Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:35 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: sön maj 15, 2011 2:49 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Går det att dra några paralleler till Tolkiens Midgård?

Winterfell = Rohan ("nordbor" som hjälper kungen när det behövs)
King's Landing = Minas Tirith
Dothraki = östringar

Men det verkar inte finnas någon Sauron (än).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: sön maj 15, 2011 6:22 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Antagligen, men inte just de du nämner skulle jag gissa. Ska hålla korpgluggar öppna, om än de som läst kanske kan ge mer kött på benen (helst utan spoilers)?
Tror nog då närmare att både Tolkien och Martin tagit gemensam historisk inspiration snarare än att M härmat T här, det känns litet långsökt;

Winterfell förefaller mer skottskt än Rohan'skt. Inte heller ryttare i den bemärkelsen.
KL/MT är nog båda snarare inspirerade av t.ex. Rom eller Konstantinopel än den förra av den senare?
Vilda ryttarfolk i öst? Var skåpmat redan under antika Grekland ;)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: mån aug 15, 2011 11:56 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
På tal om TV-serien så tycker jag att den är så bra på grund av att den nästan exakt (iaf vad jag har lagt märke till) följer böckernas innehåll. De har inte ändrat något eller tagit bort några viktiga personer hittils trots att det är ett stort antal.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: ons aug 17, 2011 8:57 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Ja, det är bra att de följer mallen, men hur kommer det gå i de följande säsongerna? Om en bok per år blir serie kommer de ju komma ifatt böckerna och vad händer då? Risken är att manuset blir fristående framåt tredje säsongen... Jag kan inte tänka mig att serien väntar ett decennium på att Martin ska skriva de två sista böckerna.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: fre aug 19, 2011 5:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Lord of the Grey Havens skrev:
Ja, det är bra att de följer mallen, men hur kommer det gå i de följande säsongerna? Om en bok per år blir serie kommer de ju komma ifatt böckerna och vad händer då? Risken är att manuset blir fristående framåt tredje säsongen... Jag kan inte tänka mig att serien väntar ett decennium på att Martin ska skriva de två sista böckerna.


Nej jag antar att det blir som du skriver, om inte tidigare än så. i TV-serien Dexter är det väl bara första säsongen som följer böckerna....
Å andra sidan så är ju böckerna väldigt tacksamma att göra serie av då de innehåller allt som hollywood vill ha med i en film/serie.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: fre aug 19, 2011 6:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Lord of the Grey Havens skrev:
Risken är att manuset blir fristående framåt tredje säsongen...

Martin har väl fått ur sig fem böcker hittills? Gör de TV av en per år så har han alltså fyra år på sig att få klart sjätte boken, men sedan blir det tajt inför sista säsongen. :) I och för sig lär väl inte de fyra åren räcka heller, om Martin håller stilen...

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: fre apr 20, 2012 9:44 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 04, 2010 4:02 am
Inlägg: 30
Läser böckerna nu är på a Storm of Swords, började med första boken efter jag sett första säsongen, är på avsnitt tre av andra säsongen nu.

Serien kapar lite mer i andra säsongen än första, boken är också tjockare, blir nog svårare och svårare att få serien att följa bökerna exakt.

Andemeningen blir dock rätt, även om vissa händelseförlopp slås ihop. Ska dock inte ge några spoilers här.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: A Song of Fire and Ice
InläggPostat: lör maj 05, 2012 11:06 am 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 04, 2010 4:02 am
Inlägg: 30
George R.R. Martins epos, vad tycker ni?

Själv är jag mitt i fjärde boken, a Feast for Crows, och jag kan inte sluta läsa!

Världen är lågfantasy med till en början få inslag av magi och mytiska väsen men
de framkommer mer och mer av den varan.

Skulle vilja påstå att böckerna har sin inspiration i mytologiska Britanien, eller har jag fel?

Vad tycker ni om series Casting?

******** Spår av Spoliers kan finnas nedanför *********************************************

Ska inte "spolia" för mycket men systrarna Stark irriterar mig, då de är så nära att göra rätt men nästan
alltid väljer fel väg i sista stund, tror det är främst dem som får mig att fortsätta läsa.

Daenerys Targaryen är inte med i den fjärde boken (i samma utsträckning som tidigare om hon är med i slutet) kanske inte
så konstigt då Martin hade tänkt att hoppa 20 år efter A Storm of Swords för att hon skulle kunna
bidra mer konstruktivt, försöker att inte lämna fler spoliers nu.

