Lingling skrev:
FarbrorTora skrev:
Lingling skrev:
Aha, då förstår jag din lärare, det är lite fusk över sånt, det kan man möjligen lämna in som extra. Det finns ingen filmatisering av "Mansfield Park" eller? Försökte övertyga maken om att vi borde köpa senaste numret av Tara igår ...
jodå! visst finns en ganska nu filmatisering av Masnfield Park! med Frances O'Connor och Jonny Lee Miller i huvudrollerna. Se IMDb:
http://guardian.imdb.com/title/tt0178737/finns däremot bara som importvara här i sverige och den kostar därmed därefter. jag köpte den i england när jag var där i somras för ~£5 istället för de 300-400kr den kostar här i sverige. den enda jag inte har är Northanger Abbey.
OK, jag undrade tänkte att det
kunde vara så att "Mansfield Park" eller "Northanger Abbey" inte fanns filmatiserade, MF är nog den tråkigaste av Jane Austens böcker tycker jag ... Ingen av dem har en lika stark huvudperson som "Pride and Prejudice" eller "Emma" t ex. "Persuasion" är en av de snyggaste filmer jag vet.
alla böcker finns filmatiserade. fast det finns bara en, ganska okänd, variant av Northanger Abbey. jag förstår vad du menar med att Mansfield Park är den tristaste boken av dem. jag har försökt läsa den men hur mycket jag än försökt så har jag fastnat och orkar inte släpa mig vidare. ungefär som när jag försöker läsa Ondskan. jag har inte lyckats komma förbi sidan 10 innan jag blir så sur på den att jag slänger ifrån mig den...
Pride and Prejudice är den klart bästa boken, och filmen, av alla. min syrra lånade den av sin kompis för några år sen och sen var jag fast. Jennifer Ehle och dom andra är helt underbara i den...
en sak som gör att jag tycker om Persuasion är att jag, när jag var i Englad i somras, var i Bath så jag känner igen många av platserna från filmatiseringen. såg dessutom en utställning med kläderna från filmen... bäst att passa på liksom!