Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gimli och Legolas!
InläggPostat: fre feb 16, 2007 6:39 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 15, 2006 8:18 am
Inlägg: 58
Ort: Huskvarna
Hrm... vet inte riktigt hur jag ska formulera det här... men iallafall. Jag gillar inte alls Gimlis och Legolas relation i filmerna. Jag menar... alltså, deras vänskap framgår inte alls lika väl i filmerna som i böckerna, även om de småretas med varandra och så så hade jag gärna sett lite mer av deras riktiga vänskap eller hur man nu ska säga. Legolas som alltid försvarar Gimli mer än med bara sin båge och så vidare. Fast... det kanske bara jag som stör mig på detta.

_________________
"Hälften av er känner jag hälften så väl som jag ville. Färre än hälften av er känner jag hälften så bra som ni förtjänar."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 17, 2007 1:29 am 
Offline
Östring

Blev medlem: tor jan 18, 2007 1:38 am
Inlägg: 29
Ort: Umeå
Håller med. Dynamiken mellan dem båda är ju ett av de få områden i böckerna där Legolas är viktig och får uppvisa lite personlighet.

Något jag också stör mig på är deras förändrade personlighet. Bok-Legolas är en stundom rätt munter och skämtsam karraktär medan film-Legolas alltför ofta framstår som angsten personifierad.

Bok-Gimli verkar nästan ur stånd att skämta och har en bister framtoning, medan film-gimli har alldeles för mycket comic-relif-scener.

Kort sagt skulle jag föredragit en gladare Legolas och en bistrare Gimli.

_________________
"All your words are but to say: you are a woman, and your part is in the house. But when the men have died in battle and honor, you have leave to be burned in the house, for the men will need it no more."

Eowyn


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 18, 2007 11:41 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 15, 2006 8:18 am
Inlägg: 58
Ort: Huskvarna
Ja det med, plus att jag tycker att Frodos personlighet har förändrats i filmen. På något underligt sätt har de gjort honom mindre vis i filmerna än vad han verkar i böckerna. I filmerna tycker jag att han alltid är så hjälplös... iallafall, i filmerna verkar det ju inte som om han kan så mycket alviska som han faktiskt kan osv.. Men det är vad jag tycker.

På tal om Legolas och Gimlis personligheter så tycker jag också att Legolas är mycket muntrare i böckerna än i filmerna. De har liksom gjort honom till en väldigt alvarsam figur, jag tycker så mycket om när Gandalf säger åt Legolas att ta ner solen ock så... Överhuvudtaget så är filmerna lite mer dystra än böckerna och den främsta orsaken till det kan ju vara att de skippade Tom Bombadill.

Som sagt var, det finns mycket att vara besviken på i filmerna, men de är bra ändå^^

_________________
"Hälften av er känner jag hälften så väl som jag ville. Färre än hälften av er känner jag hälften så bra som ni förtjänar."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 18, 2007 3:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Osthyveln skrev:
Ja det med, plus att jag tycker att Frodos personlighet har förändrats i filmen. På något underligt sätt har de gjort honom mindre vis i filmerna än vad han verkar i böckerna. I filmerna tycker jag att han alltid är så hjälplös... iallafall, i filmerna verkar det ju inte som om han kan så mycket alviska som han faktiskt kan osv.. Men det är vad jag tycker.


Håller med, I filmen verkar det som om Frodo inte hade klarat en meter utan Sam

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 19, 2007 7:33 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 15, 2006 8:18 am
Inlägg: 58
Ort: Huskvarna
Jaa, jag vet faktikst inte vad det är som gör att jag känner så, kanske att han verkar lite yngre i filmen än i böckerna...

_________________
"Hälften av er känner jag hälften så väl som jag ville. Färre än hälften av er känner jag hälften så bra som ni förtjänar."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 19, 2007 8:04 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det är sant. Frodo i boken har ju faktiskt fyllt femtio!

