Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 04, 2006 8:40 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Du tror alltså att "rofl" är ett ordspråk? Så sött.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 04, 2006 8:46 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Eh... nej. Jag begriper inte hur du kan få mitt inlägg till det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 04, 2006 8:47 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
Nerloth: Jag tror fortfarande du missuppfattar...Jag menade att ROFLMAO är en klassiker, dels pga att det används så ofta, dels för att det, precis som du säger, inte är riktigt realistiskt.

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 04, 2006 4:15 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
Nerloth skrev:
Tyarime skrev:
Nerloth skrev:
CasperV skrev:
Nerloth skrev:
woot = cool


C00l? :?:

LMAO är en klassiker. ROFLMAO likaså.

Snarare en äkta fjortisförkortning. Har du NÅGONSIN I DITT LIV "rullat" på golvet av skratt? Nej just det.


Jag har rullat på golvet i skratt... :roll:
Tack alla som hjälper mig att tolka detta internet språk... Nu börjar det klarna lite :P

Jag tror dig inte. Som mest kan man skratta så mycket att man ramlar ner från stolen på golvet för att där vibrera okontrollerat, men att skrattets konvulsiva muskelsammandragningar skulle framkalla en "rullande" rörelse av bålen är direkt fysiologiskt omöjligt. Det är och förblir ett fjortisuttryck som mer signalerar "jag är dum i huvet" än något annat.


Jag kommer tydligt ihåg att jag har skrattat så mycket en gång att jag inte visste vad jag skulle göra av mig själv, och då började jag automatiskt rulla på golvet... :P
Och bara för att man kanske rullar på golvet av skratt betyder väl inte det att man är dum i huvet?
Nåväl... Sarvi: Vilken bra länk! Tackar! :wink:

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 04, 2006 4:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
Tyarime skrev:
Nerloth skrev:
CasperV skrev:
Nerloth skrev:
woot = cool


C00l? :?:

LMAO är en klassiker. ROFLMAO likaså.

Snarare en äkta fjortisförkortning. Har du NÅGONSIN I DITT LIV "rullat" på golvet av skratt? Nej just det.


Jag har rullat på golvet i skratt... :roll:
Tack alla som hjälper mig att tolka detta internet språk... Nu börjar det klarna lite :P

Jag tror dig inte. Som mest kan man skratta så mycket att man ramlar ner från stolen på golvet för att där vibrera okontrollerat, men att skrattets konvulsiva muskelsammandragningar skulle framkalla en "rullande" rörelse av bålen är direkt fysiologiskt omöjligt. Det är och förblir ett fjortisuttryck som mer signalerar "jag är dum i huvet" än något annat.


Jaja... det är också ytterst sällan man ser någon "som det är ruter i", eller någon "som fått spader". Sällan har man "klippt sig", då det oftast är någon annan som håller i saxen. Fast det kan jag förstås "inte säga på rak arm", så jag kanske får "stryka på foten" i det fallet. Och hur ofta har du sett någon "lägga rabarber" på någon vara?

Språk är inte logiskt och precist, så ditt korståg är rätt meningslöst. Inte för att det kommer hindra dig, förstås.

Om internetslang: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Internet_slang

Det är sådana här inlägg som får en att lägga sig på golvet och bara vrida sig av skratt. :lol:

Wosh, nu bannar väl Administratören mig. ;)

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 04, 2006 4:48 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 23, 2006 5:57 pm
Inlägg: 256
Ort: Karlstad
Alla dessa förkortningar bara skriker ut CS-nörd, de är hur fula som helst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 04, 2006 5:44 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
Eluréd skrev:
Alla dessa förkortningar bara skriker ut CS-nörd, de är hur fula som helst.


Stating the obvious today, are we?

OJ! Glömde: :wink: , menar jag.

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 04, 2006 5:55 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör okt 23, 2004 2:35 pm
Inlägg: 647
Eluréd skrev:
Alla dessa förkortningar bara skriker ut CS-nörd, de är hur fula som helst.

De där förkortningarna behöver inte ha någonting med CS att göra. De flesta kanske kommer därifrån från början, men nu är det väldigt många som inte spelar CS som använde "orden" också. Vad jag vet så finns det inte alls lika många CS-nördar kvar längre heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 04, 2006 6:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eluréd skrev:
Alla dessa förkortningar bara skriker ut CS-nörd, de är hur fula som helst.

Även "CS" är en förkortning. ;) (Och det engelska ord som "nörd" är en försvenskning av lär enligt vissa teorier även det vara en förkortning.)

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Engelska förkortningar
InläggPostat: mån maj 02, 2011 10:53 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Denna typ av förkortningar, tycks bara bli vanligare och vanligare. Finns det en långsam utveckling där vi utvecklar i en viss typ av språk för chatter och forum som allt mer skiljer sig ifrån det vanligt skrivna?

Ett nytt ord som man ofta stöter på är "m8" för "mate" liksom uttrycket *facepalm* för att beskriva sin åsikt kring, eller snarare sin reaktion på något man stött på som man tycker dumt eller dåligt.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Senast redigerad av Turgonin mån maj 02, 2011 2:30 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Engelska förkortningar
InläggPostat: mån maj 02, 2011 11:51 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Överlag ett intressant internationellt fenomen; förkortningar och nya ord uppstår för att hantera snabb kommunikation och det mellan individer som talar olika språk och säkert inte sällan har rundimentära kunskaper i rådande lingua franca engelska.

Och det ser ganska jävligt ut kan jag erkänna att jag tycker, kanske kan det riskera den språkliga bredden hos de språk i kontakt med internet och är sannolikt ett subkulturellt språk som styrks av att enbart "de invigda" använder det. En sociolekt lärde jag mig nyss det sådana kallas; hade farmor skrivit 'LOL, Bengt AKA farfar ROFL B4, WTF DUNNO varför' hade internetbrukarna slutat ganska illa kvickt.
Men det kan samtidigt vara de tidiga stegen i ett nytt skrift(!)-språk, ett organiskt esperanto eller levande latin, om man vill vara stormande optimist haha.

För övrigt böjd att hålla med lingvisten Geoffrey K. Pullum på Universitetet i Edinburgh om att även om inpass som LOL, WUU2 eller ROFL blev vanliga i tal skulle totala effekten på engelska språket "be 'utterly trivial'." - http://itre.cis.upenn.edu/~myl/language ... 01829.html

På sin höjd kan några nya ord uppstå, men det gör de alltid. De nya stavningarna kan sälla uttalas ändå.
Antingen kommer stavningarna ersättas eller så kommer de normaliseras. Inte sett någon gå i taket över exempelvis FYI eller FAQ hittills, eller i svenskan enligt agitatorernas gränsdragningar då precist lika vidriga dvs, ngn, osv eller dr.

Tänker spontant på swahili (kiswahili) som uppstod som ett "bastardspråk" av ord från arabiska, engelska, portugisiska, persiska, tyska och franska modifierade genom bantu, med särdrag likväl, så att handel i Östafrika skulle underlättas. Talas idag av ca 100-150 miljoner personer varav endast ungefär 15-20m har det som modersmål i både Östafrika och fungerar som lingua franca i regionen.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010