Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:25 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 09, 2005 12:40 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör jan 08, 2005 10:11 pm
Inlägg: 92
Ort: Göteborg
Man skall ha i åtanke att Ridley Scott en gång faktiskt gjort en film som "The Duellists". Fast det var länge sedan förstås, idag skulle jag aldrig lagt Härskarringen i hans händer med tanke på att han frambringat ett verk som "Gladiator" - hur vi fritt omtolkar romersk historia till USA-demokratisk imperialistpropaganda. Till slut fördärvar Hollywood alla som tas i dess tjänst.

Jacksons filmer har tyvärr fler brister än förtjänster. Vad som brister är tyvärr just filmkonsten, regin och manuset, inte nödvändigtvis rekvisitan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 09, 2005 4:53 pm 
Hur är Gladiator en USA-demokratisk imparlistpropeganda?


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 09, 2005 10:46 pm 
Offline
Snaga
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 09, 2005 10:39 pm
Inlägg: 5
Visst hade det vart intressant med LoTR tolkat av Tom Burton. (Med Johnny Depp i någon betydande roll naturligtvis :wink: ) Men jag tycker om Peter Jacksons version av historien, visst är det saker som ändrats i onödan och vissa grejer man saknar, men så hade det nog varit oavsett vem som hade gjort böckerna till film.

_________________
Orlandoholic...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 10, 2005 9:36 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Aderyn skrev:
Jag kan inte ha överseende med alla ändringar. Ville han ändra saker kunde han lika gärna skriva "a Peter Jackson film" i början. Han kunde också döpa om filmerna och skrivit "Based on the LotR books- by JRR Tolkien"


Fast det står väl "based on the book by J.R.R. Tolkien" och varken mer eller mindre?

Citera:
Vad som brister är tyvärr just filmkonsten, regin och manuset, inte nödvändigtvis rekvisitan.


Jag tycker nog att rekvisita, skådespeleri, kläder, etc, tillhör just filmkonsten. Manuset är nog filmtrilogins svagaste länk (även om jag nog inte tycker att det är lika uselt som du gör), men "ett manus gör ingen film".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 10, 2005 3:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Citera:
Fast det står väl "based on the book by J.R.R. Tolkien" och varken mer eller mindre?


Säkert. Det skulle faktiskt räcka med den texten. Tyvärr var PJs anledning till att ignorera "A PJ film" mindre "nobla".

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 10, 2005 4:45 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Aderyn skrev:
Säkert. Det skulle faktiskt räcka med den texten. Tyvärr var PJs anledning till att ignorera "A PJ film" mindre "nobla".


Fast inledningen av filmerna skyltar väl med ingetdera? Om jag minns rätt står där bara "The Lord of the Rings" samt filmens undertitel. Och i eftertexterna dyker formuleringen "Based on the Book..." samt även PJ:s namn upp. Vad skulle ha ha gjort annorlunda? Angett sitt namn i början? Jag tycker personligen att det är trevligt att den enda text man möts av i inledningen är filmens titel (eller minns jag fel).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 10, 2005 6:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Tja. Du har väl lika rätt som jag har. Det är nog inte värt att forska mer i den frågan.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 10, 2005 6:54 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Aderyn skrev:
Tja. Du har väl lika rätt som jag har.


Fast det här är väl en fråga där det faktiskt borde gå att ta reda på vem som har rätt och fel. Jag tycker din kritik mot Jackson (i den här frågan) står och faller med på vilket sätt han har gjort. Nåja, om du inte är intresserad av att ändra uppfattning så lämnar vi det därhän... :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 6:36 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör jan 08, 2005 10:11 pm
Inlägg: 92
Ort: Göteborg
Citera:
Hur är Gladiator en USA-demokratisk imparlistpropeganda?


Marcus Aurelius framställs som besatt av drömmar om att återupprätta det oligarkiska kaos som var känt som republiken (vilket med Hollywood-logik får anses som näst bäst efter demokrati), något som aldrig torde ha föresvävat en kejsare vid denna tid (slutet av 100-talet), i synnerhet inte med tanke på Marcus Aurelius stoiska världsåskådning. Det anses helt enkelt moraliskt otänkbart att framställa en diktator som en god härskare, i alla fall måste han åtminstone vara motståndare till sitt eget system.

I filmen vinner förstås också de "goda" krafterna till slut, efter en måttligt fånig gladiatorstrid där den förvisso usle kejsar Commodus, ointresserad av filosofi men en desto större sportfåne, förnedras. I realiteten slutade Commodus sina dagar genom att strypas i sin säng av en brottare, lejd av hans älskarinna, kanslern och chefen för livgardet. Att dessa skulle ha drivits av republikanskt revolutionspatos får väl även det anses som högst tvivelaktigt.
Kejsaren de förde till makten, en viss Pertinax, styrde dock bara i 82 dagar, varefter Praetorianergardet tröttnade på hans sparsamhet, slog ihjäl honom och gjorde något så sällsamt som att bjuda ut tronen till högstbjudande.

