Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 1:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jackson + Bakshi = sant
InläggPostat: fre jul 03, 2009 10:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Jag har redigerat Peter Jacksons filmbilder till ljudet från Ralph Bakshis tecknade långfilm från 1978. Arbetet var lika roligt som svårt och har tagit mig åtminstone 3 år. Nu är det klart och ligger i 16 avsnitt på youtube. Slå på "fan's cut bakshi/jackson" så får ni upp dem.
En av "theonering.net"s aktiva medlemmar har bett att få länka upp filmerna på theonering. Medlemmens ambition är att lägga upp två avsnitt per vecka i åtta veckor med start nu på måndag 6 juli 2009.

Adressen till "sommarlovsföljetongen" är:

http://newboards.theonering.net/forum/g ... w_expanded

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 06, 2009 8:45 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Sett första avsnittet och det såg snyggt ut :)
Är ljudet helt oklippt?

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 06, 2009 11:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Lord of the Grey Havens skrev:
Är ljudet helt oklippt?


Nej, inte helt. I första avsnittet tror jag att det är det, men inte senare.

Redan i avsnitt två är inledningen förkortad. Det är en snarkande Frodo, och Gandalf som står utanför dörren och väcker honom med ihärdiga knackningar på dörren.
Det är borta eftersom jag inte hittade några såna bilder (och de inte behövs för handlingen). Jackson har ju en helt annan plats där Frodo och Gandalf möts första gången i filmen, och jag ville hellre spara den själklara platsen.

Längre fram är även ljud ditlagda, bl a fågelsång för att ge rätt atmosfär åt utomhusbilder där ljudspåret från Bakshis film är från en inomhusscen.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 07, 2009 10:37 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Väldigt ambitiöst måste jag säga. Efter att ha sett första delen tycker jag, bortsett från klippet med Gandalf i dagsljus under födelsedagsfesten, att detta är en bättre film än Jacksons (som jag inte är särskilt förtjust i). Delar av Bakshis film ger mig mer än Jacksons, även om den bitvis är jobbig, särskilt alverna och Helm's Deep (vilka är jobbiga scener även hos Jackson). Rösterna och musiken är genomgående bättre i Bakshis film, vilket du ju får med här. Jag ser fram emot att se resten när jag hinner.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 07, 2009 10:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Oerhört imponerande, Randalin! Jag har sett två avsnitt hittills, och det är ingen tvekan om att du har gjort ett bra jobb. Tyvärr har jag ingen närmare relation till Bakshis film, jag har bara sett den två-tre gånger och tycker inte att den är särskilt bra. Annars hade jag nog varit än mer fascinerad av ditt projekt. Men jag kommer definitivt att se resten också!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 7:21 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Såg del ett igår och gillade det skarpt! Många röster känns härligare nu, speciellt Gollum!
Berättar rösten kan jag dock tycka att Cristopher Lee kunde ha haft, hans röst trollbinder iaf mig! :)

Bra jobbat!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 12, 2009 5:25 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Jag såg lite igår (har inte så mycket tid till övers) och den verkade bra. Nu har jag ju heller aldrig gillat Bakshis version, men det syns att du har jobbat hårt :)

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 11:01 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag ska se till att se allihop, då jag, till skillnad från tidigare postare, har en väldig stark relation till Bakshis film och envist hävdar att den på de flesta är trognare boken än Jacksons. Det ska bli jättekul att se! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 1:19 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Túrin Turambar skrev:
då jag, till skillnad från tidigare postare, har en väldig stark relation till Bakshis film och envist hävdar att den på de flesta är trognare boken än Jacksons.
Nja, inte alla: jag sällar mig ju till din åsikt!;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 1:26 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det är sant. Trevligt att någon annan ser den på samma sätt som jag. I mångt och mycket tycker jag att den syftar till att förmedla Tolkiens verk på ett helt annat sätt än Jacksons filmer. Förutom en större bokstavstrogenhet mot boken så tycker jag att stämningsläget är ett annat. Jackson tycker jag bara hittar rätt stämning i vissa passager, t ex prologen.

Sen finns det förstås en del man kan skratta åt i Bakshis version, men jag tycker ändå att det inte tar ifrån filmen dess styrkor.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 1:32 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Instämmer helt och hållet! Sedan vet jag inte vad jag hade haft för uppfattning om jag inte sett den på bio 1979 el -80, i samband med att jag läste böckerna för första gången. Även om jag hade en egen uppfattning av första boken, samt Bilbo, satte denna en viss standard för hur det skulle se ut. Däremot var jag aldrig med på noterna kring hur alverna, Boromir och Sam såg ut hos Bakshi, men tex scenen där nazgulerna samlas under blixtarna tycker jag fortfarande är mycket bra. De enda miljöerna i filmen jag inte gillar är Lorien och Helm's Deep, och det var synd att även han utelämnade Bombadil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 1:38 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tycker att det finns en hel del som är visuellt snyggt i Bakshis film, även om jag delar dina invändningar mot t ex Sam och Boromir. Angående Boromir och Aragorn har ju någon kommit på den ganska lustiga kommentaren: "Gondor has no pants, Gondor needs no pants!" ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 14, 2009 5:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag kollade på första "avsnittet", och det var riktigt snyggt gjort. Rolig idé! Jag ska försöka hinna med att kolla igenom resten någon gång.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 15, 2009 6:09 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Snyggt och välgjort, me likes :D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 24, 2009 2:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Túrin Turambar skrev:
"Gondor has no pants, Gondor needs no pants!" ;)


Hahahaha :lol:
Fantastiskt ordspråk!
Kul att så många ser och kommenterar mitt filmarbete.

Eldalie skrev:
Delar av Bakshis film ger mig mer än Jacksons,

Det var delvis detta som var meningen med mitt projekt. Jag tycker att Jacksons bilder och design är oerhört mycket bättre än Bakshis, men jag gillar Bakshis sätt att berätta och hans bokstavstrogenhet (bortsett från att hans film är för kort och kör förbi en del passager för snabbt). Men detta är ett sätt att få med det bästa från båda, s a s.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010