Är det inte fler som läser böckerna?

Inlägget flyttat från egen tråd till denna. /Kamel


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: ons jun 13, 2012 7:31 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: mån jul 02, 2007 10:30 pm
Inlägg: 81
Ort: Sthlm
Ni som läst a dance with dragons, vad tror ni kommer hända?

*******spoiler*******

*******************


*******spoiler*******
nu är alla varnade!

Kommer jon s dö? Eller räddas han av melisandre?
Är eddard egentligen jons far eller är han av ätten targaryen?
Om så är fallet, kommer han vara "en av de tre huvudena"? Alltså drakryttare.

Kommer dany lyckas med att återta westeros?

Hur kommer det bli för arya? Återvänder hon som lönnmördare och ansiktslös?

Så sjukt mycket som kan hända i dessa böcker, man har inte en aning. Skulle inte förvåna mig om alla vi tycket om dör och och typ bolton blir kung över westeros eller nåt..

_________________
A Cementári, a varya feanya morniello!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: tis jun 19, 2012 5:10 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Jag har lite teorier. Vet inte vilka som är mina egna och vilka jag har hört andra diskutera och håller med:
Spoiler, markera för att läsa:

Citera:
Jon kommer säkerligen återupplivas/räddas av Melisandre. Han lär knappast kunna fortsätta som Commander och kan lämna Night's watch (eftersom han har dött och är befriad från eden.) Jag tror Jon är sonen till Lyanna Stark och Rhaegar. Antingen via våldtäkt eller förbjuden kärlek. Han kan då säkert bli en av de tre ryttarna.
Vad kommer hända med Young Griff? Han verkar vara närmast tronen just nu. Ska bli mycket intressant att se vad som händer om Dany kommer och har honom att kriga mot eller alliera sig med. Förutsatt att han verkligen är Aegon.

Jag hoppas att Arya kommer tillbaka till Jon, och att hon blir som innan och lämnar allt dödande och ansiktslöshet bakom sig, och det till slut blir en reunion med Stark-barnen.
Gillar faktiskt Bolton, så ska bli intressant vad han hittar på.
Kommer Stannis dö? Och vad händer med Theon?
Just det, Oldtown, där hittar de också på skumma saker
...


Mycket att vänta på... längtar...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: tor jan 17, 2013 2:11 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Elle (i tråden Läser för tillfället) skrev:
Jag håller på att läsa A Game of Thrones just nu. Har länge tänkt läsa den men det har liksom aldrig blivit av. Nu när jag väl har kommit in i den så tycker jag faktiskt att den är bra! Många har ju jämfört George R.R. Martin med Tolkien men jag vet inte riktigt om jag kan hålla med... Tolkien har en mycket lugnare och beskrivande berättarstil. Dessutom tycker jag att det är svårt att bestämma sig vem man ska gilla i A Game of Thrones och vem som är den "onde". Visst, i verkligheten är det väl sällan en "god" och en "ond", men jag föredrar det nästan när jag läser. Men förutom det så är det ju en jättebra bok! När jag är klar med den får jag ta och gå och köpa nästa i serien!

Det är farligt att börja läsa Game of Thrones! Du vet väl att Martin inte har skrivit klart serien än? Om du kommer till slutet innan karln fått tummen ur så riskerar du att bli lika knäpp som de här gökarna. :D :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=j7lp3RhzfgI

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: tor jan 17, 2013 1:28 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Haha, det är nog en stor chans (eftersom min knäpphet redan är rätt hög). Det borde finnas någon varningssymbol på böckerna, för det är ju lite för sent att stoppa när man redan har läst ut första boken ;)

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: tor jan 17, 2013 4:21 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 14, 2013 3:19 pm
Inlägg: 10
Orophin skrev:
På tal om TV-serien så tycker jag att den är så bra på grund av att den nästan exakt (iaf vad jag har lagt märke till) följer böckernas innehåll. De har inte ändrat något eller tagit bort några viktiga personer hittils trots att det är ett stort antal.


Off topic. Är din avatar en liverbird? Nån tolkienkoppling där? :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: tor jan 17, 2013 5:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
larsa skrev:
Off topic. Är din avatar en liverbird? Nån tolkienkoppling där? :)

Det är lite drygt ett år sedan Orophin senast besökte forumet, så håll inte andan medan du väntar på svar. ;)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: fre jan 18, 2013 9:48 am 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 14, 2013 3:19 pm
Inlägg: 10
Ok, nä men det är ok. Har inget annat för mig. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010