Katherine Kurtz är en sån som jag är innerligt tacksam att jag inte började med hennes först skrivna böcker ...
Någon sa att på Del Rey Tyckte de så mkt om henne att de inte tänkte på att ge henne en redaktör som hade koll på vad hon lämnade in i början, ungefär.
Hambly, har för mig att svenska titeln var "Mörka citadellet" eller "Svarta citadellet" dessutom, ngt som nästan lät som en ordagrann översättning av en av de senare titlarna i serien ...
Omslag är ett kapitel för sig, vad jag förstår förekommer det att de köps i bulk på många förlag och sedan bara smetas ut på olika böcker, återanvändning har jag också sett:)
Martinus skrev:
Lingling skrev:
Sitter det inte ngn litteraturstudent som behöver ett ämne till någon av sina uppsatser?
"Urvalet i D&D-serien under 80-talet" varsågod!
LOL!

Visste du att ett av urvalskriterierna var böckernas storlek? Under senare delen av serien var maxlängden på en volym 280 sidor; enda anledningen till att det ibland blev tjockare böcker var att de kunde kompensera med tunnare böcker senare.
Förvånar mig inte alls, hört en del om det där med standardformat och idéer om maxtjocklekar, att det är krångligt att distribuera extremt tjocka böcker osv. Fast de la väl iaf inte till kapitel eller drog ifrån?
Vet du varför "Matador" inte visades i svensk teve på flera år? Jo, SVT ville klippa om avsnitten till samma längd allihop, något som seriens skapare inte gick med på, hon ansåg att avsnitten skulle ha den längd som gavs av händelserna, precis som kapitlen i en bok inte är lika långa:)
Hur mkt i teveserier är utfyllnad för att passa i standardformat?