Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 28, 29, 30, 31, 32
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: mån maj 02, 2011 12:52 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Att det gick väl för de minsta och kvinnorna inne i borgen har jag inte problem att köpa.
Problemet uppstår kring att manusförfattarna vill lyfta att krig är något negativt. Helt OK för mig, idealet för Tolkien är ju en fredlig värld utan falnna valar/maiar och deras oknytt. Men att lyfta fram att det är illa genom att presentera oss för ett antal individer som inte borde hamnat i en sådan situation och som lider av oron inför det (eg. alla där, förvisso) men sedan fullständigt strunta i hur det gick för dem är förbryllande taktlöst, rent exploaterande, ett parti gjort helt utan hjärta.

Jag har valt Ngugi efter att det är kenyanskt, det är helt rätt, sen minns jag inte om det skulle vara efter en författare men det är inte helt omöjligt. Valde ut namnet till en viktig romankaraktär redan 2004 (ett projekt jag ännu jobbar på) och blivit förtjust i namnet. Därtill är det mestadels ledigt på forum ^^

Jaha ja, hade glömt han inte diskuterar det alls med Eowyn. Spontant tänker jag att något motsvarande hade nog många sagt till sina lillasystrar om dessa verkade vilja gå ut i krig med någon form av romantiserad bild av det, det är ju i vart fall vad jag tycker han vettigt kommenterar angående Merry. Men det är dåligt framställt helt klart, killen får apropå kommentarer om de båda en MANschovinistisk image [genus+ras haha] han inte är förtjänt av! ;)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: mån maj 02, 2011 7:56 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Ngugi skrev:
Vill tvärt om påstå att Haldirs besök i Helms klyfta är en av de trevligare tilläggen, vilka inte är många skall sägas, för det värmer mitt hjärta att få se lite alver. Vi får vad Tolkien inte gav oss, och vill jag nödvändigtvis ha allt som i boken kan jag läsa boken istället. Närvaron påverkar inte historiens utgång eller utveckling, så det är en liten bonus i min mening.
Vad som gör mig besviken är att alla verkar dö - eller? Känns som om de glömms bort (vilket är logiskt om manusförfattarna utgått från boken, mindre logiskt för en tittare).

Mitt intryck är att majoriteten av alverna faktiskt dör. Det är ju i alla fall en hel del klipp som visar högar med döda alver, medan inte en enda levande alv vad jag minns syns i bild efter att slaget är över (undantag Legolas då). Här har vi också det största irritationsmomentet för min del i Helm's Deep-delen av filmen: är alverna möjligen gravt suicidala, med tanke på att de trillar av pinn både till höger och vänster medan de små hästbönderna som tydligen inte ens verkar vara kapabla att blaska lite vatten i ansiktet (håller med dig där, Pellegrino) faktiskt håller stånd mot fienden?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: mån maj 02, 2011 10:52 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Fast nu åker väl i princip alla lerfigurer på stryk, undantaget de som rider ut med kungen på slutet och några få till?
Är i vart fall den bilden jag fått av filmen eftersom vi inte får se fler gubbar, barn eller alver väl uruk-haier stormar in i borgen. Ganska praktiskt så sett för Rohan, färre icke krigsföra munnar att mätta... *cynisk, haha*

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: tis maj 03, 2011 8:27 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Men liksom... ALLA alverna?? Jag ogillar starkt!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 28, 29, 30, 31, 32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010