Gillar också bokLegolas mer, men det har jag alltid gjort. Han är mer som de glättiga alverna som möter Bilbo och hans sällskap i Vattnadal. Han framställs mer som allvarstyngd och gammal i filmen än vad han egentligen borde vara.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 19, 2007 8:19 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån maj 14, 2007 12:42 pm
Inlägg: 63
Ort: Rohan
Jag verkar vara ensam om att tycka att PJ gjort ett otroligt jobb med Tolkien filmerna och jag är ett mkt stort fan av hans arbete. Tycker att han lyckats jättebra och förstår att det måste varit ett gigantiskt jobb att få med allt.
Om man lyckas få ned filmerna till en längd på 3,5 - 4 timmar långa så är det svårt att ta med allting då skulle filmerna varit 17 timmar styck ! Så vänskap mellan Gimli/Legolas, Frodos språk osv måste man kanske fantisera sig fram till :lol:

_________________
From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 19, 2007 9:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Det är nog ytterst få som tycker att filmerna är fria från brister, men detta betyder sällan att vi som klagar inte tycker att PJ har gjort ett otroligt jobb med dem. Själv tycker jag att filmtrilogin är ett mästerverk på många sätt och vis, men jag har ändå en lång lista med saker som jag är missnöjd över. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 21, 2007 6:49 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 15, 2006 8:18 am
Inlägg: 58
Ort: Huskvarna
Nessa skrev:
Jag verkar vara ensam om att tycka att PJ gjort ett otroligt jobb med Tolkien filmerna och jag är ett mkt stort fan av hans arbete. Tycker att han lyckats jättebra och förstår att det måste varit ett gigantiskt jobb att få med allt.
Om man lyckas få ned filmerna till en längd på 3,5 - 4 timmar långa så är det svårt att ta med allting då skulle filmerna varit 17 timmar styck ! Så vänskap mellan Gimli/Legolas, Frodos språk osv måste man kanske fantisera sig fram till :lol:


Du är verkligen inte alls ensam Nessa! Jag älskar filmerna, alltså ÄLSKAR! Enligt min mening är Sagan om ringen filmerna de bäst filmerna som gjorts i våran filmhistoria, och jag beundrar PJ eftersom han gjorde det inen annan någonsin skulle ha gjort. Inga kommande saganomringen filmatiseringar kommer att få mig att känna likadant, även om jag tror att nästan ingen vågar göra om det Pj gjorde. Det går inte.

Saken är den att PJ verkligen har lagt samma mystik i filmerna som det finns i böckerna. Och det är ju kul eftersom det är vi som läst böckerna som fattar den djupare innebörden i hans filmer. Sedan tycker jag att det han har tagit bort från filmen har han tagit bort väldigt diskret, väldigt bra om man jämför med eragon filmen där allt borrtaget syns och det liksom finns en stor gapande lucka på vissa ställen i filmen. PJ har liksom sytt ihop luckorna. Ändå är hans film inte felfri, och det kommer en sagan om ringenfilm aldrig att bli.

_________________
"Hälften av er känner jag hälften så väl som jag ville. Färre än hälften av er känner jag hälften så bra som ni förtjänar."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 24, 2008 5:44 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Orophin skrev:
Osthyveln skrev:
Ja det med, plus att jag tycker att Frodos personlighet har förändrats i filmen. På något underligt sätt har de gjort honom mindre vis i filmerna än vad han verkar i böckerna. I filmerna tycker jag att han alltid är så hjälplös... iallafall, i filmerna verkar det ju inte som om han kan så mycket alviska som han faktiskt kan osv.. Men det är vad jag tycker.

Håller med, I filmen verkar det som om Frodo inte hade klarat en meter utan Sam


Dom skulle ha kunnat ersätta Elijah Wood med en kartongbit, ingen hade märkt skillnaden (frigging useless).
Bok-Legolas är definitivt bättre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 29, 2010 10:49 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör maj 29, 2010 9:48 am
Inlägg: 18
Vart tog Gimlis hätta och Legolas stridshjälm vägen vid Helms Klyfta??? Sådana hade de iaf i boken :D Kan inte tänka mig Orlando i hjälm xD


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 29, 2010 3:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Legolas i en snygg alvisk stridshjälm ungefär som de i prologen till Fellowship of the Ring skulle se mkt bra ut imo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 31, 2010 1:01 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör maj 29, 2010 9:48 am
Inlägg: 18
prologen till Fellowship of the Ring?? What's that? xD


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Gimli och Legolas!
InläggPostat: mån maj 31, 2010 3:04 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
när filmen berättar om Den Enda och Gil Galads fall

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 31, 2010 3:54 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör maj 29, 2010 9:48 am
Inlägg: 18
Jasså =) Nja, jag ser Legolas mer som en smidig skogsalv som bara skulle känna sig otymplig av att bära rusning och hjälm ^^


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010