Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 9:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2225 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 145, 146, 147, 148, 149
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tis jul 09, 2013 6:19 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Haha, jag har att tacka sparknotes för att jag klarade presentationen faktiskt ;) men förutom att jag inte visste vad jag pratade om så gick det bra!

Åh, jag läste nyss ut femte boken i A Song of Ice and Fire, förstår verkligen din separationsångest! Jag hade läst serien konstant i princip i tre/fyra månader och när jag slog igen A Dance with Dragons var det ungefär som 'jaha, vad ska jag göra nu då?'. Lite panik i några dagar efteråt, men det gick ju iallafall att titta på tv-serien (som ju dock har slutat för säsongen nu :( )

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tis jul 09, 2013 9:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Sparknotes is your saviour! :P Vad är det du pluggar, som tvingar dig att läsa Anna Karenina?

Ja, jag har bara 170 sidor kvar nu, och paniken bara växer... Efter nästan 5000 sidor känns det som att förlora en mycket, mycket kär vän eller något :cry: Lär nog ha världens breakdown efteråt... Men, som du säger så finns ju TV-serien. Och fler böcker är ju att vänta! Frågan är bara när... :?

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tis jul 09, 2013 11:05 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Tro det eller ej, men det ingick i Svenska 2 (går natur på gymnasiet, 2a året, eller ja, det blir ju 3e nu i höst). Men vår lärare är en väldigt inbiten boknörd så det blir en del sådana där saker.

Kan förresten rekommendera Ondvinter som nämnde svensklärare har skrivit (Anders Björkelid). Rätt stora dragningar åt svensk mytologi skulle jag säga, fast med en liten twist på det hela ;) för att vara svensk fantasy är böckerna (det finns tre tror jag just nu, fyran kommer väl snart) rätt bra, kanske inte i Tolkien eller GRRM-klass (men då kanske han inte heller skulle vara svensklärare) men den är definitivt värd en chans!

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tis jul 09, 2013 11:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jag har ingen aning om vad man "brukar" göra i Svenska 2, men en boknörd till lärare låter ändå inte alltför illa! Även om han tvingar på er ryska 1800-talsromaner... :P

Tack för tipset! Sånt uppskattas alltid! :D

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tis aug 06, 2013 8:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Däremot har jag en bok av Nikolaj Tolstoj i hyllan! Men så har han också vett att skriva fantasy, till skillnad från sin förfader.

Då ber jag att få rekommendera förfaderns "Kholstomer", som jag läste nu under sommaren. Den kan sägas vara en fantasynovell i lite samma stil som Den långa flykten, fast bättre, naturligtvis. :wink: Novellen finns i engelsk översättning här! Den engelska titeln var för övrigt anledningen till att jag hittade fram till den.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2225 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 145, 146, 147, 148, 149

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010