Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 28, 29, 30, 31, 32  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2010 4:30 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 28, 2010 2:57 pm
Inlägg: 42
Ort: nått träsk
aragon e lite löjlig som kung alla dödskallarna hos dom odöda blir lite för mycket indiana jones,gandalf har gröt i skägget,merry å pippin e löjliga sam suger gimlis skämt passar inte legolas e kass...

_________________
frodo å feanor va kompisar....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 29, 2010 9:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Du skulle kanske kunna använde punkter och kommatecken?
Samt att motivera dina inlägg. Då tar jag dig lite mer seriös och kanske bryr mig om att läsa vad du skriver..

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 31, 2010 1:47 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: ons okt 08, 2008 10:08 am
Inlägg: 46
Ort: Vaxholm
Turgon skrev:
Du skulle kanske kunna använde punkter och kommatecken?
Samt att motivera dina inlägg. Då tar jag dig lite mer seriös och kanske bryr mig om att läsa vad du skriver..


varför använda punkter och kommatecken det e ju tråkigt ju!!!

menduskullenoginteläsadetjagskrevomjagskrevsåhärmenjaggördetjustnubaraförattförvirraliteextra. :twisted:

_________________
Vanda sina termaruva Elenna nóreo alcar enyalien ar Elendil Vorondo voronwë. Nai tiruvantes i hárar mahalmassen mi Númen ar i Eru i or ilyë mahalmar eä tennoio


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 31, 2010 2:08 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Höj nivån, tack! Turgon har helt rätt. Det drar ned forumnivån. Om sådant här fortgår kommer vi att behöva vidta åtgärder.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: tor sep 23, 2010 1:06 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Hm avataren är misstänkt lik en som tillhörde en anann forumsmedlem som inte längre är medlem. Men han brukade åtminstone vårda skriftspråket.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: fre dec 31, 2010 10:19 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Mitt värsta irritationsmoment är nog Elijah Woods skärande "NOOOOOOOO!" när Gandalf trillar ner i avgrunden. Varje gång jag ser filmen snabbspolar jag förbi den sekvensen. :)

Sedan tycker jag att Jacksons slarviga regi och Walshs/Boyens egenmäktiga manus är riktiga irritationsmoment i sig. Behållningen i filmerna är för mig miljöerna, kostymerna och vissa specialeffekter.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: fre dec 31, 2010 11:30 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Regin är den i särklass största svagheten. Här hade de samlat många mycket talangfulla skådespelare (som de fått mer utav om manus varit bättre), grymma specialeffekter och en massa duktiga individer som inte hamnade på film. Ändå så är resultatet sisådär, det märks att de stressat fram slutprodukten.

Ett förslag jag kom med förut i en annan tråd var att låta Frodo och Sam ta sig till vägkorset i de Två Tornen (inte ta med honmonstret för det skulle inte passa ihop med helms klyfta). Slutet av de Två Tornen handlade mest om Isengårds fall och de godas seger vid Helms klyfta. För att Frodo och Sam skulle få avsluta filmen på ett positivt sett skulle den sista solstrålen (som i boken) falla på den fallna konungens statys huvud...Tror det hade kunnat fungera på film.

Dessutom skippa hela Osgiliath biten totalt och följa boken med avseende på Faramir. Skära ned på antalet scener i Helms klyfta, ta bort Legolas skateboardåkning t.ex!! Överhuvudtaget Gimli och Legolas trams var en katastrof...Ta med Sarumans död och allt det..

Hade man gjort så hade man lätt sparat 15-20 minuter tror jag som hade kunnat användas till annat i ROTK. T.ex. Dúnedain och Dol Amroth, slaget vid Pelargir... På så sätt hade de döda aldrig kommit till Minas Tirith och förstört alltihop filmmässigt sett. Sen så skulle Aragorn haft med sig Anduril från början (Elrond skulle inte ha dykt upp), så himla idiotiskt att lämna ett så starkt svärd hemma annars!!!


