Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 20, 2026 6:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 54  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 29, 2003 6:02 pm 
Master of Doom

Jag heter Adam och bor i Sundbyberg som är en förort till Stockholm. Jag är 15 år och ska börja gymnasiet nästa år (SAM). Jag läser extremt mycket eftersom jag har väldigt lätt för mig i skolan så jag får mycket tid över. Jag läste trilogin första gången när jag var åtta år efter att ha sett Bakshis tecknade film som gick på TV. Nu är jag inne på min tredje genomläsning. Jag hittade hit av en slump när jag sökte på Google. Det är jättekul att diskutera sådana här grejer med andra som är intresserade och kunniga. Vad ska jag säga mer ? Jag är lång, mörkhårig och alldeles för pratsam. Jag vågar knappt skriva detta men jag gillar faktiskt Eddings mest efter Tolkien, håller med om att det inte är särskilt djupsinnig litteratur men han har bra driv i historien. Nu har ni väl somnat allihop så nu är jag klar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 29, 2003 6:30 pm 
Sinda

Läste du trilogin när du var 8! :shock: Du måste ha varit begåvad...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 29, 2003 7:47 pm 
Uruk

Hejsan.
23 år gammal. Sedan länge ett Tolkien-fan. Läste första boken i trilogin när jag var nio. Höll på i ett år eftersom jag läste så långsamt. Passagerna med ryttarna var jobbiga eftersom det då tog flera dagar att komma igenom dem. Snacka om att jag var rädd. Började sedan på Sagan om de två tornen, men orkade inte mer. Det första verk jag läste i sin helhet blev istället Tom Bombadills äventyr.

Läste hela trilogin igen på högstadiet när jag skulle skriva ett stort arbete om Tolkien.
Som sagt, sedan länge ett fan, men knappast en expert.

Hoppas det är trevligt här. ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 29, 2003 8:32 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Välkommen!

Det är mycket trevligt här (så länge diskussionerna inte glider in på politik).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 29, 2003 10:13 pm 
Uruk

Fëanor skrev:
Välkommen!

Det är mycket trevligt här (så länge diskussionerna inte glider in på politik).

Tackar!

Okej, jag ska hålla mig i skinnet. Jobbar med det på heltid haha.. Men det är väl genom Tolkiens värld jag försöker få lite verklighetsflykt, så... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 30, 2003 3:15 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jasså här ska man presentera sig, då får man väl göra ett försök...
Jag heter Leonora och bor i Stockholm. Jag kom först i kontakt med Tolkien genom min bror för några år sen. Och jag kom först i kontakt med Tolkiens Arda när jag delade ut Tolkiens Arda lappar på premiären av ROTK (hej Gustav). Jag är fjorton år, och har redan läst många körkortsböcker, men jag vill icke ta körkort eftersom bilar inte är så trevliga för miljön. Jag går i en tråkig skola här i Stockholm (åååå vilken trevlig information!!!). Körkortsböcker är bra men de kan aldrig konkurrera med Tolkiens vackra verk.

Inläggsrubrik: Vem är då jag?
InläggPostat: lör jan 03, 2004 7:41 pm 
Avar
Användarvisningsbild

En tjejing på 20+, är intresserad av böcker, musik, min familj såklart, gift och har en teling som fyller 3år. Jag tittar mer än gärna på film, just nu så spelar vi ROTK på ps2 hela nätterna så jag är ganska trött. *gäsp*

Såg ROTK på bio för andra gången igår och den blir bara bättre. Är en Tolkien fantast in i själen men läser annat oxå. :D

Jag är snart färdigutbildad lärare åk 4-9 och längtar verkligen efter lön, man blir inte rik av studielån, som man dessutom måste betala tillbaka. *grymtar illa* :(

Jag bor i norra delen av Sverige, gillar pizza och levande ljus, min älsklignsblomma är rosa hyacint och jag är beroende av sockerdricka och varm choklad med extra mkt vispgrädde och riven choklad på toppen.

Det var nog lite om mig. Den som vill veta mer ... Just ask :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2004 9:05 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Aftonstjärna skrev:
Jag är snart färdigutbildad lärare åk 4-9

Vilka ämnen?

Aftonstjärna skrev:
och längtar verkligen efter lön, man blir inte rik av studielån

Blir man det som lärare då?

Undrar en framtida gymnasielärare i Engelska plus ännu icke bestämt ämne.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2004 9:22 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Aftonstjärna skrev:
Jag är snart färdigutbildad lärare åk 4-9

Vilka ämnen?

Aftonstjärna skrev:
och längtar verkligen efter lön, man blir inte rik av studielån

Blir man det som lärare då?

