Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 12, 2026 1:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gene Wolfe?
InläggPostat: lör aug 28, 2004 6:42 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Nu var det länge sen jag läste en fantasybok, och då suget efter en sådan har börjat igen så tänkte jag ge mig i kast med någon fantasybok jag aldrig läst förut. Jag vet bara inte vad.
För ett bra tag sedan köpte jag två böcker i serien "Den nya solens bok" (har för mig att de hette så i alla fall) skrivna av Gene Wolfe, och undrar om dessa böcker är något att hänga i julgran. Ni som läst böckerna, eller hört något om dom, kan väl skriva om de är bra eller dåliga och vad det är som gör dem bra eller dåliga. Det vore även bra om ni kunde skriva lite om vad det är för typ av fantasy.
Tack på förhand!!!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Gene Wolfe?
InläggPostat: lör aug 28, 2004 8:02 pm 
Redaktionen

Morningstar skrev:
Nu var det länge sen jag läste en fantasybok, och då suget efter en sådan har börjat igen så tänkte jag ge mig i kast med någon fantasybok jag aldrig läst förut. Jag vet bara inte vad.
För ett bra tag sedan köpte jag två böcker i serien "Den nya solens bok" (har för mig att de hette så i alla fall) skrivna av Gene Wolfe, och undrar om dessa böcker är något att hänga i julgran. Ni som läst böckerna, eller hört något om dom, kan väl skriva om de är bra eller dåliga och vad det är som gör dem bra eller dåliga. Det vore även bra om ni kunde skriva lite om vad det är för typ av fantasy.
Tack på förhand!!!

Jag har själv inhandlat hela "Den nya solens bok"-serien (de ingår i Fantasy Masterworks-serien som jag samlar på), men jag har inte läst dem än. Det faktum att de ÄR inkluderade i Masterworks-serien borde dock i sig utgöra en rekommendation. En god vän till mig anser att de är bland den mest originella fantasy som skrivits. Rent tekniskt sett utspelar de sig i en mycket avlägsen framtid (det finns bl. a. en anspelning på det berömda fotografiet av Buzz Aldrin på månen), och de förefaller vara inspirerade av både Clark Ashton Smith och Jack Vance. Dessutom vet jag att Gene Wolfe vunnit flera prestigefyllda priser. Så ja, de är med största säkerhet läsvärda.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 31, 2004 9:34 am 
Dvärg
Användarvisningsbild

Kan bara instämma med ovanstående. Det ÄR läsvärda.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 02, 2004 11:26 am 
Noldo

Jag har läst de två första i serien, fast det var länge sen så jag kommer inte ihåg så mycket. Jo, de var nog läsvärda, har jag för mig att jag tyckte. Orginella som sagts. Tror jag har hört benämningen science-fantasy om dem. Det sämsta med dem är hur kvinnor framställs (sinnessvaga sexgalningar, om jag inte missminner mig). När jag kommer åt min egen dator nästa gång (är i skolan) kan jag kanske citera lite ur en uppsats om kvinnors roll i fantasy som jag skrev en gång.
Jag tyckte dock att andra boken var lite förvirrande, hängde inte riktigt med där, men det beror nog på att jag gjorde ett uppehåll mellan första och andra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 05, 2005 9:48 pm 
Nya solens bok är klart läsvärd. Mycket pga av den är oförutsägbar, samt att miljöerna är spännande. Även relationerna i boken är engagerande. Sedan är det speciellt att man inte vet vilken tid det utspelar sig i. Kuliserna känns som "medeltid", men ibland dyker det upp föremål som inte passar in i den bilden. Men nog är det framtid, en dyster sådan.

Till det negativa hör att kvinnosynen inte är god. Hoppas den är ur Severians synvinken, torteraren, och att den inte speglar Wolfes egen syn. Ibland är det irriterande att det inte finns någon karta, och att Wolfe inte ger så mycket av plats- och personbeskrivningar. Det kanske är det mest speciella med denna, att det är så mycket upp till läsaren att skapa dessa bilder.

Det är fyra delar, som också finns på svenska:

The Shadow of the torturer
The Claw of the Conciliator
The Sword of the Lictor
The Citadel of the Autarch

Sedan finns också på engelska:
The Urth of the new sun (the sequel to The book of the new sun)

Detta är 5:e delen i serien. Det ryktas även om att det ska komma en del 6, vilket inte är omöjligt. I serien behandlas olika symboler. En symbol, av de som nämns, återstår att behandlas. Men det är inga problem att endast läsa de fyra delarna, den slutar ju med att konstatera att "här slutar min penna".

Sedan finns också:
The book of the long sun (4 delar)
The book of the short sun (3 delar)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]