Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 16, 2026 11:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 20, 2004 3:58 pm 
Master of Doom

Den var sådär tycker jag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 20, 2004 8:26 pm 
Maia

Jag är med i en Hogwarts-hemsida www.hogwarts.nu , och det var en där som skickade den till mig.

Är det förresten nån som vet när Harry Potter 3 kommer ut på DVD och VHS?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 3:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag vet tyvärr inte när HP 3 kommer på dvd, men gissningsvis dröjer det ett tag till. Den går ju fortfarande på biograferna.

Är kanske sist med den här upptäckten, men hur som helst: Bok nr 6 heter Harry Potter and the Truth. Lovande tung titel tycker jag! :)
Inget som ens liknar ett releasedatum än förstås, men Rowling påstår i alla fall att hon är en bra bit på väg, vad nu det ska tolkas som i fråga om tid...? (Nu ska hon snart ha ett tredje barn, men påstår ändå att det inte kommer att försena arbetet.)

Är det någon här som vet vad HBP står för? Hon säger nämligen "The HBP is netither Harry nor Voldemort." på ett ställe och jag fattade ingenting.

Sidan jag talar om är f.ö. www.jkrowling.co.uk , en otroligt seg site om man som jag har modem, men det finns förstås en "text only version" också, om man är otålig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 4:30 pm 
Wavemaster of the World

Vingilot skrev:
Är kanske sist med den här upptäckten, men hur som helst: Bok nr 6 heter Harry Potter and the Truth. Lovande tung titel tycker jag! :)

Det låter spännande! Och jag kan avslöja att du inte var sist var sist med att upptäcka detta...

Vingilot skrev:
Är det någon här som vet vad HBP står för? Hon säger nämligen "The HBP is netither Harry nor Voldemort." på ett ställe och jag fattade ingenting.

Om du kollar runt lite på ovannämnda sida kommer du att finna att det står för Half Blood Prince.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 7:18 pm 
Vingilot skrev:
Jag vet tyvärr inte när HP 3 kommer på dvd, men gissningsvis dröjer det ett tag till. Den går ju fortfarande på biograferna.

Nej, den heter Harry Potter and the Half Blood Prince.

Edit: Det var Martinus som skrev det här.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 29, 2004 8:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Anonymous skrev:

Va? Är det sjuan som ska heta The Truth då? Det var ju Rowling själv som tillkännagav titlen, läste jag bara fel boknummer då? Måste dit och kolla igen...

Tack för förklaringen av HBP.

Edit: OK, har kollat lite noggrannare. Det står fortfarande "title of book six: The Truth" men det var 29 juni. I ett reportage från någon bokmässa i Edingburgh från 15 augusti eller något liknande nämner hon "Harry Potter and the Half Blood Prince" som titel på bok 6, precis som du säger. Och säger dessutom att hon inte kan avslöja titlen på bok 7 än. Hoppas den får heta "The Truth". Jag gillade den titeln...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 30, 2004 8:06 am 
Vingilot skrev:
Anonymous skrev:

Va? Är det sjuan som ska heta The Truth då? Det var ju Rowling själv som tillkännagav titlen, läste jag bara fel boknummer då? Måste dit och kolla igen...

Tack för förklaringen av HBP.

Edit: OK, har kollat lite noggrannare. Det står fortfarande "title of book six: The Truth" men det var 29 juni. I ett reportage från någon bokmässa i Edingburgh från 15 augusti eller något liknande nämner hon "Harry Potter and the Half Blood Prince" som titel på bok 6, precis som du säger. Och säger dessutom att hon inte kan avslöja titlen på bok 7 än. Hoppas den får heta "The Truth". Jag gillade den titeln...

Du tolkar rubriken fel. Det var så att det hade gått en massa fåniga rykten om vad boken skulle heta, så Rowling bestämde sig för att gå ut med den riktiga titeln. Rubriken ska alltså tolkas som "Sanningen om titeln på bok sex". Så "The Truth" har aldrig varit titeln på boken.

Lita på att kvällstidningarna gör ett sådant enkelt misstag... De översatte titeln på den förra boken som Harry Potter och befallningen från Fågel Fenix. :shock:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 30, 2004 12:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

*tung suck* Vad trög jag är... :oops: (Visste jag förstås sedan tidigare, men det är ju alltid snöpligt att behöva skylta med det oficiellt också...)
Jag hade inte sett den där stängda dörren som öppnades och avslöjade titlen, alltså utgick jag från att "The Truth" var titeln eftersom hon i just den "artikeln" inte nämnde den riktiga titeln mer än som en förkortning, som jag trodde var något annat... :roll: Ja ja...,då var det klarlagt och utrett i alla fall. Tackar.

The Half Blood Prince låter ju inte hälften så roligt i mina öron, hoppas innehållet i boken överträffar titeln.
I en annan artikel hintade hon så mycket om en del saker att jag inte ville läsa vidare, vill bli överraskad när jag läser boken! (Men jag hann få en idé om vem som ev. skulle kunna vara HBP...Men med lite tur har jag fått även det helt om bakfoten. :lol: )

Senast redigerad av Vingilot tis aug 31, 2004 7:07 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 30, 2004 9:54 pm 
Maia

Läste nånstans att sjuan skulle heta "Harry Potter and the green flamed torch"...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 31, 2004 8:35 am 
Redaktionen

Tyarime skrev:
Läste nånstans att sjuan skulle heta "Harry Potter and the green flamed torch"...

Det där är ett gammalt rykte som Rowling själv har avfärdat. Det och det där ryktet om att det skulle finnas "pyramid" i titeln.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 31, 2004 4:45 pm 
ok... :oops:

Jag får ta och uppdatera mig på Harry Potter nyheter...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 31, 2004 6:00 pm 
Redaktionen

Anonymous skrev:
ok... :oops:

Jag får ta och uppdatera mig på Harry Potter nyheter...

Ärligt talat jag också. Det börjar bli dags att gräva fram rykten om när nästa bok dyker upp.

Det troligaste är att den kommer tidigast sommaren 2005, men det är min högst personliga gissning. Förlaget måste ju hinna med någon form av reklamkampanj innan, och det kan de inte gärna göra förrän boken är klar. Och Rowling har ju sagt att hon har en bra bit kvar att skriva.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 31, 2004 7:10 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, sommaren 05 låter väl rimligt, särskilt med tanke på att hon ska hinna föda barn också. Men nästa sommar känns otroligt avlägsen just nu. Jag börjar bli otålig... :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 31, 2004 9:37 pm 
Jo, visst blir man otålig...men jag har nu köpt "Fantastiska vidunder och var man hittar dom" så jag har nåt Harry Potter-aktigt att läsa i väntan på nästa bok...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 01, 2004 3:55 pm 
Redaktionen

Anonymous skrev:
Jo, visst blir man otålig...men jag har nu köpt "Fantastiska vidunder och var man hittar dom" så jag har nåt Harry Potter-aktigt att läsa i väntan på nästa bok...

Varning för taskig översättning!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]