Undrar en framtida gymnasielärare i Engelska plus ännu icke bestämt ämne.[/quo

Det är So ämnen. Och nog blir man rikare med lön än med studiemedlet som ligger på 6000 kr i månaden. :/

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 2:43 am 
Uruk

Hei!
Litt om meg.. Er ei jente på snart 19, kommer fra Norge som sikkert dere skjønner.
Leste Lord of the Rings for førsta gang da jeg var 15-16, siden det har jeg lest det meste av Tolkiens bøker. Stor fan av både bøkene og filmene.
Ellers holder jeg på med hester, og har selv tre. Nå for tiden går det meste av fritid med til å se ROTK på kino (så den for 8 gang i dag... svever fortsatt på skyer etter møtet med Viggo, Andy og Berhard under førpremiæren på ROTK i oslo den 15 desember.. :wink: )
Spiller også en del rollespill, Dungeons and Dragons, så ofte tiden tillater det :)
Tja... noe dere lurer på er det bare å spørre :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 3:52 pm 
Sinda

Aftonstjärna: Vart i Norrland bor du? Är lite nyfiken eftersom jag själv bor där.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 4:15 pm 
Östring

Ja...vad ska man säga om mig då..?

Är tjej, för tillfället 24år (-79). Bor i enskede, utanför sthlm.
Blev av mor o far presenterad för Tolkiens underbara värld ganska tidigt. Då dom gav mig Härskaringen som serie-album (nån som minns den?) sen blev det min godnattsaga ett tag framöver...
Sen blev det LoTR på originalspråk sen svenska versionen. Sen har jag väl läst dom flesta av Tolkiens verk...

Mina övriga intressen är; hundar. Har en liten tik som jag ställer ut då o då...med bra resultat! Kanske vi prövar vår lycka på Agilitybanan (fast mest på skoj...)

Musik. vad skulle världen vara utan den?
Böcker. En verklig Lisa för själen...

Annars jobbar jag i skolvärlden där jag trivs bra!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 07, 2004 11:15 am 
Noldo

Aja, jag kan väl ändå ta och skriva nått.
Jag heter Siri, är 15 år och bor i Stockholm. Bilbo läste jag första gången då jag var 10, sen blev det triologen året där efter. Sen läste jag inte böckarna på några år, och då jag äntligen läste om dom för fyra år sedan så blev jag fast ordentligt.
Förrutom att läsa tolkien så sitter jag mest vid datorn, spelar och håller på med min hemsida. Lyssna på musik gör jag väl mest hela tiden. Sen så slutligen så är jag väldigt intresserad av konst, målar mycket och går första året estetiskt bild och form på gymnasiet.
Det var väl allt om mig. Jag har en skölpadda också.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 2:33 am 
Dvärg

Asfaloth skrev:
svever fortsatt på skyer etter møtet med Viggo, Andy og Berhard under førpremiæren på ROTK i oslo den 15 desember.. :wink: )

Ååååh... Nu blev jag mörkt mossgrön av avund!!

Men men.

Jag heter Kristina Nicella och är 16 år. Bor gör jag, på sveriges framsida (Göteborg). Går i skolan gör jag också, Polhem, Natur.

Jag Har läst Fantasy hela livet (började med Asterix, det är fantasy, trolldrycker!).
Och kanske i 12 års åldern läste jag Narnia böckerna... Jag blev så betagen att jag övertygade mig att man kom dit när man dog. Nu vet jag förstås bättre, man kommer först till Mandors salar och sedan till ett ställe bortom världens cirklar.

Första gången jag kom i kontakt med Tolkien var när jag och min pappa var på en bokbasar och såg bökerna för fem kr st. Pappa sa att "den sakll man ju förstås ha läst", så vi köpte ett ex . Men den hamlade i gaderoben efer att jag läst inledningen, "Den handlade ju bara om några konstiga dvärjar utan skägg"....
De orden fick jag äta upp...
Jag läste triologin första gången efter att jag sätt filmen och sen blev jag fast...

Annars gillar jag Pullman, den är lagom filosofisk. Och förstås Liftarens guide, undebar.. Och nu har jag börjat läsa ett Eddings ex som jag också hittade i gaderoben...

När jag inte läser Fantasy läser jag lagom intressanta Fysik böcker och lyssnar på trevlig musik, så som Hård Rock och Metal, Iron Maiden i Scandinavium, längst fram, Niko McBrians trummpinne.....

Oj då lite långt kanske... men jag är ju också en intressant person :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2004 6:59 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

[quote="Asfaloth"]svever fortsatt på skyer etter møtet med Viggo, Andy og Berhard under førpremiæren på ROTK i oslo den 15 desember.. :wink: )
quote]
WOWWAAAAAA!!!
det där var det värsta
Jag är grönare än en alvkappa av avund.
Själv har man bara träffat Andy (men det är inte så bara!!), men hoppas innerligt att få träffa de andra... Och kanske träffa John Rhys-Davies i Gbg!!!!

Men jag kan skryta med att jag kan spela signatur melodin till Edoras på fiol...woho

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 54  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]