Om du inte viste det tidigare så är Aftonbladet socialdemokratisk


Nej. Det visste jag verkligen inte.

Skämt åsido. De fick mig verkligen att brinna upp. Orsaken var självklart att förstasidakravet var så otroligt fel. Men "branden" orsakes också av respekt för aftonbladet, att det finns folk med huvud där inne.

Att de måste sälja så många tidningar som möjligt, håller du väl med om? De gör man lättast via en bra förstasida. Och kunde inte den förstasidan vara bättre? De fick monarkimotståndare att köpa blanskan, såsom monarkiförespråkare. Motståndare, för att en tidning äntligen krävde kungens avgång, och förespråkare, för att de brann upp av ilska för att en tidning kunde skriva så. Du vet väl att ilska och irritation är bättre tidningsköpreklam än något annat?

Att många svenskar skiftar synpunkter efter vad tindningarna skriver är riktigt irriterande. Billy Butt skrev om det i www.sourze.se. Här är hans ord.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 07, 2005 11:06 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Bara kort om sisyfosarbete. Det är ett uttryck för att göra en massa arbete till ingen nytta. Sisyfos var en man i grekisk mytologi som straffades för sina gärningar genom att vara tvungen att rulla en sten uppför en kulle. Precis när han var nästan uppe så rullade den ner igen. Därav kom termen sisyfosarbete.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 07, 2005 12:54 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Jag gör ett nytt inlägg p.g.a. att det förra förklarade en ovanlig term som jag valde att använda mig av. Aderyn jag läste krönikan du hänvisade till. Jag håller med på vissa punkter. Definitivt angående att svenska folket i allmänhet har så lite förmåga att tänka själva. Man får inte låta medierna tänka åt en. Jag tycker också bättre om kungen som person efter hans uttalande i asienkatastrofen. Jag tycker också om Lars Lejonberg och Fredrik Reinfeldt som personer. Vad jag inte tycker om är det de står för. Jag var emot monarkin innan Brunei och Asienkatastrofen. Jag är emot monarkin nu. Medierna påverkar inte mig i någon större mån. Jag struntar t.ex. i vad man har grävt fram om Ohly. Jag kommer att rösta på vänstern i nästa val precis som jag gjorde i det senaste. Innan ni börjar kalla mig för kommunist så vill jag bara säga: Jag gillar inte Ohlys uttalanden. Jag gillar inte att Ung Vänster skickar pengar till Kuba. Jag är helt och hållet för Vägval Vänsters arbete och jag tycker att det var rätt av Schyman att lämna partiet. Är vi helt på det klara med att jag inte är kommunist? Jag tycker bara att man ska minska klyftan i samhället. Vill ni diskutera min politiska ståndpunkt är ni välkomna att starta en ny tråd och inte ta upp det i denna. Jag har gått OT i 3-4 trådar under den tid jag varit här och en till vore lite väl mycket.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 07, 2005 1:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Brehmer skrev:
Bara kort om sisyfosarbete. Det är ett uttryck för att göra en massa arbete till ingen nytta. Sisyfos var en man i grekisk mytologi som straffades för sina gärningar genom att vara tvungen att rulla en sten uppför en kulle. Precis när han var nästan uppe så rullade den ner igen. Därav kom termen sisyfosarbete.


Tack. Jag har inte hört uttrycket förut. Men historian känner jag till.

Och om ni undrar har jag inget mer att säga i frågan. Någon annan får väl komma på något nytt

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 07, 2005 2:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag är för monarkin, kungen gör ett bra jobb fast även om han har gjort ett par misstag, ingen människa är perfekt inte ens kungen.
Om ni frågar mig så är kungen en bättre statschef än Bush :D

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 07, 2005 2:57 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
melkor skrev:
Jag är för monarkin, kungen gör ett bra jobb fast även om han har gjort ett par misstag, ingen människa är perfekt inte ens kungen.
Om ni frågar mig så är kungen en bättre statschef än Bush :D

Jag säger inte emot dig. Bush är en jäkligt dålig president men skillnaden är att honom kan man bli av med vilket man inte kan bli lika lätt med en kung som uttalar sig urkorkat jämt och ständigt (jag menar inte vår kung idag).

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 07, 2005 4:03 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Efter att ha läst Billy Butts ord står han kvar i mina ögon som en jäkla pajas, intet mer.

Billy skrev:
Det här är ett j-vligt märkligt land och ni (svenskfödda svenskar) är ett jävligt märkligt folk som förtjänar en smäll på fingrarna just nu.
börjar bra med ett lagom föraktfullt citat, Go Billy Go Billy.

