Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:16 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 16, 2008 7:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
det var många författare där jag inte kände igen! jag håller med turambar angående att många tycker fantasy är dålig litteratur. En del personer jag känner säger: fantasy är bara skit och helruttet, bara massa rymdvarelser. Jag blir lite irriterad då de varken sett eller läst någon fantasybok/film i hela sitt liv!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 16, 2008 9:35 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Ingen ovanlig åsikt, en lärare i skolan startade idag en diskussion om fantasy med mig och en kompis när vi båda satt och läste fantasy i korridoren. Han sa att han också läste mycket fantasy tidigare, men att han slutade för att det liksom deckare blev alldeles för upprepande. Pappa säger exakt samma sak. Och jag håller delvis med dem, jag är väldigt selektiv med vad jag läser...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 17, 2008 7:51 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Vi går i från ämnet. Det är en inrtessant diskussion så jag startar gärna en ny tråd enbart om detta ämne.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 17, 2008 9:32 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Ja, jag är medveten om det... Från min sida kan du gärna skapa en ny tråd.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 17, 2008 10:36 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Lord of the Grey Havens skrev:
Ingen ovanlig åsikt, en lärare i skolan startade idag en diskussion om fantasy med mig och en kompis när vi båda satt och läste fantasy i korridoren. Han sa att han också läste mycket fantasy tidigare, men att han slutade för att det liksom deckare blev alldeles för upprepande. Pappa säger exakt samma sak. Och jag håller delvis med dem, jag är väldigt selektiv med vad jag läser...


All litteratur blir upprepande. Det gäller ju bara att hitta det man gillar. Själv tycker jag att deckare är rena smörjan. Försökt läst alal de där svenska namnen men jag tycker det är så uselt.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 17, 2008 12:07 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Mycket Fantasy ar uppreppande men langt ifran allt...

Swords & Sourcery Fantasi framforallt ar valdigt mycket samma sak...

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 17, 2008 12:09 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Och samtidigt så dras man väl till en genre för att man gillar stilen och det som händer eller hur?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 18, 2008 5:41 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
Du kan alltid påpeka att de säkert läst Astrid Lidgrens Sagor antinge själv eller för sina barn och några av dem är ju faktist ren Fantasy.. så säger du den övriga fantasyn är lika bra :)

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 20, 2008 10:08 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 20, 2003 3:19 pm
Inlägg: 65
Ort: Uppsala
Apropå bilden av fantasy som inte riktig litteratur, så vill jag varmt rekommendera den här texten.

_________________
Vetsaga


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 25, 2008 10:50 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Bra och intressant text även om jag bara skummade igenom den. Kunde dock inte märka av ett namn som verkligen inte är barnfantasy eftersom det är en så tillkrånglad och verkligen tänkvärd historia. Tänker naturligtvis på Kerrs Deverryserier. Till och med vuxna har svårt att hänga med i svängarna. Underbar vuxenfantasy och det är synd att det ska vara så svårt att förstå för byråkraterna att det går att skriva fantasy för andra än barn och ungdomar. Granström var ju ett lysande exempel. Gillade hans bok och språk som tilltalade en gammal "lingvifil" som jag. Fram för mer sånt här i dasgtidningar där "vanligt" folk kan läsa om det också.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 25, 2008 12:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Jo, det är väll en stor del av problemet, att fantasyn inte får någon plats i "normala" medier. Och då bildas självklart okunskap.
Kul föresten att se fler uppskatar Granström, hans litratur skulle säkert kunna nå en större massa.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2010 3:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Snavade över följande i GP, i en artikel om censur i barnböcker:

Citera:
Annika Nasiell, chefredaktör på Barnens Bokklubb, bekräftar bilden av att utmanande barnböcker inte är kommersiellt gångbara. Om hennes bokklubb väljer en bok med svordomar som månadsbok är det fler som returnerar den än annars.

-Det är så mycket som dagens föräldrar reagerar på. Man vill inte oroa barnen, det får inte vara något farligt och helst inte för mycket magi för "det finns ju inte i verkligheten", säger Annika Nasiell till Vi Läser.


Är dagens överbeskyddande föräldrageneration ett hot mot fantasy-litteraturen? Det låter ju på Nasiell som om det skulle finnas ett utbrett motstånd mot barnböcker som t ex Harry Potter och Hobbiten, för att de är för orealistiska. Gör det verkligen det? Att en del religiösa grupper, i synnerhet förstås i USA, har problem med magin i Harry Potter-böckerna har jag förstått, men vanliga svenska föräldrar? Någon som stött på detta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Fantasy bespottat av samhället?
InläggPostat: ons mar 17, 2010 3:36 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
jag tror inte så många föräldrar bryr sig speciellt mycket om vad deras barn läser.
om jag hade barn skulle jag inte kolla vad mina barn läste

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy bespottat av samhället?
InläggPostat: ons mar 17, 2010 4:46 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
jag tror inte så många föräldrar bryr sig speciellt mycket om vad deras barn läser.
om jag hade barn skulle jag inte kolla vad mina barn läste
Jag tycker tvärtom (men är kanske i minoritet), och kommer nog att bli väldigt jobbig med min nyfikenhet när min son blir äldre och läskunnig. Än så länge får han Bilbo läst för sig, men han klagar inte. Han gillar hobbitar och drakar nämligen. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2010 8:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Den stegrande kamelen skrev:
Är dagens överbeskyddande föräldrageneration ett hot mot fantasy-litteraturen? Det låter ju på Nasiell som om det skulle finnas ett utbrett motstånd mot barnböcker som t ex Harry Potter och Hobbiten, för att de är för orealistiska. Gör det verkligen det? Att en del religiösa grupper, i synnerhet förstås i USA, har problem med magin i Harry Potter-böckerna har jag förstått, men vanliga svenska föräldrar? Någon som stött på detta?

Jag har definitivt upplevt att mina föräldrar har varit något överbeskyddande på den punkten, men de har egentligen varit överbeskyddande på nästan alla sätt och jag vet inte hur representativa de är för dagens föräldrar i just detta fall. Tillåt mig dock att citera ett inlägg som jag själv gjorde här på forumet för sex(!) år sedan:

(Apr 20, 2004) Jag skrev:
Jag bor nära Stockholm, men...

... När vår kommun ordnade så att man kunde se alla tre filmerna på en biograf som ligger tio minuters promenad från mitt hem fick jag inte gå. Man bjöd också på mat mellan filmerna.
Anledningen till att jag inte fick gå var dels att det var för dyrt (300kr!), men viktigast var mina föräldrars åsikt:
Om man ser en film i taget och väntar några dagar emellan hinner man återanpassa sig till verkligheten. Men om man ser alla på en gång (och dessutom umgås med andra fans, som ingår i idén vi talar om nu) så kommer man att bli fullständigt hjärntvättad! :shock: :evil: :shock: :!:

Hjälp!

Ovanstående tycker jag i alla fall är rätt obehagligt nu när jag ser tillbaka på det. (Och än mer obehagligt när jag tänker på att det var genom en Tolkiensammankomst som jag träffade Adam som jag har varit tillsammans med i mer än tre år nu. :()


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010