Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 9:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Byttesson: Tackar för upplysningen. Jag har faktiskt inte läst böckerna om Arn (eller sett programmet/n).
Och det låter som en god idé att satsa på den där elftiförsta födelsedagsfesten, tycker jag! :D

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Senast redigerad av Vingilot fre maj 14, 2004 10:09 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 10:00 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: fre mar 12, 2004 12:54 am
Inlägg: 172
Ort: "Den dansande [sic] ponnyn"
Vingilot: Ärligt talat har inte jag heller läst böckerna om Arn. :wink:

Rosie: Jag ifrågasätter inte alls dyrkandet av påhittade personer. Om jag skulle göra det i det här forumet, skulle jag riskera att bli lynchad... :D Det som jag tycker är märkligt är att uppenbarligen en hel del tror (eller åtminstone har trott) att Guillous fiktive riddarhjälte faktiskt har existerat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 10:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Rosie skrev:
Attans också! Då missförtod jag dej Vingilot. Jag fick för mej att du inte hyste något större intresse för historia.


Läste igenom mina tidigare inlägg och förstår varför du trodde så. Märkligt vad man kan ha svårt att uttrycka sig ibland, så många ord och så lite innehåll! (Eller i alla fall fel inehåll... :wink: )
Jag tänkte kanske på modernare historia när jag skrev de första inläggen. Ju nyare desto svårare får jag att lära mig det... Kanske är det skolundervisningen som spökar. Ju närmare nutid lektionerna förde oss blev desto fler årtal och namn skulle matas in. Och då kan vi verkligen börja citera Barliman... :wink:
Men vad folk gjorde på järnåldern, där alla tidsangivelser har en felmarginal på x antal hundra år och den egna fantasin får lov att jobba lite, det är mycket skojigare! :D

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Historia och kristendom
InläggPostat: mån maj 17, 2004 7:41 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis dec 16, 2003 4:11 pm
Inlägg: 53
Ort: Uppsala
Vingilot skrev:
De flesta jag känner förstår ju inte det här. De förstår inte varför jag tycker så mycket om Tolkiens verk och de förstår framförallt inte hur jag kan lägga ner så mycket tid och energi på det. Vill kunna ge dem ett svar som tillfredsställer både dem (vilket egentligen är omöjligt) och mig, och kanske framför allt ett svar jag känner att jag kan stå för.


Om omgivningen inte omedelbart förstår så tror jag - tyvärr - inte att de har mental kapaciet att förstå en förklaring. Tyvärr. Men vem vet, kanske följande argument (klyshor?) kan visa ljuset i informationsålderns mörker:

* Genom att studera och analysera (påhittade) situationer och händelser istället för verkliga så har man lättare att sätta sig in i problemets kärna/bägge sidors situation. (Ex så har många svårt att förstå varför Hitler agerade på det sätt han gjorde men genom att ex. studera Saruman eller Sauron så kan man lättare nå mörkrets domäner). Målet med dessa studier är givetvis att bli en visare människa - eller åtminstonde att öka sina chanser att förstå sin omgivning och sig själv.

* Alla studier/sysslor kan ha en meditativ dimension, dvs handlingen i sig är inte målet utan handlingen är katalysator för att man ex. skall rensa tankarna och lugna ner sig.

Erkänner att ovanstående låter rejält flummingt/psykobabbel, men argumenten är ju till för personer som inte fattar att "jag tycker att X är en roligt och intressant hobby" är ett mer än tillräckligt.

Vingilot skrev:
Precis som många av oss gör oss skyldiga till snobbism inom vårt område anses väl t.ex. Shakespeare eller senste Nobelpristagarens verk smälla högre av den stora massan. Hade jag fördjupat mig i grekiska tragedier, Tolstoj, Kafka eller jag vet inte vad hade nog inte lika många höjt på ögonbrynen...


Onekligen har det hög status bland den breda massan att läsa kända och uppburna författare. Likaså följer att studier av dessa är förståeligt och kanske tom imponerande. Men försök få igång en diskussion om något av "den fina och accepterade" litteraturen och du kommer omdelbart att få stämpel som konstigt. Kanske finare konstig men likförbannat konstig. Vad kan det ge att fundera över Hamlets ålder eller huruvida ditt är en omskrivning av datt? Precis lika lite (mycket) - men för en korkskalle är en sten alltid en sten (och inte ett ovärldeligt unikum som för en person betuder allt).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 8:21 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis dec 16, 2003 4:11 pm
Inlägg: 53
Ort: Uppsala
Lite blandat: Ja, historia är intressant och kul. Nej, får inget positivt utbyte av Bibeln - men har inga problem med att förstå varför andra (hedningar och ateister) kan finna underhållande passager däri.

Bytteson skrev:
Att många vill vallfärda till Arns grav efter att ha läst Jan Guillous romaner är för mig obegripligt. Är folk imbecilla?


