Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 6:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: LotR på Blu-ray
InläggPostat: tor sep 10, 2009 1:31 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
En del av er vet säkert redan om att bioversionerna (dom förlängda kommer vid ett senare tillfälle) är på väg att släppas på Blu-ray. Releasedatum har ändrats till höger och vänster. Det senaste budet är att boxen med dom tre filmerna samt extramaterial släpps under 2010. Troligtvis under våren.

Citera:
The 7-disc set scheduled for November 3 has been removed from the slate and will now be released sometime in 2010 (likely in the Spring).

http://u.nu/45573


Citera:
TORN

April 15th, 2009

Amazon.Com has the Blu-ray LOTR DVD collection available for pre-Order. The pre-order page also has a great image of the box art!


Bild

Citera:
http://www.thedigitalbits.com/index.html#mytwocents

[Editor's Note: Sources close to director Peter Jackson have informed me that he's saving the extended editions of the films for an "ultimate" box set release closer to the debut of the new Hobbit films - that's why these BDs are set to be theatrical only.

That's obviously not going to satisify every fan, but it gives them something in the meantime. As was the case with the original DVD release, at least you're now aware in advance that a more elaborate release is coming eventually if you'd prefer to wait for it.

For Warner's part, I've officially confirmed with the studio that this initial Blu-ray release is real and it's coming before the end of this year, but I'm told it won't be officially announced for another few months yet. So you should probably still consider this release to be semi-official and subject to change. Just FYI.]


Från blu-ray.com.

Citera:
New Line Home Entertainment and Warner Home Video have revealed the special features and subtitles included in the upcoming 'The Lord of the Rings: The Motion Picture Trilogy' Blu-ray set. The bonus contents list follows pretty closely what was included in the DVD releases of the theatrical versions.

Extras listed are as follows:

LOTR.net featurettes
Previews, theatrical trailers and TV spots

Documentaries:

Fellowship of the Ring:
"Welcome to Middle Earth" (17 min.)
"Quest for the Ring" (21 min.)
"A Passage to Middle Earth" (42 min.)

The Two Towers:
"In the Set" (Starz/ Encore) (14 min.)
"Return to Middle Earth" (WB) (45 min.)

The Return of the King:
"The Quest Fulfilled: A Director's Vision" (23 min.)
"A Filmmaker's Journey: Making Of" (28 min.)

National Geographic special (46 min.)

There will be subtitle tracks in Bulgarian, Croatian, Czech, English, French, German, Hungarian, Latvian, Polish, Portuguese, Romanian, Russian, Slovenian and Spanish.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 10, 2009 7:12 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Det var ju finfint, för dem som har en blu-ray-spelare. Jag har det inte :|


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 15, 2009 5:01 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Förlåt om jag låter som en dinosaurie, men jag vill inte att blu-ray ska slå igenom. DVD funkar ju bra, varför byta ut den?
Men jag gillar hur boxen ser ut, synd att man inte kan köpa den på DVD sådär snyggt...

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 16, 2009 2:16 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Madde av Fylke skrev:
Förlåt om jag låter som en dinosaurie, men jag vill inte att blu-ray ska slå igenom. DVD funkar ju bra, varför byta ut den?

Kan bero på att det blir ännu bättre med blu-ray :roll:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 16, 2009 7:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Men skillnaden märks bara om man har en helt enorm tv som man ändå inte har råd att köpa när man inte ens har råd med bluray-spelaren.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 17, 2009 12:25 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Folk sa samma sak när vi gick från VHS till DVD. Det kommer alltid finnas bakåtsträvare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 17, 2009 1:31 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Problemet är väl att dvd har slagit så stort att massor av människor har samlat på sig massor av dvd-filmer och måste byta ut allt till Blu-ray om dvd konkurreras ut. Detta anser jag inte är jämförbart med vhs, då utgivningen av vhs aldrig blev lika omfattande och bred som den har varit kring dvd.

Men jag erkänner att jag är en bakåtsträvare, eller snarare att jag ställer mig fullständigt ointresserad. Ser jag vilka fotbollsspelarna på skärmen är skiter jag i bildens upplösning och skärpa ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 17, 2009 4:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
SLL skrev:
Folk sa samma sak när vi gick från VHS till DVD. Det kommer alltid finnas bakåtsträvare.

Nu är det ju dock betydligt större skillnad mellan VHS och DVD än mellan DVD och Blu-ray ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 17, 2009 6:40 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Túrin Turambar skrev:
Problemet är väl att dvd har slagit så stort att massor av människor har samlat på sig massor av dvd-filmer och måste byta ut allt till Blu-ray om dvd konkurreras ut. Detta anser jag inte är jämförbart med vhs, då utgivningen av vhs aldrig blev lika omfattande och bred som den har varit kring dvd.


Det där stämmer väll inte riktigt, man kan använda en Blu-ray-spelare till att se på "gamla" dvd-filmer i.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 17, 2009 9:03 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det vet jag, men om dvd dör som format så vet man ju inte hur det ser ut i framtiden.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 9:13 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Antagligen får vi ladda över allt till datorn.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 11:47 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Många har redan skaffat HDTV och kanske även ser på HD-kanaler och vant sig vid det så det är helt naturligt att även premiumformatet för köpfilm uppgraderas från stenåldersupplösningen som redan din gamla farmor tittade på. :wink:

Sen är det som sagt inga problem att spela DVD, de får till och med ett extra lyft med hjälp av uppskalning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 22, 2009 10:02 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Túrin Turambar skrev:
Detta anser jag inte är jämförbart med vhs, då utgivningen av vhs aldrig blev lika omfattande och bred som den har varit kring dvd.


Har du siffror på det? :)

Allvarligt talat, jag äger en hel del vhs:er och mitt intryck är att det mesta släpptes på vhs. Vad är det du menar inte skulle ha funnits på vhs?

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 22, 2009 11:53 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
En massa gamla filmer i svartvitt exempelvis. Jag har t ex inte sett De sju samurajerna eller Alexander Nevsky eller gamla 30-tals Robin Hood eller så på vhs. Dessutom upplever jag att fler serier släpps i boxar numer än vad de gjorde under vhs-tiden.

Men jag gav bara mitt eget intryck. Jag kan absolut inte bevisa det. ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 22, 2009 2:00 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Túrin Turambar skrev:
En massa gamla filmer i svartvitt exempelvis. Jag har t ex inte sett De sju samurajerna eller Alexander Nevsky eller gamla 30-tals Robin Hood eller så på vhs.
Jag har sedan länge samtliga av Kurosawas samurajfilmer på VHS (och numera även på DVD), och tycker absolut inte att utbudet på svartvita filmer på VHS var lågt förr. Robin Hood med Errol Flynn gavs också ut på VHS. Det finns/fanns t.o.m. en massa stumfilmer till VHS. Du som har nära till Söder i Sthlm skulle kunnat fynda i en jättebra affär där, med kvalitetsfilm. Vet inte om den är kvar, men isf säljer de säkert bara DVD och BluRay nu. I Gbg har vi motsvarigheten i.o.m. MovieLine, och de säljer knappt några VHS längre.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010