Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:32 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 22, 2004 9:43 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Menade det gamla stora imperiet. De är ju väldigt rädda för allt utomlands utom just sådant som kommer från gamla kolonier. De ser väl på dem som England. (Generaliserande men tydligen likväl sant)

glögg är ju svinagött Messmör likaså men surströmming har jag aldrig ätit gott?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 22, 2004 9:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Denväldige skrev:
Menade det gamla stora imperiet. De är ju väldigt rädda för allt utomlands utom just sådant som kommer från gamla kolonier. De ser väl på dem som England. (Generaliserande men tydligen likväl sant)

glögg är ju svinagött Messmör likaså men surströmming har jag aldrig ätit gott?

Ja, curry är ju nationalrätt här... Till deras försvar kan jag säga att det äts väldigt mycket kinesiskt och japanskt också. Surströmming = jäst (alltså gammal - bortom bäst-före-datum - borde slängas!) fisk. Det säger väl allt egentligen.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 22, 2004 10:53 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Jag tänkte precis säga samma sak som vanja angående engelsmän och asiatisk mat. Men är resten av de brittiska öarna likadana? typ Skottland ditt Kata åker på Torsdag.

Min erfarenhet av de delar av England jag varit är att de flesta inte äter mycket imperiemat heller, utom möjligen Indiskt då. Jag har varit i Cambridge och förutom en massa "English Breakfast" så var det som serverades mesta dels från andra kök en de brittiska, mycket Italienskt. Min uppfattning om London är ungefär likadant. När det gäller mer vardaligmat (nåja, och det här hände innan jag var vegetarian änns) så har jag av olika anledningar som inte är att gå in på här varit hemma hos 1) medelålderspar med 3 döttrar på landet där jag faktiskt åt "sunday steak", men jag måste tilläga alla hatade det. De vill så att säga visa traditionell engelsk mat. Brrr... 2) Äldre musietjänstemanapar (runt 60), någon sorts thailändsk inspirerad fiskrätt (som de dock total misslyckats med).

För övrigt om det är något som gör en glad att vara icke köttätare är det "english breakfast"

ajdå, nu längtar jag till England. Var så länge sen jag var där (fyra år sen) fast jag vet många har inte varit utomlands alls och inte för jag varit där mer än en gång. Men hmm.. jag uppskatade England av någon anledning. Skulle uppskatta att studera där tror jag, mycket fler Pratchett fans där vad jag uppfattat.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 1:30 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
virre skrev:
Jag tänkte precis säga samma sak som vanja angående engelsmän och asiatisk mat. Men är resten av de brittiska öarna likadana? typ Skottland ditt Kata åker på Torsdag.

I Skottland friterar man allt. Där kan man gå in i en chip shop och beställa en 'Mars fritter' - alltså en friterad mars-chokladbit. Sedan var det det där med haggis, som de faktiskt äter. Dock är det nog ingen risk att Kata provar på just det... Vad gäller kakor så gillar jag Scottish Shortbread. Men mycket fet mat är det däruppe. De behöver väl det som skydd mot det eviga regnet, rusket och slasket...
virre skrev:
Men hmm.. jag uppskatade England av någon anledning. Skulle uppskatta att studera där tror jag, mycket fler Pratchett fans där vad jag uppfattat.

Japp. Här ligger Pratchett alltid på topp-10-listan när en ny bok kommer ut. Och eftersom han ger ut böcker i samma fart som Beatles gav ut skivor så är det nästan alltid en där uppe... Jag kan prata om Pratchett med nästan vem som helst på jobbet, och även om alla inte gillar stilen så har de flesta åtminstone läst en eller två.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 9:38 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
vanja skrev:
I Skottland friterar man allt. Där kan man gå in i en chip shop och beställa en 'Mars fritter' - alltså en friterad mars-chokladbit. Sedan var det det där med haggis, som de faktiskt äter. Dock är det nog ingen risk att Kata provar på just det... Vad gäller kakor så gillar jag Scottish Shortbread. Men mycket fet mat är det däruppe. De behöver väl det som skydd mot det eviga regnet, rusket och slasket...

