Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:32 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 22, 2009 8:42 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Eldalies bild av verkligheten stämmer rätt bra överens med min. :)

Nej, boxar var nog inte lika vanligt, eftersom de skulle blivit så fruktansvärt otympliga! Men jag äger alla Svarte Ormen på vhs, liksom hela Twin Peaks t.ex., fast köpta videoband för videoband och inte i box.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 23, 2009 11:28 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Okej, det kanske beror på min ålder, helt enkelt, att när jag blev ordentligt filmintresserad var vhs redan på väg nedåt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 23, 2009 4:35 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Ja, du är ju så ung. :P
Eller så är jag så gammal... *suck*

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 23, 2009 7:55 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
I mitt bibliotek och lokala filmuthyrningsställe fanns det förr gott om VHS. Då var det ett betydligt större utbud på de gamla klassikerna. Jag fick till exempel se filmer som Stalker, Clerks, Metropolis och flera Kurosawarullar. Nu när de har bytt till bara DVD och då är det mest nya filmer som gäller.

Annars är ju DVD bättre på de flesta sätt, det förnekar jag inte.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 23, 2009 8:29 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Lord of the Grey Havens skrev:
I mitt bibliotek och lokala filmuthyrningsställe fanns det förr gott om VHS. Då var det ett betydligt större utbud på de gamla klassikerna. Jag fick till exempel se filmer som Stalker, Clerks, Metropolis och flera Kurosawarullar.
Gott att se att du enbart nämner finfina rullar! :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 27, 2009 4:00 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Lite OT kanske men nu kan man köpa en hyffsad Philips Blu-rayspelare för under tusenlappen på Elgiganten...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LotR på Blu-ray
InläggPostat: mån jan 24, 2011 2:14 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Verkar som vi kanske får de förlängda versionerna på blu-ray redan i år.

Citera:
As principal photography is about to finally begin on The Hobbit, The Digital Bits is reporting that New Line, under Warner Home Video, will release the extended edition of The Lord of the Rings: The Motion Picture Trilogy "sometime this year," in order to "keep the franchise fresh in the minds of fans."

The Hobbit will open in theaters in two parts, in 2012 and 2013. Afterwards, the studio is expected to release an ultimate Blu-ray box set including all five movies, with 3D versions probably also available.

All of the above must be considered unofficial until there is a formal announcement from the studio.


http://www.blu-ray.com/news/?id=5750


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LotR på Blu-ray
InläggPostat: mån jan 24, 2011 4:13 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Blue ray är ännu för gemene man en fullständigt onödig produkt eftersom tv-apparaterna inte når upp till en kvalitet som gör den rättvisa.
Orsake till att den pushas så hårt är antagligen att företagen återigen är ute efter våra pengar... ;)
"Jaha, du har redan köt den o den filmen/serien. Jaja, nu får du skaffa den igen, för nu har vi nya maskiner! Som du får köpa. Plus en ny tv. Alal vinner! Ehm, ja utan du kunden då kanske..."
Blue rays kapacitetsutrymme är en fördel (extended av SoR på en skiva istället för två, ja tack) men det hade de egentligen kunnat lösa på dvd med...

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: LotR på Blu-ray
InläggPostat: mån jan 24, 2011 5:33 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Vet inte riktigt vad du menar, jag har haft HDTV sedan 2005... Idag är det väl snarare 3D som man försöker sälja på folk trots att det knappt finns något vettigt utbud av 3D filmer. Där kan man verkligen diskutera mervärdet. Bild i HD-kvalitet känns däremot som ett måste idag. Vanlig TV har ju i princip inte förändrats sedan färg-tv introducerades för 40 år sedan... Snacka om konservativ industri, det är väl bara biltillverkarna som är värre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LotR på Blu-ray
InläggPostat: mån jan 24, 2011 6:24 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
HDTV är inte jämförbart med Blu-ray som är ytterligare ett snäpp vassare. Och Ngugi, det är en upplevelse att se på Blu-ray-film i en 50-tums plasma med full HD. En vanlig DVD kommer inte i närheten när det gäller bildkvalitet.

Men för en liten TV håller jag i princip med dig, Blu-ray kommer bäst till sin rätt på skärmar över 40 tum.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: LotR på Blu-ray
InläggPostat: mån jan 24, 2011 6:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag fick nyligen min comhem-box uppgraderad till HD. Ärligt talat märker jag ingen skillnad mellan HD-kanalerna och de andra. Det är förträfflig bildkvalitet på allting. (Utom de analoga kanalerna, de tenderar att vara grynigare.) Blu-ray har jag inte provat, men jag har svårt att tro att det heller gör någon märkbar skillnad. (Jag har en 37-tums LCD.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LotR på Blu-ray
InläggPostat: mån jan 24, 2011 7:16 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Pellegrino skrev:
HDTV är inte jämförbart med Blu-ray som är ytterligare ett snäpp vassare.


Om du menar HD-bild per kabel eller satellit så håller jag med dig, den brukar inte hålla mer än 720p och är dessutom hårdare komprimerad än HD-film på skiva.

Men en HDTV (jag snackar om bildvisaren) är fullt kapabel att återge en blu-ray i full upplösning 1080p. I stort sett alla TV-apparater som säljs idag är väl full-HD, länge sen jag såg något annat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LotR på Blu-ray
InläggPostat: mån jan 24, 2011 7:19 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Den stegrande kamelen skrev:
Jag fick nyligen min comhem-box uppgraderad till HD. Ärligt talat märker jag ingen skillnad mellan HD-kanalerna och de andra. Det är förträfflig bildkvalitet på allting. (Utom de analoga kanalerna, de tenderar att vara grynigare.) Blu-ray har jag inte provat, men jag har svårt att tro att det heller gör någon märkbar skillnad. (Jag har en 37-tums LCD.)


Farsan har en HDTV på 50" och en HD-box från Canal Digital. Skillnaden på HD-kanalerna mot de vanliga är enorm. Fast ibland sänder de bara uppsamplat material och då är det ingen märkbar skillnad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LotR på Blu-ray
InläggPostat: mån jan 24, 2011 9:25 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Citera:
Men en HDTV (jag snackar om bildvisaren) är fullt kapabel att återge en blu-ray i full upplösning 1080p. I stort sett alla TV-apparater som säljs idag är väl full-HD, länge sen jag såg något annat.

Aha, jag trodde du menade sändningarna.

Citera:
Jag fick nyligen min comhem-box uppgraderad till HD. Ärligt talat märker jag ingen skillnad mellan HD-kanalerna och de andra. Det är förträfflig bildkvalitet på allting. (Utom de analoga kanalerna, de tenderar att vara grynigare.) Blu-ray har jag inte provat, men jag har svårt att tro att det heller gör någon märkbar skillnad. (Jag har en 37-tums LCD.)

Jag tror du måste upp emot 40-50 tum för att märka någon större skillnad. Pixlarna på mindre skärmar är för små för att den högre skärpan ska spela någon roll.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: LotR på Blu-ray
InläggPostat: mån mar 07, 2011 7:38 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Nu verkar det som om de förlängda versionerna också är på väg på BluRay, enligt TheOneRing.net. Jag är dock besviken på att man inte erbjuder något nytt extramaterial, var är t.ex. bloopersarna (blooprarna?) som Peter Jackson talade om för flera år sedan?

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010