Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 26, 2026 10:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 11:30 am 
Maia

FarbrorTora skrev:
Charlotte Brontës Jane Eyre. skulle läsa någon realism/romantik-bok i skolan och eftersom jag blev förbjuden att läsa Jane Austen av min svenskalärare :shock: så blir det den och Oscar Wildes The picture och Dorian Gray...

Men vilken tur att du tvingades till något annat, eftersom det resulterar i att du läser en helt fantastisk roman som du kanske inte annars skulle läst.. Jane Eyre är en stor favorit hos mig. Vet du om att det finns en bok som handlar om den galna kvinnan på vinden?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 10:43 pm 
Redaktionen

Började på Singularity Sky av Charles Stross idag -- måste läsa in mig lite mer på denne utomordentlige författare innan han dyker up på Conceive i Göteborg i juni.

Har tidigare läst The Family Trade (första delen i vad som verkar kunna bli en fantasyserie på en 8-10 delar) och The Atrocity Archives (den bästa lovecraftianska roman jag läste förra året, och därtill en riktigt rolig spionroman), och rekommenderar båda två.

Stross' hemsida kan hittas på http://www.antipope.org/charlie

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 11:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Idag köpte jag De två tornen! *gnuggar händerna*

Läste ut Tjuvarnas marknad av Guillou för ett tag sedan och det var bland det sämsta jag någonsin läst. Ondskan var ju bra, men det här var så genomskinligt att han lika gärna kunde skrivit ett debattinlägg i Expressen. Stereotyper till höger och vänster och folk som går omkring och tänker högst utvecklade tankar om krisen inom psykvården i Sverige idag. För sig själva, liksom.

Samhällskritik, ja. Men han kunde ju ha maskerat det lite bättre... Som han skriver verkar det som han tror att vi svenskar är lite dumma i huvudet och behöver få budskapet skrivet mitt på näsan i stora, röda bokstäver. Plus att det slängs in en helt onödig sexscen mitt i alltihop. Nej, vet ni vad... Nu ska jag iallafall läsa något det är klass på!

Inläggsrubrik: Re: The War With Earth
InläggPostat: sön mar 27, 2005 2:54 pm 
Maia

Lingling skrev:
FarbrorTora skrev:
ehh...*host* :oops: det SKULLE ju kunna vara för att jag kan alla böckerna utantill och att fallet är så att jag äger filmatiseringar på alla böcker utom en av Austen... och min svenskalärare råkar veta det. :( hon ville väl att jag skulle läsa nåt som jag inte hade läst eller sett innan. och jag får väl motvilligt erkänna att det är bäst! :)

Aha, då förstår jag din lärare, det är lite fusk över sånt, det kan man möjligen lämna in som extra. Det finns ingen filmatisering av "Mansfield Park" eller? Försökte övertyga maken om att vi borde köpa senaste numret av Tara igår ... ;)

jodå! visst finns en ganska nu filmatisering av Masnfield Park! med Frances O'Connor och Jonny Lee Miller i huvudrollerna. Se IMDb: http://guardian.imdb.com/title/tt0178737/
finns däremot bara som importvara här i sverige och den kostar därmed därefter. jag köpte den i england när jag var där i somras för ~£5 istället för de 300-400kr den kostar här i sverige. den enda jag inte har är Northanger Abbey.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 9:20 am 
Redaktionen

Läste just ut Hemligheter av Maja Spasova. En mycket bisarr bok -- folk har fått skicka in sina hemligheter anonymt till redaktören, som sedan publicerar dem här. Och jag kan säga att det finns en hel del rätt störda grejor! :shock:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 11:41 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Då kanske du ska prova på www.bikt.nu en hel del är ju saker som folk hittat på men jag skulle tro att iallafall en tredjedel är sant.

InläggPostat: lör apr 02, 2005 3:06 pm 
Noldo

FarbrorTora skrev:
Lingling skrev:

Aha, då förstår jag din lärare, det är lite fusk över sånt, det kan man möjligen lämna in som extra. Det finns ingen filmatisering av "Mansfield Park" eller? Försökte övertyga maken om att vi borde köpa senaste numret av Tara igår ... ;)

jodå! visst finns en ganska nu filmatisering av Masnfield Park! med Frances O'Connor och Jonny Lee Miller i huvudrollerna. Se IMDb: http://guardian.imdb.com/title/tt0178737/
finns däremot bara som importvara här i sverige och den kostar därmed därefter. jag köpte den i england när jag var där i somras för ~£5 istället för de 300-400kr den kostar här i sverige. den enda jag inte har är Northanger Abbey.

