Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Topp 100 Science-Fiction/Fantasy-böcker
InläggPostat: tor okt 20, 2011 6:44 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
http://www.npr.org/2011/08/11/139085843/your-picks-top-100-science-fiction-fantasy-books

Här är en framröstad lista på de hundra bästa fantasy och science fiction-böckerna. Finns säkert många sådana ute på nätet, men jag tycker denna verkar bra. Kommer att använda den för att få lästips när det behövs.
Vad tycker ni? Bra böcker i topp? Några vi saknar? (Deverry)

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topp 100 Science-Fiction/Fantasy-böcker
InläggPostat: fre okt 21, 2011 2:52 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Lite pinsamt att Stephen King rankas högre än Ursula. K. Leguin, vars övärldstrilogi inte ens är med på listan. Sedan skulle jag vilja ha med Philip Jose Farmer på listan, och lite mer icke-anglosaxisk litteratur. Dessutom skulle jag ranka Stiftelse-trilogin lägre, håller just på att läsa om den och måste säga att jag inte förstår dess storhet. Men som helhet var det helt OK, kul med lite lästips.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topp 100 Science-Fiction/Fantasy-böcker
InläggPostat: lör okt 22, 2011 10:02 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Jag såg nånstans att övärlden/narnia/Harry Potter inte ens var nominerade eftersom de klassas som ungdomsböcker och då är med i någon annan omröstning...

Jag är nöjd att alla mina favoriter åtminstone är med (LotR, Song of Ice and fire, I robot, Stardust).

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topp 100 Science-Fiction/Fantasy-böcker
InläggPostat: lör okt 22, 2011 7:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Pellegrino skrev:
Lite pinsamt att Stephen King rankas högre än Ursula. K. Leguin, vars övärldstrilogi inte ens är med på listan. Sedan skulle jag vilja ha med Philip Jose Farmer på listan, och lite mer icke-anglosaxisk litteratur. Dessutom skulle jag ranka Stiftelse-trilogin lägre, håller just på att läsa om den och måste säga att jag inte förstår dess storhet. Men som helhet var det helt OK, kul med lite lästips.


Stephen King är inte dålig dock. När jag såg Pet semetary som liten blev jag livrädd, vilket jag blir idag också nästan :mrgreen: .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topp 100 Science-Fiction/Fantasy-böcker
InläggPostat: lör okt 22, 2011 10:56 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag tycker att Stephen King är något man läser när man vill ha lite lättsmält underhållning. Inget fel i det, det värsta jag vet är elitistiskt författeri där allt bara känns konstruerat och pretentiöst. Men på en sci fi-topplista SKA bara Ursula K. Leguin komma före Stephen King, som ju inte ens är inne i genren på allvar. Men är man en av världens mest sålda författare så halkar man väl in på ett bananskal lite varstans. :)

Här kommer en annan topplista med lite mer SF-inriktning (och ingen King):
http://thisrecording.com/today/2010/1/18/in-which-we-count-down-the-100-greatest-science-fiction-or-f.html


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topp 100 Science-Fiction/Fantasy-böcker
InläggPostat: tis okt 25, 2011 9:21 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Pellegrino skrev:
Jag tycker att Stephen King är något man läser när man vill ha lite lättsmält underhållning. Inget fel i det, det värsta jag vet är elitistiskt författeri där allt bara känns konstruerat och pretentiöst. Men på en sci fi-topplista SKA bara Ursula K. Leguin komma före Stephen King, som ju inte ens är inne i genren på allvar. Men är man en av världens mest sålda författare så halkar man väl in på ett bananskal lite varstans. :)


I mitt tycke är Kings Dark Tower-serie bland det bästa som skrivits i genren, och är väl värd att placera sig på listan. Och lättsmält underhållning vet jag inte om man kan kalla en många tusen sidor lång bokserie. Dessutom har Stephen King börjat tas på allvar av en hel del litteraturkritiker som exempelvis en "lysande stilist" (Göran Hägg). Så du kan snart börja räkna King som pretentiös finlitteratur. :P