Jag skulle inte ha minsta problem med att vallfärda till Nya Zeeland bara för att få besöka inspelningsplatserna. Att se Sagan om Ringen-utställningen på Science Museum i London var magiskt - enbart för att sakerna som ställdes ut var fysiska representationer av vårt älskade fiktiva verk. Är jag sålded imbecill? Vill gärna tro det motsatta...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 9:13 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Överlag verkar det som om deltagarna på Arda-forumet är mycket kallsinniga till bibeln. Det är intressant. Nu är ju denna klubb visserligen bara ett litet hörn i en ganska stor kåk, men jag har sett prov på denna kallsinnighet i andra trådar också. Är det en bild av Sverige eller Tolkienister? Själv har jag ganska mycket kontakt med kyrkan eftersom jag sjunger i en kyrkokör och har väl därför "vant" mej litegrann vid kristendomens vinklar och tycker att mycket är värt att anamma. (Mycket är värt att förkasta också för alladel.)

Men varför detta konsekveta avståndstagande? Kan man inte "plocka godbitarna"? Måste man antingen ta till sej allt eller förkasta allt? Inte är väl allt som sägs i bibeln trams även om man inte tror?

Själv är jag och kommer alltid att vara en tvivlare. Jag har fått snickra ihop min egen tro för att finna något som går att stå för. Jag kan få olustrysningar av bibeln - främst då GT - men jag kan också känna att där finns en källa av vishet att ösa ur, vare sej man tror på sanningshalten eller inte.

Håller med dej crixter! Arn kan ligga där han (inte) ligger, men nog kan jag "vallfärda" om det bara handlar om rätt hjältar!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Historia och kristendom
InläggPostat: mån maj 17, 2004 12:42 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:01 pm
Inlägg: 43
chrixter skrev:
Genom att studera och analysera (påhittade) situationer och händelser istället för verkliga så har man lättare att sätta sig in i problemets kärna/bägge sidors situation. (Ex så har många svårt att förstå varför Hitler agerade på det sätt han gjorde men genom att ex. studera Saruman eller Sauron så kan man lättare nå mörkrets domäner). Målet med dessa studier är givetvis att bli en visare människa - eller åtminstonde att öka sina chanser att förstå sin omgivning och sig själv.

Jag håller med dig om att man, i allra högsta grad, kan påverka hur man ser på sin omgivning genom att aktivera hjärnan med att t.ex. läsa. Mycket handlar om att se på händelser/personer från olika infallsvinklar och då kan man ha stor hjälp av att vara eftertänksam och dra paralleller till saker man läst, sett eller hört. Det är väl så människan fungerar? Men även i eftertänksamheten gäller det att vara eftertänksam så kopplingarna man gör inte blir sanningar i sig utan att de får fortsätta att vara teorier eller betraktelser.

chrixter skrev:
Alla studier/sysslor kan ha en meditativ dimension, dvs handlingen i sig är inte målet utan handlingen är katalysator för att man ex. skall rensa tankarna och lugna ner sig.

Så är det definitivt för mig. Jag tror att samtliga av mina intressen grundar sig på att koppla av från vardagens brus för att kunna vara en bättre pappa, make, arbetskamrat men inte minst grundar det sig i att det är nödvändigt för att jag skall må bra inuti. Att t.ex. läsa eller påta i trädgården är mitt sätt att rusta mig för framtida händelser och intryck.

När det gäller min hållning till bibeln kan jag inte påstå att jag tolkar den som sanna berättelser utan snarare som berättelser med korn av verklighet, tolkade av flera historieberättare/skrivare. Jag är inte troende men anser att bibeln innehåller många kloka råd som fler borde följa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 1:25 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag har inte heller läst Arn. Och jag bojkottade tv-serien bara för att vi inte fick svar när vi ville vara med som statister. (Trots att dom sökte folk...) :cry:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 3:08 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: fre mar 12, 2004 12:54 am
Inlägg: 172
Ort: "Den dansande [sic] ponnyn"
För att förtydliga: Jag reser gärna också till inspelningsplatserna på Nya Zeeland etc, samt gärna också till andra ställen som har med litteratur, film och annan kultur att göra. Den upprördhet som jag vädrade i mitt första inlägg i denna tråd, var över det faktum att det fanns (finns?) de som var övertygade om att nämnda romanfigur var en verklig person. Jag borde kanske ha uttryckt mig tydligare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Historia och kristendom
InläggPostat: mån maj 17, 2004 9:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
chrixter skrev:
Målet med dessa studier är givetvis att bli en visare människa - eller åtminstonde att öka sina chanser att förstå sin omgivning och sig själv.

Så sant. Faktum är att jag - sedan jag blev LotR läsare - har börjat uppskatta småsaker i livet lite mer. Det låter fånigt och känns fånigt att säga det också, (så vilken tur att jag skriver,) men jag har på senare tid kunnat krypa upp i soffhörnet under en varm filt en kall vinter dag och känna mej lycklig över att jag är varm och mätt!!! De första gångerna känslan smög sej på blev jag förvånad. Jag sökte i tankarna efter någon upplevelse där jag kunnat dra på mej någon negativ erfarenhet som fått mej att uppskatta något som alltid varit självklart. Men jag kan inte tolka det på annat sätt än att jag helt enkelt levt mej in i Frodos och Sams vedermödor så till den milda grad att det satt spår.

