Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 11:25 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Jag tycker även att gestaltningen av Sauron är katastrofal, han ska kring ges av mörker och vara skrämmande - inte slå iväg 8 personer per slag, och se ut som nån robot från en beige sci-film ;P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 24, 2009 12:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
jag tycker inte det är helt galet iaf. för tydligt var att hans framträdande i slaget drev de allierade ända bort till Mt doom. Han måste ha varit mkt kraftig för att åstadkomma det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 25, 2009 2:03 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön apr 13, 2008 2:33 pm
Inlägg: 66
Ort: Vallentuna
Tja, en "robot från en beige sci-film" är väl i alla fall bättre än ett töntigt, brinnande öga. :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 25, 2009 7:13 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ja, det där med det brinnande ögat är en fatal feltolkning av texten. Det enda som står är att han uppfattades som ett öga. Men naturligtvis hade han fysisk form.

Se punkt tre http://www.glyphweb.com/arda/movie.html Jämför även med de order Shagrat fick ifrån Svarta tornet:

Any trespasser found by the guard is to be held at the tower. Prisoner is to be stripped. Full description of every article, garment, weapon, letter, ring. or trinket is to be sent to Lugburz at once, and to Lugburz only. And the prisoner is to be kept safe and intact, under pain of death for every member of the guard, until He sends or comes Himself.
min fetstil o kursivering. The Choices of Master Samwise TT.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 3:34 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Vart ska man börja?

Ändringen i "Return of the king", där Frodo går bananas och skickar iväg Sam. Vad sjutton tänkte dem egentligen?! Jag satt och led genom den scenen och försökte förtvivlat övertala folk som sett filmen men inte läst boken att Frodo inte var en idiotisk skitstövel.
Och dessutom, vid Cirith Ungol blir Frodos karaktär våldtagen igen! Sam hoppar in, har hjältemodigt dödat flera orker, och vad säger Frodo? "OH SAM. Ge mig ringen nu."
UGH. Kunde de inte behållit den vackra delen som den var i boken? Eller var den för "USCH GAY" för filmpubliken att hantera?
Hela Frodos karaktär går åt Helvete vid TTT, han blir uppfattad som en korkad, otacksam skitstövel som inte ens kan ta två steg utan att ramla på sina egna fötter. Tyvärr, men Elijah Wood har ingen stake i sitt agerande, så visst passar han när Frodo är "mjuk", men inte till annat.

Onödig var väl när de stod utanför Svarta Porten och Sam faller ner från den där klippan så Frodo måste springa ner och rädda honom. Det känns som de kom på mitt i att "Oh, shit. Frodo är ju en mes." Och lade dit den scenen bara därför att.

På extended edition finns en scen som förbryllar mig och som bara känns elak och onödig. Innan brödraskapet får komma in i Lothlorien, träffar de på Haldir, som vägrar släppa in dem. Anledningen: han märker att Frodo släpar med sig någon " GREAT EVIL". Så nej, de får inte gå in. Aragorn snackar med Haldir på alviska medan de andra väntar. Och då, stirrar ALLA (utom Aragorn, han är upptagen) på Frodo med en "det-här-är-ditt-fel-din-jerk"- blick. Till och med Sam ser anklagande ut! Vad sjutton har Frodo gjort för att förtjäna det där?!
Helt onödigt.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 6:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Håller med Madde. Nu när jag sett the hunt for gollum så ser jag på PJs arbete med ännu mer kritiska ögon än förut. Om amatörer kunde göra såpass bra film så borde PJ med sin mångmiljonbudget gjort ett mycket bättre jobb.

Det enda man kan försvara honom med är tidspressen. Allt skulle bli färdigt så himla snabbt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 14, 2009 9:00 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Madde av Fylke skrev:
Vart ska man börja?
På extended edition finns en scen som förbryllar mig och som bara känns elak och onödig. Innan brödraskapet får komma in i Lothlorien, träffar de på Haldir, som vägrar släppa in dem. Anledningen: han märker att Frodo släpar med sig någon " GREAT EVIL". Så nej, de får inte gå in. Aragorn snackar med Haldir på alviska medan de andra väntar. Och då, stirrar ALLA (utom Aragorn, han är upptagen) på Frodo med en "det-här-är-ditt-fel-din-jerk"- blick. Till och med Sam ser anklagande ut! Vad sjutton har Frodo gjort för att förtjäna det där?!
Helt onödigt.