Billy skrev:
Svenskar förtjänar inte att ha Carl Gustaf Bernadotte som deras kung ty det här landet har ju blivit en j-vla bananrepublik fylld av "fotfolk" som inte innehar förmågan att kunna förstå vikten av monarkin för deras redan nedåtlutande land!
mer av detsamma. kul att du Aderyn som den senaste tiden drivit en sådan nolltoleranslinje mot otrevligt bemötande härinne tydligen inte ser några fel med ovanstående.
Billy skrev:
Problemet är att medierna som styr "fotfolket" i det här märkliga landet inte alltid har visat Kungens bästa sidor. De har ständigt kritiserat honom och fått folket att tycka att vi kanske bör avskaffa monarkin.
Återigen syns föraktet, och vad är meningen? Kungen ska inte bara ha åtalsfrihet, nu ska han tydligen inte heller kunna kritiseras? ska vi kanske införa en censur mot att skriva illa om "stackars" kungen?
Billy skrev:
De vänsterpräglade journalisterna vi har i Sverige visar alltför ofta en dålig förmåga att vilja se Kungens positiva betydlese för Sverige. Istället för att visa upp vad Kungen är för person, brukar de sensationalisera monarkin på ett negativt sätt genom att bara tala om för oss hur Kungen gör "tabbar" t.ex. den påstådda tabben som blev löpsedelsstoff när Kungen var i Brunei för ett tag sedan.
Vanlig gammal osann högernoja från 70-talet om "vänster"pressen.

Den påstådda tabben i Brunei var en regelrätt sådan, precis som att Persson kritiserades för Kinauttalandet i början av sin statsministerperiod så ska kungen kritiseras för sitt Bruneimisstag.

Sedan att vi inte offentligt har en officiell kungahyllning varje gång kungen lyckas klippa invigningsband utan att skära sig i tummen är Butts personliga problem. Kungen gör sitt jobb (något han får jäkligt bra betalt för) mer är det inte.
Billy skrev:
Det hela visar bara en sak.. att det svaga folket i Sverige saknar förmågan att tänka själva utan låter sig styras av ett gäng skitjournalister. Om Aftonbladet tycker att Kungen är en fårskalle då tycker läsarna att han bör avgå, men när Aftonbladet tycker att Kungen är en bra kille då tycker läsarna att han är en hjälte! Vem är det egentligen som styr?
Detta sceniario målas upp gång på gång men frågan är: Exakt vilka är den svaga svenska befolkningen? Det är tydligt att Butt inte räknar in sig själv i den skaran och så gör inte heller ni två? Aderyn och Brehmer, jag gör det inte heller för att klargöra. så frågan kvarstår exakt vilka är dessa lättledda idioter?

Anledningen till att opinionen kan skifta så snabbt är att Kvällstidningarnas och för den delen nästan alla opinionsundersökningar på nätet inte ska tas seriöst. Är frågan exempelvis

Bör kungen avgå
och alternativen följande: 1) Japp men behandla honom trevligt.
2) Nej han är en go grabb. 3) Skjut honom. 4) öhh vem är kungen? trodde det var Elvis.

(jag skulle rösta på alternativ 3 eller 4.)
Nu är det jäkligt oseriöst men det jag vill ha sagt är att bara för att man röstar på ett visst alternativ i en internetfråga så betyder inte det att man verkligen tycker så eller överhuvudtaget bryr sig.
Billy skrev:
Vi är ett land av byråkrater. Vi kritiserar sydeuroeiska länderna för att vara slarviga, men italienarna visade oss hur snabba de kan agera när de omdelbart skickade ut flygtransporter till Thailand redan timmar efter nyheten om flodvågskatarofen nådde myndigheterna i Rom. I samma stud gick vår utrikesministern till en teaterföreställning och vår statsminister satt hemma i Harpsund och myste med sin nya hustru!
Visst men hur många Italienare fanns det i Thailand, 300?
Och att Utrikesministern gick på teaterföreställning berodde kanske på att hon fick information om att allt var ok? I början pratades det om att ingen svensk var i farozonen överhuvudtaget.
Billy skrev:
Rådet är följande: Våga ha egna åsikter istället för att låta er styras av vad journalisterna tycker om monarkin.
Tänk, det tror jag vi har.
Billy skrev:
Carl Gustaf Bernadotte har visat oss nu vad han är för kille. Vi behöver honom för det är HAN och inte den futtiga Göran Persson, som tycks kunna nå det svenska folket. LEFVE KONUNGEN!
Ja det är jäkligt lätt att nå det svenska folket när man inte behöver ta ansvar överhuvudtaget. Göran Persson är ansvarig för varje svensk medborgare (nio miljoner) kungen behöver inte ens ta ansvar för sig själv.

Edit: Brehmer rättat.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Senast redigerad av Théoden Ednew mån feb 07, 2005 4:49 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 07, 2005 4:23 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Jag läste i genom det hela mycket snabbt och hade inte tid att göra en sådan grundlig analys som du gör Théoden. Jag håller med dig helt och fullt. Jag tänker definitivt inte lyssna på en sådan dåre som Billy Butt. Förövrigt så stavade du mitt namn igen (tror jag).

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010