OK, jag undrade tänkte att det kunde vara så att "Mansfield Park" eller "Northanger Abbey" inte fanns filmatiserade, MF är nog den tråkigaste av Jane Austens böcker tycker jag ... Ingen av dem har en lika stark huvudperson som "Pride and Prejudice" eller "Emma" t ex. "Persuasion" är en av de snyggaste filmer jag vet.

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

InläggPostat: lör apr 02, 2005 7:46 pm 
Maia

Lingling skrev:
FarbrorTora skrev:
Lingling skrev:

OK, jag undrade tänkte att det kunde vara så att "Mansfield Park" eller "Northanger Abbey" inte fanns filmatiserade, MF är nog den tråkigaste av Jane Austens böcker tycker jag ... Ingen av dem har en lika stark huvudperson som "Pride and Prejudice" eller "Emma" t ex. "Persuasion" är en av de snyggaste filmer jag vet.

alla böcker finns filmatiserade. fast det finns bara en, ganska okänd, variant av Northanger Abbey. jag förstår vad du menar med att Mansfield Park är den tristaste boken av dem. jag har försökt läsa den men hur mycket jag än försökt så har jag fastnat och orkar inte släpa mig vidare. ungefär som när jag försöker läsa Ondskan. jag har inte lyckats komma förbi sidan 10 innan jag blir så sur på den att jag slänger ifrån mig den...

Pride and Prejudice är den klart bästa boken, och filmen, av alla. min syrra lånade den av sin kompis för några år sen och sen var jag fast. Jennifer Ehle och dom andra är helt underbara i den...

en sak som gör att jag tycker om Persuasion är att jag, när jag var i Englad i somras, var i Bath så jag känner igen många av platserna från filmatiseringen. såg dessutom en utställning med kläderna från filmen... bäst att passa på liksom! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 8:11 pm 
Maia

Har nu bröjat läsa "Röda rummet" av Strinberg. Har länge funderat på att läsa boken och jag tror att jag gillar den, har nu bara läst 35 sidor.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 8:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag håller faktiskt på att skriva en uppsats om Röda Rummet! Det är en jämförelse mellan den och Doktor Glas (av Hjalmar Söderberg), och fokuset är på hur de skildrar Stockholm. Röda Rummet är lite för osammanhängande för min smak, men den är underhållande!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 03, 2005 10:18 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Har läst klart alla 8 Aurian böcker nu :P Någon mer än jag som tyckte att slutet var för kort?

Hela serien var allting utdraget och slött men sen sista sidorna händer allt på directen.. :? ..jag hade ju hoppats på en massa krig på slutet :cry: men..inget är ju perfekt :)

/Alexander The Great

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 04, 2005 10:25 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Jag läser sagan om isfolket just nu och är i bok 43 av 47 och tänkte seadn ge mig ikast med sagor från midgård och kanske läsa om härskarringen trilogin.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 05, 2005 1:39 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Belgarath3 skrev:
Har läst klart alla 8 Aurian böcker nu :P Någon mer än jag som tyckte att slutet var för kort?

Hela serien var allting utdraget och slött men sen sista sidorna händer allt på directen.. :? ..jag hade ju hoppats på en massa krig på slutet :cry: men..inget är ju perfekt :)

Jag håller med om att slutet var hafsigt. Det verkar som om hon bara tröttnade på att skriva. Men något stort krig saknade jag inte men en mera komplex och listig avslutning. Allt blev lite rumphugget och snopet. Alltför många frågetecken hänger i luften.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 05, 2005 2:12 pm 
Läser just nu:

Lemony Snicket: The Carnivorus Carnival(stvfel, säkert :P)
De Två tornen

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 09, 2005 11:56 am 
Vala

Jag har precis läst ut Apple of My Eye av Patrick Redmond(den var jättebra verkligen), och har börjat på Pär Lagerkvists Dvärgen.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]