Senast redigerad av Egalmoth lör jan 01, 2011 12:43 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: fre dec 31, 2010 2:01 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Kloka förslag Egalmoth.
Tolkiens berättarstil är i sig lämpad att överföra till filmspråk, och en lyhörd regissör skulle kunna dra fördel av bokens inbyggda dramaturgi istället för att försöka göra om den till traditionell action. Uppgörelsen med balrogen är ett bra exempel: i filmen är det en rätt gapig och stressad scen, med vrål och svett och en massa kameraklipp. I och för sig rätt maffigt, men knappast orginellt eller nyskapande. Jackson tar som vanligt inga risker utan slår oss i huvudet med massa effekter och övertydlighet så att vi ska slippa tänka själva.

I boken är samma scen betydligt mer spänningsladdad, närmast minimalistisk jämfört med Jacksons action-orgie:
"The orcs stood still, and a dead silence fell"...
"... but still Gandalf could be seen, glimmering in the gloom; he seamed small, and altogether alone : grey and bent, like a wizened tree before the onset of a storm.
From out of the shadow a red sword leaped flaming.
Glamdring glittered white in answer".

Broscenen är bland det mest medryckande och spännande jag läst, just för att den har en sådan laddning mellan stillastående/tystnad och plötslig handling. Jackson har helt missat denna dynamik och brassar på med storsläggan hela tiden. Effektivt för att fånga kidsens uppmärksamhet, men en seriösare regissör hade nog försökt spinna vidare på det stämningsläge som Tolkien skapade.

En annan episod med liknande dramatik är konfrontationen mellan Angmar och Gandalf vid Minas Tiriths port. Vilken gåshud man fick av den läsupplevelsen! Denna för verket så centrala scen lyckades Jackson-juntan fuska bort helt och hållet. Det var en jättebesvikelse för mig när jag såg filmen på bio, jag var helt säker på att den scenen om någon borde fått en seriös behandling.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: lör jan 01, 2011 12:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
En annan grej jag stör mig på är hur Denethor felporträtterades. Den oinvigde tittaren får ju intrycket att han bara är en galen gammal gubbe, men får inga indikationer på i så fall vad det kunde bero på. Palantiren skulle ha kommit med på nåt sett för att bringa klarhet i det. Tycker de kunde haft en scen då han spanar efter Frodo då han befann sig i Cirith Ungols torn. Shippey ska ha gjort en del efterforskningar som tyder på att det var vad Tolkien föreställde sig (förutom det så säger ju Denethor att Fienden fått tag i ringen och han sa det av en anledning; han hade nog sett det i stenen).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: mån apr 11, 2011 10:41 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 06, 2011 10:11 pm
Inlägg: 38
Faramir i boken vs Faramir i de två tornen är som god cop bad cop.

Grymt irriterande. Samt att Enterna inte ville gå ut i krig mot Saruman. Isengårds fall är riktigt dåligt.
Vart tog stenkrossandet vägen?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: tis apr 26, 2011 9:31 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ändringen av enterna och Faramir samt Arwen är de största besvikelserna.

Och den kusliga stämningen från böckerna infinner sig inte riktigt. Det är mer action än thriller vilket är riktigt synd.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: ons apr 27, 2011 2:19 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Haldir & Co i Helms klyfta är sjukt irriterande. Sen håller jag med Älva om det förra inlägget. De dödas armé är även den irriterande samt ändringarna av karaktärerna Legolas och Gimli. Legolas vill jag inte se som en actionhjälte som surfar ner för en trappa på en sköld samtidigt som han dödar folk eller som hoppar upp på en olifant och dödar folk samtidigt som han räknar högt. Larvigt. Och Gimli får spela filmens clown, lite synd.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: sön maj 01, 2011 6:10 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Vill tvärt om påstå att Haldirs besök i Helms klyfta är en av de trevligare tilläggen, vilka inte är många skall sägas, för det värmer mitt hjärta att få se lite alver. Vi får vad Tolkien inte gav oss, och vill jag nödvändigtvis ha allt som i boken kan jag läsa boken istället. Närvaron påverkar inte historiens utgång eller utveckling, så det är en liten bonus i min mening.
Vad som gör mig besviken är att alla verkar dö - eller? Känns som om de glömms bort (vilket är logiskt om manusförfattarna utgått från boken, mindre logiskt för en tittare).