Vidare, men utan signifikans för det amerikaniserade budskapet, kan ju tilläggas att Commodus incestuösa begär efter sin syster troligtvis är baserat på berättelser om Caligula, sannolikt med inspiration av filmen om honom, vilket torde säga det mesta om bildningsnivån hos Hollywoodklientelet (alternativt föraktet för sin publik).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skulle någon annan ha regisserat/skrivit LotR-filmerna?
InläggPostat: sön jul 30, 2006 2:35 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Nej ingen skulle gjort det bättre än Peter ..


Förutom möjligen steven spielberg


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 30, 2006 7:01 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Jag håller inte med. Det är stor sannolikhet att någon annan skulle ha gjort det bättre än PJ, men jag tror inte att nån kan göra den perfekt, det skulle alltid vara något som man irriterade sig på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 02, 2006 4:22 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Tolkien sj hade nog gjort den bäst :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 28, 2010 3:36 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 28, 2010 2:57 pm
Inlägg: 42
Ort: nått träsk
waters

_________________
frodo å feanor va kompisar....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skulle någon annan ha regisserat/skrivit LotR-filmerna?
InläggPostat: lör maj 28, 2011 1:09 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Dammar av denna tråd, det är ju rätt lugnt ändå.

Jag tycker i stort sett vem som helst hade varit bättre än Jackson, men mina favoriter skulle nog ändå vara följande (utan rangordning):

Guillermo del Toro. Han har sagokänsla och är bra på kusligheter, vilket han visar i Pans labyrint och El espinazo del Diablo. Med honom vid rodret hade Ringen-trilogin blivit färgstark och kontrastrik, med groteska elakingar och fokus på det barnsliga i hobbitarna.

Ridley Scott (men i en yngre upplaga dock, från Alien- och Bladerunner-tiden). Han är en skicklig hantverkare med stor förståelse för ljussättning. En Ridley Scott-ringtrilogi hade haft en bra rollbesättning, och följt böckerna tämligen bra. Den hade varit proffsigt genomförd och lättillgänglig för den stora publiken.

Ang Lee. Lite Kurosawa över honom, med bra personteckningar och otrolig känsla för bilder. Om han gjort ringen-filmerna skulle de blivit episka och konstnärligt högtstående, med bra drama, djupa dialoger och välgjorda relationer/kärlekshistorier. Och fantastiska scenerier.

Stephen Sommers. Helt oseriös regissör, men han kan dra en story på ett underhållande sätt. Om han gjort ringen hade den blivit fullsmäckad med monster och specialeffekter, hysteriskt tempostark och kul för kidsen. Lite som Jackson, fast utan kvasi-intellektuellt alv-mumbojumbo och pretentiöst långrandiga scener a'la Aragorns dröm i TTT.

Quentin Tarantino. Ett på många sätt bisarrt förslag, men om han överhuvudtaget gav sig på ett sådant projekt skulle han säkert göra ett bra jobb. Det skulle varit mycket intressant att se vad han skulle åstadkomma. En gissning är att koreografin i stridsscenerna skulle varit välgjorda, och att det det skulle finnas inslag av anakronistisk humor.

Christopher Nolan. Han är en driven regissör som likt Ridley Scott gör habila insatser. En Nolan-ringen hade haft fokus på Aragorn som ensam, lite sorgsen hjälte, samt haft bra action-sekvenser.

Andra jag skulle kunna tänka mig Chris Columbus, David Fincher, Terry Gilliam, Neil Marshall och Alfonso Cuarón.

Bland döda regissörer kommer givetvis Kubrick högt på listan. Han skulle ha utgått lite löst från Tolkiens story och sedan kört sitt eget race till alla puristers fasa. Men filmerna skulle blivit klassiker. Det skulle också ha varit kul att se vad Kurosawa hade åstadkommit.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skulle någon annan ha regisserat/skrivit LotR-filmerna?
InläggPostat: lör maj 28, 2011 4:59 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
det verkar som du mest presenterar namn som skulle skapa sensationella filmupplevelser och inte en boktrogen version ( i fråga om Sagan om Ringen så är jag inte lika ortodox som ifall med andra filmer), ja menar , vad är meningen att göra en film om en bok om man inte tar boken i beaktande ?. om jag skulle få välja fritt så skulle jag vilja se vad Hayao Miyazaki skulle göra med filmen eftersom han är bra på att gestalta både en seriös handling och en lättsam uppsluppen stämning.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010