Däremot håller jag med om att LeGuin borde finnas med på listan, kanske inte så mycket för att jag är en stor beundrare, utan för att hon har betytt så oerhört mycket för genren.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topp 100 Science-Fiction/Fantasy-böcker
InläggPostat: ons okt 26, 2011 7:34 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Danne skrev:
Däremot håller jag med om att LeGuin borde finnas med på listan, kanske inte så mycket för att jag är en stor beundrare, utan för att hon har betytt så oerhört mycket för genren.
Några av hennes böcker är med på listan. Det är bara serien om Övärlden de valt att klassa som ungdomslitteratur och därmed undantagit. Samma sak gäller säkerligen Bilbo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topp 100 Science-Fiction/Fantasy-böcker
InläggPostat: tor okt 27, 2011 8:14 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Citera:
I mitt tycke är Kings Dark Tower-serie bland det bästa som skrivits i genren, och är väl värd att placera sig på listan. Och lättsmält underhållning vet jag inte om man kan kalla en många tusen sidor lång bokserie.


Lättsmält handlar inte om sidantalet utan om språket: Kings böcker är inte särskilt avancerade språkmässigt och går lätt att läsa för de flesta. Jag smäller i mig en King-roman på 900 sidor snabbare än vad jag läser en Ursula K. Leguin-roman på 300 sidor. Sedan vet jag att det finns en del kulturskribenter som försöker betrakta King genom djupsinniga glasögon. Det får stå för dem, själv tycker jag det blir lite fånigt.

Jag har inte läst The Dark Tower, får väl ge den en chans. Däremot har jag läst Talismanen och Svarta huset, som har beröringspunkter med The Dark Tower. Och jag har läst Drakens ögon, som är en ren fantasyberättelse. Jag är inte imponerad av de försöken i genren. Själv tycker jag King är bäst när han skildrar sömniga småstäder i New England; Det är nog min favorit-King.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topp 100 Science-Fiction/Fantasy-böcker
InläggPostat: mån nov 07, 2011 6:07 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
läs inte " det svarta tornet" jag fick hoppa över stora delar ( 3/4) av boken för att den var så tråkig.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topp 100 Science-Fiction/Fantasy-böcker
InläggPostat: mån nov 07, 2011 6:44 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
läs inte " det svarta tornet" jag fick hoppa över stora delar ( 3/4) av boken för att den var så tråkig.
Jag har skaffat hela serien i den tecknade serieversionen. Har inte börjat läsa den ännu, men ser fram emot det. Kanske mindre trist i det formatet ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topp 100 Science-Fiction/Fantasy-böcker
InläggPostat: mån nov 14, 2011 3:56 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
treebeard skrev:
läs inte " det svarta tornet" jag fick hoppa över stora delar ( 3/4) av boken för att den var så tråkig.


Menar du boken eller hela bokserien?

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topp 100 Science-Fiction/Fantasy-böcker
InläggPostat: ons nov 16, 2011 2:30 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
nej men det påståndet gäller två av hans böcker , del ett ( glömt vad den heter) och Magiker och Glas

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topp 100 Science-Fiction/Fantasy-böcker
InläggPostat: ons nov 16, 2011 2:37 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
treebeard skrev:
nej men det påståndet gäller två av hans böcker , del ett ( glömt vad den heter) och Magiker och Glas


Tänk, Magiker och Glas som är en av mina favoritböcker! Tur att smaken är delad! :)

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topp 100 Science-Fiction/Fantasy-böcker
InläggPostat: sön dec 25, 2011 8:38 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Danne skrev:
treebeard skrev:
nej men det påståndet gäller två av hans böcker , del ett ( glömt vad den heter) och Magiker och Glas


Tänk, Magiker och Glas som är en av mina favoritböcker! Tur att smaken är delad! :)


Jag har enbart läst del ett (revolvermannen heter den väl) och måste erkänna att jag blev lite besviken. Den var inte lika bra som jag trodde, men å andra sidan hade jag höga förväntningar efter allt man hört om dem. Jag tycker att handlingen inte var så rolig. Däremot tycker jag att författaren lyckades med att skapa en speciell känsla och stämning i boken som är ganska unik....

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010