Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:28 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fantasy för gamlingar
InläggPostat: fre apr 23, 2004 4:55 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis dec 16, 2003 4:11 pm
Inlägg: 53
Ort: Uppsala
Har ni tips på ny bra fantasy? Eller litteratur i största allmänhet. Någon som har någonting nytt fräscht direkt från pressarna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 24, 2004 10:42 am 
Offline
Östring

Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:01 pm
Inlägg: 43
Nytt och fräscht vet jag väl inte men en skildring av medeltidens England som gav mig många nätter med tänd lampa var Svärdet och Spiran av Ken Follet.

Det var nog rätt länge sedan bläcket torkade i Margaret Weis och Tracy Hickmans böcker i Dragonlance-serien. Jag känner att det rycker en aning i varningens finger då dessa böcker är intimt förknippade med spelet Advanced Dungeons & Dragons även om det på intet sätt kräver någon kunskap om det. Jag uppskattade dessa böcker som verkligen är fantasy men så gillade jag spelet också... :roll: Hur som helst tycker jag att de är värda ett försök. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 26, 2004 12:56 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ännu bättre är Death Gate av M.Weis och T.Hickman. Lite mer "motstånd" men mycket bra. De är inte heller nya.
Har fått höra att Över näktergalens golv skall vara en höjdare. Japansk fantasy av Lian Hern. Har inte läst själv dock.

Upptäcker att jag gärna snöar in i gamla spår och läser om Covenant-sviten bl.a. :roll:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 29, 2004 1:43 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Jag har den senaste månaden fått en knäpp och nästan tagit mig igenom alla Anne McCaffreys böcker om Dragonriders of Pern. Vet inte om de är särskilt "vuxna" böcker, men de är inte barnböcker i alla fall.

Jag läste de fyra som fanns då på 70-talet, och de stod och samlade damm på hyllan. Började läsa om den en natt när jag inte kunde somna. Nu har jag skaffat de flesta i serien som hon skrivit sedan dess. Ursprungstrilogin heter Dragonflight, Dragonquest och The White Dragon. Den första är nog den bäst skrivna och tätaste storyn i hela serien, tycker jag.

Det är en väldigt ojämn serie, de först skrivna är naturligtvis bäst som vanligt. Men en fascinerande blandning mellan sci fi och fantasy. Kärnan i berättelserna är oftast den nära och telepatiska kontakten mellan människa och djur, framför allt de flygande drakarn och deras ryttare då. McCaffrey har byggt upp en hel kultur på planeten Pern, dit en koloni jordmänniskor antas ha emigrerat för 2500 år sedan för att försöka bygga upp en humanare kultur än den alltför högteknologiska.

Seriens böcker handlar fr a om tiden 2 500 efter kolonisationen, men en del beskriver andra tidsperioder också, bl a de första kolonisationsåren. Böckerna är som sagt inte alltid bra skrivna, men det är fascinerande att hitta ledtrådar i en bok som förklarar händelser många hundra eller tusen år senare i en annan bok... De är väl inte så intellektuella, och här finns inte så mycket teknologi. Mer relationer, politik, kulturbygge och mycket äventyr.

Jag har haft nåt att läsa på kvällarna den senaste tiden i alla fall.

Är det nån mer än jag som har läst dem?

_________________
"The deeds of Men will outlast us, Gimli."
"And yet come to naught in the end but might-have-beens, I guess," said the Dwarf.
Senaste nytt från Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010