Allra värst är däremot moralismen inför slaget, att krig är illa och vi får se barnsoldaterna och hela kalset - vart tar det vägen? Överlevde barnen? Är krig plötsligt en tjollahopp-tjollahej-grej för att man vann? De otaliga dödade och sårade då? Det saknas fullständigt koppling här mellan uppbyggnaden inför slaget och avslutningen.
Det gör moralismen ytlig och fruktansvärt äcklande för mig, därav sämre än till och med Sams menlösa långa monolog i Osgiliath där de som nämnt inte brode vara

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: sön maj 01, 2011 8:36 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Ngugi skrev:
Vill tvärt om påstå att Haldirs besök i Helms klyfta är en av de trevligare tilläggen, vilka inte är många skall sägas, för det värmer mitt hjärta att få se lite alver. Vi får vad Tolkien inte gav oss, och vill jag nödvändigtvis ha allt som i boken kan jag läsa boken istället. Närvaron påverkar inte historiens utgång eller utveckling, så det är en liten bonus i min mening.
Vad som gör mig besviken är att alla verkar dö - eller? Känns som om de glömms bort (vilket är logiskt om manusförfattarna utgått från boken, mindre logiskt för en tittare).

Allra värst är däremot moralismen inför slaget, att krig är illa och vi får se barnsoldaterna och hela kalset - vart tar det vägen? Överlevde barnen? Är krig plötsligt en tjollahopp-tjollahej-grej för att man vann? De otaliga dödade och sårade då? Det saknas fullständigt koppling här mellan uppbyggnaden inför slaget och avslutningen.
Det gör moralismen ytlig och fruktansvärt äcklande för mig, därav sämre än till och med Sams menlösa långa monolog i Osgiliath där de som nämnt inte brode vara


Nu gillar jag inte att alverna tagit "grå skarans" plats vid Helms klyfta. Faktum är att jag inte gillar mycket i Jacksons avslutande två filmer överhuvudtaget men jag håller med dig Ngugi, vad hände med alverna och barnen? En del av alverna retirerade ju uppenbarligen till borgen men det är också det sista man ser av dom. Man kan ju hoppas någon klarade sig. Jag håller också med om att det både dramaturgiskt och berättartekniskt är en miss att först bygga upp spänningen genom att visa vilken utsatt position kvinnor och barn är i för att sedan inte alls visa dom efter hotet avvärjts. Men man måste nog anta att ingen av dom kom till skada.

Sedan måste jag fråga Ngugi, nyfiken som jag är, har du valt din nick efter den kenyanske författaren med samma namn? Jag läste en artikel om denne häromdan nämligen.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Irritationsmoment/händelser i filmerna??
InläggPostat: sön maj 01, 2011 10:38 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Det där fokuset på Rohans kvinnor och barn känns fullständigt malplacerat. Det är som om Walsh och Boyens har tyckt att det var för mycket machokultur kring Rohans ryttare och bestämt sig för att lägga in lite mjukare värderingar. Resultatet tycker jag blir väldigt splittrat och ogenomtänkt. Om man i en redan komplex historia försöker klämma in ytterligare parallellhandlingar (Eothain och Freda, pojken med svärdet), blir det svårt att få publiken att känna något för dessa snabbt förbiilande karaktärer. Och varför är alla rohanska bönder smutsiga i ansiktet? Ett minst sagt billigt sätt att visa att det är "enkelt folk", skulle jag vilja säga.

Jag blir också extremt sur på TTT Extended Edition, när Eomér utmålas som en dryg mansgris ("War is the province of Men, Eowyn!") helt utan stöd i boken. Har läst kommentarer på IMDB om det, många (som alltså inte läst boken) anser att den där Eomér verkar vara en riktigt kvinnoförtryckare. Tack för det karaktärsmordet Boyens och Walsh!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 28, 29, 30, 31, 32  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010