Scytax skrev:
Jag är inte troende men anser att bibeln innehåller många kloka råd som fler borde följa.

Just my point!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 18, 2004 8:09 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis dec 16, 2003 4:11 pm
Inlägg: 53
Ort: Uppsala
Bytteson skrev:
Den upprördhet som jag vädrade i mitt första inlägg i denna tråd, var över det faktum att det fanns (finns?) de som var övertygade om att nämnda romanfigur var en verklig person. Jag borde kanske ha uttryckt mig tydligare.


All fiktion som inte otvetydigt utspelar sig i en annan verklighet kommer oundvikligen att skapa förvirring. Extra svårt blir det för personer som inte läst/sett/... orginalen utan bara känner till fragment om handling och personer (vilket inte är så konstigt eller kanske ens klandervärt - handen på hjärtat - är Don Quixote/Per Gynt/Barnen från Frostmofjället rena fanatasifigurer eller finns det förebilder runt vilka en historia broderats ut? Förutsätter helt fräckt att ni inte läst orginalen - kanske oförskämt men byt då ut namnen mot några andra). Om ni nu ser ett anslag "Här ligger den verklige(a) Don Quixote/Per Gynt/Barnen från Frostmofjället begravd(a) - är detta då lögn och förbannad dikt eller historiska fakta?

Intressant nog så verkar det som om just historisk fiktion är extra svårt att hålla distans till - även om det annordnas Trenter/Harry Friberg-promenader i Stockholm så är nog det färre "felinformerade" i detta fall än vid Guillou/Arn-utflykterna i väster-götland.

Men visst, det är inte alls bra att fantasi och verklighet blandas ihop. Frågan är bara vem som skall klandras, där jag anser att det är författare/journalister/arrangörer snarare än idioten på gatan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 18, 2004 12:36 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Är det inte samma fenomen med Populärmusik från Vittula. Det är ju ingen sann historia även om det kunde gått till så och vissa inslag är på gränsen till fantasy. Ändå kommer folk till Pajala för att följa i "fotspåren" av huvudpersonen... :)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 19, 2004 8:18 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis dec 16, 2003 4:11 pm
Inlägg: 53
Ort: Uppsala
Älva skrev:
Är det inte samma fenomen med Populärmusik från Vittula.


Onekligen så. Listan kan göras lång på böcker där miljöerna beskrivs såpass bra att man vill se dem med egna ögon. Dan Browns The da Vinci Code är ännu en bok i listan som triggar reslustenerven (eller varför inte John Berendts underbara Midnight in the Garden of Good and Evil, en bok som helt enkelt gör Savanah oemotståndeligt, här finns tom en bra kara för de lata: http://goodandevil.warnerbros.com/frameset.html.

När jag nu tänker efter så finns det få (bra) böcker som inte ger den där "jag vill åka dit och titta jag också"-känslan. Eller varför inte "jag vill också ha ett stort svärd och slängkappa"...

Hur många kan vandra längs Baker Street utan att spana efter Husnummret som inte finns? King's Cross station utan att spinga in i stolpar? Besöka Paddington station utan att bli sugen på en marmeladmacka?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 19, 2004 1:25 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ha ha. Kände nåt liknande när jag var i London och var tvungen att se Edith Grove, där Rolling Stones framlevde sina fattigare dagar. Och det efter att ha läst en biografi om Stones. :oops: Inte fantasy, men samma känsla. Fick däremot en oerhörd lust att se New Orleans efter att ha läst Ann Rice´s böcker...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 23, 2004 8:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Skulle gärna åka Red carpet-resa till Nya Zealand och titta på inspelningsplatserna med en massa andra entusiaster...! Höll Ian Brodie's "LOTR location guide book" i handen idag (bra med långa tågbyten ibland, då kan man hinna med ett besök i sf-bokhandeln... :) ), men kom därifrån med Donald Swann's "The road goes ever on..." i stället.
I den hittade jag de här meningarna (apropå allt vi diskuterat om hur man förhåller sig till sitt intresse osv.)
"I used to feel that the Tolkien dimension was almost a danger. I then went against this, and decided I would enter it at any time I chose, but with this golden rule---that I must be able to emerge, to shut the book, and get up from the chair. If I can't I will earn the disapproval of the author. He was an upright man in the real world, and had no intention of casting a spell on anyone. I told him once of a young man who thought he was Frodo. 'I've ruined their lives', he said disconsolately."
En annan mening som fastnade i mitt sinne är:
"Is Tolkien's world of fantasy an escape at all, or do we therein meet ourselves, with all our problems?"
Ville bara stoppa in det också. :wink:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010