Morningstar skrev:
Nu var det länge sen jag läste en fantasybok, och då suget efter en sådan har börjat igen så tänkte jag ge mig i kast med någon fantasybok jag aldrig läst förut. Jag vet bara inte vad.
För ett bra tag sedan köpte jag två böcker i serien "Den nya solens bok" (har för mig att de hette så i alla fall) skrivna av Gene Wolfe, och undrar om dessa böcker är något att hänga i julgran. Ni som läst böckerna, eller hört något om dom, kan väl skriva om de är bra eller dåliga och vad det är som gör dem bra eller dåliga. Det vore även bra om ni kunde skriva lite om vad det är för typ av fantasy.
Tack på förhand!!!
Jag har själv inhandlat hela "Den nya solens bok"-serien (de ingår i Fantasy Masterworks-serien som jag samlar på), men jag har inte läst dem än. Det faktum att de ÄR inkluderade i Masterworks-serien borde dock i sig utgöra en rekommendation. En god vän till mig anser att de är bland den mest originella fantasy som skrivits. Rent tekniskt sett utspelar de sig i en mycket avlägsen framtid (det finns bl. a. en anspelning på det berömda fotografiet av Buzz Aldrin på månen), och de förefaller vara inspirerade av både Clark Ashton Smith och Jack Vance. Dessutom vet jag att Gene Wolfe vunnit flera prestigefyllda priser. Så ja, de är med största säkerhet läsvärda.