Crumui skrev:
Nä Martinus, gör inte det! Tales of the Otori är en bra serie bara man rider ut den inledande klickévågen (wohej, vilken bra liknelse det var). Både story (en ganska våldsam, blodig sådan, egentligen) och karaktärer djupnar; böckerna är perfekta om man gillar medeltida Japan med ett stänk av fantasy.
Får väl plocka upp dem på biblioteket och ta en titt på dem.
Crumui skrev:
Men berätta lite om Book of Years! Vad handlar den om? Vad gör serien bra?
Book of Years (fyra delar) kan bäst beskrivas som keltisk fantasy med samurajsmak (låter konstigt, men det funkar ganska bra). Storyn är påfallande lik den som just beskrivits:
Aldric Talvalin, yngste son i adelsfamiljen Talvalin i landet Alba, blir fördröjd mot sin vilja under ett besök i den stad som ligger närmast familjens slott. När han kommer tillbaka upptäcker han att hela familjen blivit mördad av en trollkarl som är agent för det fientliga drusalanska kejsardömet. Aldric är på väg att ta livet av sig (han hade högtidligen lovat pappa att han skulle vara hemma vid en viss tid, och hade missat det) när hans döende pappa säger åt honom att hämnas. Aldric flyr från slottet, blir sårad men räddas av trollkarlen Gemmel, som tar hand om honom etersom han påminner om Gemmels sedan länge döde son. Det visar sig också att den drusalanske agenten har fler skäl att vilja leta rätt på Aldric; denne har nämligen i sin ägo något som agenten behöver för sin plan.
Storyn är, som sagt, något klyschig, men det är trevliga och minnesvärda karaktärer och den är bra berättad, på ett engagerande sätt. Och Gemmel är en oerhört skum figur som man förmodligen inte fått veta allt om ännu. Antagligen är jag förtjust i den mest för att jag läste den för första gången när jag var ung och oförstörd.
Serien har varit ur tryck i evigheter, men i juni och juli ska den släppas i två samlingsvolymer. Morwood lär dessutom ha planer på en femte del.