Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:26 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 23, 2010 7:18 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Beledhel skrev:
Man får ju lite intrycket av att någon i gångna tider har släppt en liten atombomb mitt på slätten och att gräset är det enda som överlever strålningen. Att ha en stor, plan jordyta som förmodligen är ganska bördig precis utanför en stor stad och inte odla upp den är ju höjden av märklighet. Frågan är om filmmakarna någonsin tänkte på att Gondors invånare kanske behövde ha något att äta? :roll:


Ja jag håller med, det hade inte varit så svårt att skapa en miljö som låg något närmare det odlingslandskap som Tolkien beskriver. Dessutom hade det gett ett ökat inslag av den realism som Tolkien är en mästare på. Han hade ju tänkt igenom Minas Tiriths livsmedelsförsörjning. Det hade bara varit att skapa några gårdar på Pelennor så skulle realismen i filmerna öka. För som sagt, var får filmens Minas Tirith invånare sin mat ifrån?

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: ons jan 26, 2011 12:38 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Jag kan hålla med - geografin är inte speciellt bra utformad. Alvspråken är ett stort hopkok av all möjlig bråte. Gimli är en löjlig side-kick. Legolas är en fjant. Sam verkar förståndshandikappad. Listan på fel kan göras väldigt lång (Själv reste jag mig upp i biosalongen och skrek hädelse när Haldir marscherade in i Helm's Deep). men... filmerna är ruskigt bra!

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: ons jan 26, 2011 8:40 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Johan skrev:
Själv reste jag mig upp i biosalongen och skrek hädelse när Haldir marscherade in i Helm's Deep
:lol: synd att jag inte var där!

Turgonin skrev:
Jag läste i någon annan tråd någonstans här på forumet (minns inte vilken) där någon beskrev området i filmerna som en jättelik arena. Det är en ganska bra beskrivning av känslan man får. Som en enda stor spelplan. Det finns varken en enda kulle, ett enda träd eller ens någon liten buske. Och ingen gårdsbebyggelse som bryter av.
Jämför slagfältet i RotK med andra slagfält i nyare filmer, tex Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe eller Star Wars: The Phantom Menace. De är alla mer eller mindre helt platta och ger ett onaturligt intryck, då man kan undra vad som håller dem så platta (ingen tektonik i marken) eller så enbart gräsbevuxna (kanske Beledhels atombombsteori är populär i Hollywood?). Förklaringen ligger nog helt enkelt i det faktum att det är enklare att datoranimera sådana sekvenser om underlaget är platt. Det blir emellanåt effektfullt animerat, men det ger inte ett realistiskt intryck.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: tor feb 03, 2011 5:35 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Turgonin skrev:
Men jag brukar alltid notera detta. Ruinerna i första filmen. Dessa passeras straxt efter brödraskapet lämnat Imladris. Ska dessa föreställa resterna av Ost-In- Edhil? I så fall hade den forna huvudstaden en storlek i paritet med ett medelstort kloster. Den är väldigt liten.

Är ganska tveksamt att mer än en bråkdel avsågs visas, så som ett gammalt vakttorn från stadsgränsen, då PJs syfte antagligen varit att påvisa världens historiska djup framför att hålla en sight seeing.
Å andra sidan förhärjades staden för ca 4700 år sedan så att NÅGOT finns kvar alls är snarare det förvånande att PJ visar, än att han bara visar lite ruinrester.


Tror PJ jobbat mer med fokus på att få korrekt visuella känsla snarare än rätt geografiskt längdmått. En tittare som saknar litterär bakgrundsinformation tar i högre grad till sig ett "nära" hot än om karaktärerna tittar mot en hosiont där inget finns eller bara något minimalt vid horisonten. Därigenom tillfredställer regissören författarens emotionella avsikter bättre. Film är som debatterat ett annat medium som kräver annorlunda hantverk.

I exemplet med att kärret som hoberna och Gollum korsar är för litet så får man fundera på avvägningen; vad kommer att se jobbigast ut och därför skapa mest känsla? Ett kärr som aldrig tar slut eller ett kärr med ett mål som är nära men uppenbart ändå så lätt inte kan nås pga osaliga andar, nazguler och ren sumpighet?

Vad gäller slaget om Pelennors fält så förstår jag inte riktigt poängen med att fylla den med fler ting - ur slagets synvinkel. Som antroplogi-fantast tycker jag så klart det ser utomordentligt fånigt ut men väl striden startar ligger inte fokus på huruvida de tagit bort de för en stad viktiga odlingarna, gårdarna eller ens den för min bild karaktäristiska yttre ringmuren, och det är i striderna som gör fältet viktigt, resten är i helheten ovidkommande.
Att göra Pelennors fält mindre än i boken underlättar att fylla upp fältet för filmteamet, därigenom skapa en mer överväldigande känsla - något jag faktiskt tyckte de misslyckades med genom att allt var för ljust och organiserat (men det är en annan diskussion).
De resurser de fick var trots allt inte oändliga och skulle räcka till verkligen otaliga saker. Att förändra storlek eller avstånd för att nå gynnsamma effekter vill jag snarare hylla som en av de klart bättre innovationer man tog sig för, för filmens egenvärdes skull.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: tis feb 08, 2011 8:52 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Johan skrev:
Alvspråken är ett stort hopkok av all möjlig bråte.


Här undrar jag lite hur du menar. Mitt intryck var att alviskan i filmerna fungerade rätt väl.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: ons feb 09, 2011 5:04 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
" du uttrycker även min åsikt" Ngugi

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: ons feb 09, 2011 8:43 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Johan skrev:
(Själv reste jag mig upp i biosalongen och skrek hädelse när Haldir marscherade in i Helm's Deep)


Ha ha ha :lol: det där var det roligaste jag läst på ett tag! (Jag håller dock med dig helt och till fullo.)

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: fre feb 11, 2011 5:26 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Johan skrev:
Listan på fel kan göras väldigt lång (Själv reste jag mig upp i biosalongen och skrek hädelse när Haldir marscherade in i Helm's Deep). men... filmerna är ruskigt bra!

kan man göra något sådant eller anmälde någon dig för biopersonalen ?

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: lör feb 12, 2011 12:22 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
treebeard skrev:
" du uttrycker även min åsikt" Ngugi

Tack, då vet man att man kanske inte är helt ute och cyklar ^^

treebeard skrev:
kan man göra något sådant eller anmälde någon dig för biopersonalen ?

Haha, vilken bra fråga! :) Johan?

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010