Ja jäklar har inte tänkt på det fören du säger det. Hehe blir nästan komiskt..

En annan scen jag inte gillar är fighten på väderklint, Aragorn spöar skiten totalt ur 5 nazgûlz, alla som inte läst böckerna måste ha tappat respekt för dom?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 13, 2009 7:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Hehe det där är ett riktigt komiskt exempel, Madde.

Som skådespelare en sån gång hade jag flippat ut helt.

Ni ser-- manusförfattarna var usla som jag brukar påpeka. I princip allt annat stämde perfekt, men den kritiska pusselbiten gjorde inte det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 13, 2009 7:49 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Det finns så många hemska saker så jag vet inte vad jag ska ta med. Fast aldra värst tycker jag att Arwens heroiska krigar-alv-prinsesse-sak och Faramirs totala motsatta övermänskliga pappa-kommer-att-gilla-mig-nu-grej är :roll:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 8:43 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Cotume skrev:
Det finns så många hemska saker så jag vet inte vad jag ska ta med. Fast aldra värst tycker jag att Arwens heroiska krigar-alv-prinsesse-sak och Faramirs totala motsatta övermänskliga pappa-kommer-att-gilla-mig-nu-grej är :roll:


Jag kom att tänka på det där med Faramir. I Extended Edition så finns en scen där Denethor vill skicka iväg Boromir till Elronds Råd, men var det inte så att han egentligen ville att Faramir skulle åka? (i boken, alltså) Dessutom visste han tydligen om att Ringen hade blivit hittad också! Hur visste han det? Var är logiken?

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 7:26 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Logiken är, hör och häpna: PJ tycker att det gör sig bra på film!

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 08, 2009 11:11 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Cotume skrev:
Logiken är, hör och häpna: PJ tycker att det gör sig bra på film!


Of course. Askung- ops, jag menar Faramir, måste ju ha en elak farsa.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 08, 2009 7:43 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Hur vågar du jämföra Faramir med Askungen? Det är en skymf mot Tolkiens minne! Fast det finns det ju annat som är också :P Nej, men ärligt talat, du har rätt, likheter finns.

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 01, 2009 4:11 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tis dec 01, 2009 3:29 pm
Inlägg: 2
Ort: Stockholm
Det lilla överraskningsbråket med vargarna i TT. Det är TT va? Det var ett tag jag såg filmerna...

Nåt jag tycker är bra med filmerna är iaf musiken. Men annars hittar jag fler och fler tråkigheter.

Jag menar, Gandalf naken och halvdöd i första filmen? Uuusch... Och sen denna ständigt återkommande Arwen. Jättesöt, visst, men hon kunde väl hålla sig undan lite?

Christopher Lee är väldigt bra som Saruman! Det tråkiga med honom är att hans Quenyauttal är hemskt. Tolkien vrider sig i sin grav? Jag gör iaf...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 03, 2009 8:17 am 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 07, 2009 11:21 pm
Inlägg: 49
Ort: Veddige
Jag såg tyvärr filmerna före jag läste boken, eftersom jag var 13 då och 15 nu, så jag kan inte säga så mycket. Men en sak jag gärna haft med i filmen är kapitlet "Fog on the Barrow-downs", det kunde varit rätt skräckinjagande.
Saurmans död är ju rätt klantigt gjort. Och Arwen får för mycket fokus i filmen, även om jag gärna ser mycket av Liv Tyler. Och sen får dom det att låta som att Aragorn inte vill bli kung. I boken känns det mer som att han väntar på när tiden är inne, vilket man inte får sken av i filmen.

_________________
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
Ash nazg thrakatulûk agh burzum-ishi krimpatul.


One ring to rule them all, one ring to find them,
One ring to bring them all and in the darkness bind them..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010