tycker det låter som Albert? (på tal om Pratchett)

vanja skrev:
Japp. Här ligger Pratchett alltid på topp-10-listan när en ny bok kommer ut. Och eftersom han ger ut böcker i samma fart som Beatles gav ut skivor så är det nästan alltid en där uppe... Jag kan prata om Pratchett med nästan vem som helst på jobbet, och även om alla inte gillar stilen så har de flesta åtminstone läst en eller två.


Pratchett ger ut en bok på hösten varje år är det ju. och en pocket på våren. Eller är det två om året. hmm... det var länge sen jag läste FAQ:en. (Förövrigt, snart (dvs när jag är färdig med den) så kommer en ordentlig Pratchettsida på svenska.)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 24, 2004 12:16 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
virre skrev:
För övrigt om det är något som gör en glad att vara icke köttätare är det "english breakfast"


Förklara? Är inte det bacon, korv, ägg, mackor, te, kippers och ev gröt?
Har aldrig ätit det men de överstående maträtterna är ju goda allihopa tillsammans måste ju bli underbart.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 24, 2004 1:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
En äkta English Breakfast är rena döden för blodomloppet. Bacon, korv, ägg, hash browns (typ rösti), tomater och rostat bröd - alla stekta i en rejäl klick äkta smör. Ja, de steker det rostade brödet med... När man ser det uppslafsat på en tallrik ser det verkligen inte speciellt inbjudande ut. Det simmar liksom...

Visst finns det nog hälsosammare varianter, speciellt på hotell och lite dyrare ställen, men går man in på en inpyrd pub (alternativt min campusrestaurang) och beställer blir det till att kolestorolet går i taket.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 24, 2004 3:45 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Denväldige skrev:
Förklara? Är inte det bacon, korv, ägg, mackor, te, kippers och ev gröt?
Har aldrig ätit det men de överstående maträtterna är ju goda allihopa tillsammans måste ju bli underbart.


Nog är det gott, efter 11. Tror knappast att jag skulle vilja äta korv och bacon till frukost


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 11:13 am 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Westlife-brian testar Glögg

- Det var gott, säger Brian och grimaserar.
- I början är smaken ganska god men jag skulle inte kunna dricka särskilt mycket av det.
Finns det något motsvarande på Irland?
- Ja, hästpiss, skulle jag säga.


Säger väl en hel del... antingen om oss svenskar eller om irländare...

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 15, 2006 7:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Favvokäket. Måste vara Pizza, Stuvade makaroner m. falukorv, lembas :wink: och Palt.

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 16, 2006 11:53 am 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Hahah jasså sa Bryan så ? :P jag är själv inte så förtjust i glögg. Håller mig till julmusten istället.

Jag älskar all Italiensk mat .. speciellt pastan.
Min stora passion är skaldjur.. jag äter som en galning varje gång det serveras räkor eller kräftor :oops: .
Jag gillar även kinamat , japansk mat, grekiskmat osv..
Äter inte griskött + hästkött + kött blandat med mjökprodukter pga att jag är judinna.
Nått jag inte skulle röra är ärtsoppa , selleri , mat som är extremt friterat,
inlagd strömming och surströmming usch fy..


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 16, 2006 12:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Ärtsoppa!?
Det är bland det goaste som finns tycker jag. Funderade på att skriva upp det på listan över favvokäket. Senap är det viktigaste tillbehöret. Slotts senap så klart.

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 16, 2006 2:31 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Usch .. när jag väl åt griskött och inte var så insatt om min religions matregler gillade jag inte heller det .. så jag har faktist smakat och försökt gilla ärtsoppa.
En favorit när jag var liten var ju Blodpudding.. :roll: fasst jag tröttnade även på det eftersom att det bara smakade torrt


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010