Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 30, 2026 9:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 16, 2005 3:58 pm 
Wavemaster of the World

Har nu börjat på Idioten av Fjodor... det där svårtstavade ryska efternamnet.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 16, 2005 5:33 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Så svårstavat är det väl inte. På svenska så stavas det ju precis som det låter: Dostojevskij.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 16, 2005 7:40 pm 
Redaktionen

Aderyn skrev:
Jasså, Martinus. Jag hade hängt med till punkt 2, men inte mer. Skönt att allt löste sig. Om du vill kan du skicka ned ett exemplar till mig.

Beklagar -- en god vän till mig fick båda de defekta exemplaren, så att hon sammanlagt har en bra bok. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 16, 2005 8:18 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Synd. Mitt intresse byggde på att det kunde vara ett samlarobjekt. Ett obejt som jag, i en extrem "I'm a nerd show-off", kan stoltsera med. Hur ofta ser man förlag som trycker fel? Och hur ofta har man ett av tre extremt feltryckta utgåvor? Feltryck som inte ens ÅO kan tävla i (han var i en annan liga).

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 16, 2005 9:14 pm 
Redaktionen

Aderyn skrev:
Synd. Mitt intresse byggde på att det kunde vara ett samlarobjekt. Ett obejt som jag, i en extrem "I'm a nerd show-off", kan stoltsera med. Hur ofta ser man förlag som trycker fel? Och hur ofta har man ett av tre extremt feltryckta utgåvor? Feltryck som inte ens ÅO kan tävla i (han var i en annan liga).

I det här fallet var det nog inget ovanligt tryckfel -- jag fick ju två ex, och jag hittade ett ex till på SF-Bokhandeln -- så jag tvivlar på att det skulle vara ett samlarobjekt (förmodligen är det en hel tryckning). Fedogan & Bremer, däremot, har ett par böcker som blivit samlarobjekt p. g. a. feltryck på deras dustjackets. Tror det var några ex av första utgåvan av Colossus av Wandrei, samt deras Wagnerbok (Karl Edward, inte Richard, även om Richard var en släkting).

Och av Arkham House finns det en extremt sällsynt (3 ex, tror jag) utgåva av Selected Letters of Clark Ashton Smith, där en bildtext hade blivit fel. Ett ex finns hos Arkham House, ett annat hos bokens redaktör Scott Connors, och det tredje har jag glömt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 16, 2005 10:50 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Självklart har du rätt med att tryckningen är stor, och samlarvärdet mindre. Men folk kan slänga de felaktiga böckerna, lämna in dem, vilket gör att de felaktiga ex-lagren förminskas. Kom ihåg att min optimism kan vara barnsligt stor ibland.

Tack för informationen om spännande samlarobjekt. Det är alltid trevligt att få ta del av din expertis. Kan den användas vid en fråga? För visst kan en medveten tryckmiss skapa samlarobjektvärde?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 12:58 pm 
Redaktionen

Aderyn skrev:
Självklart har du rätt med att tryckningen är stor, och samlarvärdet mindre. Men folk kan slänga de felaktiga böckerna, lämna in dem, vilket gör att de felaktiga ex-lagren förminskas. Kom ihåg att min optimism kan vara barnsligt stor ibland.

Tack för informationen om spännande samlarobjekt. Det är alltid trevligt att få ta del av din expertis. Kan den användas vid en fråga? För visst kan en medveten tryckmiss skapa samlarobjektvärde?

Mjo, det kan den säkert, om den finns i tillräckligt liten utgåva. Men om den är medveten är det knappast en miss. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 6:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Självklart liten utgåva. När jag skrev frågan hade jag sisådär 3 till 5 böcker av Dan Browns nästa bok (enligt min skådning en succé, sätt emot om ni vill) i åtanke. Jag tänkte självklart på ordvalen, med medveten miss. Det var meningen att skriva så, och skämta till orden, som du nyss anmärkte.

Nåväl. Jag måste fortsätta läsa om den dryge Faust. Progressen går långsamt frammåt. Redovisning om 2 veckor, och jag har 300 sidor kvar. Kanon!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 7:17 pm 
Uruk

gildor skrev:
Har precis tragglat mig igenom tyngre böcker så därför är det nu en lättare bok jag läser, nämligen glaspärleresan av Maud Mangold.
Har läst den förut men det är en bok jag gärna läser flera gånger :D

Visst är den bra! Har läst den och de två efterföljande... Vet du alla böcker i serien? Skulle vara trevligt...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 7:51 pm 
Master of Doom

Jag läser "Förrädarland" av Vilhelm Moberg och "Decamerone" av Giovanni Boccacio. Jag har just läst "En dag i Ivan Denisovitjs liv" av Alexander Solsjenitsyn. Den rekommenderas!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 10:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag läser just nu brevbiografin om systrarna Brontë. Det är verkligen en intressant läsning. Särskilt som om jag delar ett par egenskaper med Emily Brontë. Hoppas att ni finner den boken lika läsvärd som jag, även om den är skriven nästan helt i brevform.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 24, 2005 7:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag läser ju Faust, av Goethe. Den svenska översättningen är full av rim. Vet någon om den tyska versionen är överrimmad?

Jag har hittat den engelska versionen i nätet. Dock hittar jag inte det tyska originalet. Kan någon hjälpa mig med en bra sida, som innehåller just den tyska boken?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 24, 2005 8:19 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Har just nu en Astrid Lindgren period. Läste Mio min mio för några dagar sedan, och skall börja på Ronja rövardotter idag. Faktiskt väldigt trevligt att läsa alla gamla sagor igen, när man inte har läst dem hur många år som hellst. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 26, 2005 3:27 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Da Vinci-koden :D .
Jag har läst runt 200 sidor och det verkar vara en mycket bra bok.
Tyvärr läste jag om vad dokumentären om boken handlade om, så jag vet nog saker som det inte är meningen man ska veta förrän slutet av boken.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 12:45 pm 
Wavemaster of the World

Har läst "Världens smartaste ord" av Fredrik Lindström (han talar här om alverna som 'små väsen som det dräller av i Sagan om Ringen'. Duh! Hur lyckas man få in två, tre efter nyöversättningen, fel i en enda mening? :)) samt "A-6171: ett judiskt levnadsöde" av Ferenc Göndör. Den sistnämnda är en biografi om författarens vistelse i förintelselägren, mycket ruggig läsning.

Ha. Ha. Ha.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]