Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån sep 21, 2026 8:25 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1766 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 ... 118  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 18, 2006 4:22 pm 
Maia

Aderyn skrev:
Jag röstade äntligen - för första gången någonsin. Jeansen togs av, för att ersättas av mina finkläder. Detta var ju speciellt, och folk borde se valet som en högtid!

Jag gjorde en kompromiss: Jeans, min väldigt användbara bomullskavaj och Sonatatröja :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 18, 2006 4:32 pm 
Maia

arbetsbyxor och linne? kom direkt från trädgårdsarbete...

och jag som trodde att det skulle bli en bra dag idag... tror inte att allt flyter inte... precis i slutet av backen så börjar cykeljäveln leva sitt eget liv och jag hinner inte få kontroll över den innan jag ligger på backenoch har skrapat upip halva underarmen... tur för mig att vårdcentralen ligger mitt på mitt distrikt så det var inte så långt att gå iallafall... Dom på vårdcentralen tyckte synd om mig där jag stod i postenkläder alldeles blodig så jag fick gå före och slapp betala... tycker jag var snällt... fast resten av rundan gick lååångsamt låångsamt...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 18, 2006 6:56 pm 
Master of Doom

Nu har Sverige gått åt skogen! Jag spår en mörk framtid med de högervindar som genomsyrar Sverige. Företagarna och resten av överklassens illusion har gått hem. Vanligt folk förstår inte att den borgerliga politiken gynnar de redan rika.

Arbetarpartiet Moderaterna my ass!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 18, 2006 7:32 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Vänta med att säga att Sverige har gått åt skogen förrän du ser hur det funkar med den nya politiken... Tänk om allting blir perfekt?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 18, 2006 8:37 pm 
The Magnificent

Varför vänta och se när man redan bestämt sig? :roll:

Och (vill bara klargöra att jag inte röstade på sd, och ogillar stora delar av deras "politik") folk borde förstå att när de i t.ex. Landskronas länsval får 22,3 % (alltså lika mycket som m, kd, c, v, mp och spi tillsammans) så finns det en andledning till det. Folk må tycka att andra röstar fel, men man borde iaf lyssna på folket om varför 1/4 (i landskrona) röstar på ett främlingsfientligt parti.

En väldigt bra sida där man kan se hur varje kommun och varje litet distrikt i en kommun röstat:
http://hd.se/val/minisite/electiongraph ... stomerId=9

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 18, 2006 9:07 pm 
Master of Doom

Jag vet hur det gick sist... Fördubblad statskuld på tre år. Förbannat illa med välfärden. Privatiseringar som blivit både dyrare och sämre på alla områden utom telefoni där marknaden istället blivit oöverblickbar.

Dessutom är det bara att läsa i de borgerliga papperen. Försämrat anställningsskydd. Lättare att sparka ungdomar. Sänkt a-kassa. Borttagen förmögenhetsskatt. Omvandling till bostadsrätter. Sjukhus med vinstintressen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 19, 2006 8:17 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vi får väl se. Och fyra år går ju fort. Tyckte det var nyss jag röstade i förra valet.

Tycker iof. det var nyss jag röstade nej till EU också... :roll:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 19, 2006 8:43 am 
Maia

Hmm, fick nyss ett mail om att Blind Guardian konserten i Göteborg är flyttad till restaurang Trädgårn. Det var inte så bra med tanke på att jag inte har någon aning om var det ligger... nån som vill försöka sig på en liten vägbeskrivning? :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 19, 2006 4:41 pm 
Maia

Trädgår’n AB
Nya Allén
411 38 Göteborg
http://www.tradgarn.se/
Det ligger i Trädgårdsföreningens park, verkar det som. Du går söderut från stationen och över lite broar, så ligger det där :) (Lita inte överdrivet mycket på mig, jag hittar ungefär lika bra i Göteborg som Pippin skulle hitta ensam i Moria ;) )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 19, 2006 5:17 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Angående "hur det gick sist": Om jag inte har hört fel så var det lågkonjunktur de två senaste gångerna de borgliga fick makten, vilket avsevärt försämrar chansen till att förbättra. Nu är det högkonjunktur.

Idag har jag spleat fotboll på gympan och är ordentligt mörbultad. Och så har jag franskaprov på torsdag...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 19, 2006 5:59 pm 
Maia

Turambar skrev:
Trädgår’n AB
Nya Allén
411 38 Göteborg
http://www.tradgarn.se/
Det ligger i Trädgårdsföreningens park, verkar det som. Du går söderut från stationen och över lite broar, så ligger det där :) (Lita inte överdrivet mycket på mig, jag hittar ungefär lika bra i Göteborg som Pippin skulle hitta ensam i Moria ;) )

Men Pippin som vägledare i Moria är ändå bättre än ingen vägledare alls :wink: Tack för infot.

Känner mig lite pressad just nu... jag har väldigt många läxor tills imorgon. Tyska, franska, svenska, engelska... vad gör jag här egentligen? *lämnar datorn för att plugga som satan*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 19, 2006 6:16 pm 
The Magnificent

Lord of the Grey Havens skrev:
Angående "hur det gick sist": Om jag inte har hört fel så var det lågkonjunktur de två senaste gångerna de borgliga fick makten, vilket avsevärt försämrar chansen till att förbättra. Nu är det högkonjunktur.

Precis.

Citera:
Jag vet hur det gick sist... Fördubblad statskuld på tre år.

Och angående det så tycker jag att statsskulden är det som bör vara ett av de högsta prioriteringarna. Tycker det känns helknäpp att skänka bort pengar som man lånar av andra när man redan ligger miljarder i back.

Citera:
Dessutom är det bara att läsa i de borgerliga papperen. Försämrat anställningsskydd. Lättare att sparka ungdomar.

Och ungdomar tar nog hellre ett jobb de lättare kan bli sparkade från än går arbetslösa halva livet, vilket hänt många pga den socialdemokratiska regeringen. Och vad hade t.ex. vänstern för planer för att sänka arbetslösheten? 200 000 jobb i offentlig sektor. Och de pengarna skulle komma från?? skatter, eller? så istället för att få pengarna i handen som nu så ska de få lite till för att jobba, av samma person. Men så har de ju en klurig idé de där vänsterpartisterna, att om de höjer skatterna så betalar de ju snart sina löner själva, genom skatten de får dra av på sin lön, som de redan fått av de som de ger skatten till. Inte byråkrati, bara lite advancerad matte... :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 19, 2006 6:45 pm 
Master of Doom

Nej, vi har 68 miljarder plus i statskassan. Det kostar ca 40 miljarder att sätta 200 000 människor i arbete över en fyraårsperiod. Ingen skattehöjning behövs. Inom ett par år har insparade bidrag och mindre behov av sjukersättning (eftersom fler delar på bördan) tagit ut kostnaden att hålla dem i anställning.

Dessutom generar detta privata jobb då dessa människor får mer i plånboken och därför konsumerar dagligvaror. På så sätt skapas ett efterfrågeöverskott i andra privata sektorer än idag och företagen anställer fler.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 19, 2006 6:56 pm 
The Magnificent

Och om vi nu lägger ut alla pengarna när vi går på plus, när har du då tänkt betala av vår statsskuld som ligger på ca 1200 000 000 000 (1,2 biljoner) kronor? Bara räntan ligger på ca 50 miljarder kronor per år...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 19, 2006 9:51 pm 
Master of Doom

Det där är alltså som pengar som vi är på plus med efter betald ränta. Dessutom är det en engångsutgift.

Men nu kanske vi ska sluta diskutera politik i dagbokstråden...

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1766 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 ... 118  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]