Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör jun 13, 2026 11:57 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 54  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 11, 2007 10:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Välkomna Nessa, Meril och Thalion!

(Måste bara påpeka: Landet heter Rohan, folket heter Rohirrim, och Nessa är en av Valië.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 12, 2007 12:04 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

åh jag kan inte låta bli...

Ardalambion skrev:
We don't know much genuine Rohirric, for in LotR, Tolkien rendered it by Old English: He tried to reproduce for English readers its archaic flavour in relationship to the Common Speech (itself represented by modern English - but it must be understood that Rohirric was not the ancestor of the Common Speech the way Old English is of modern English). Thus, names like Éomer and phrases like ferthu Théoden hál are not transcriptions of the actual words used back in the Third Age.

Alltså, om vi ska ha ett namn som passar kan vi nytja Old English...

En koll på Encyclopedia av Arda ger bakgrunden till Nessas namn som 'Young'. Vi söker vidare och letar reda på Modern till Old English ordlistor (tyvärr äger jag ingen.)

Ung översätts mycket simpelt med 'geong' , det är uppenbart hur det har överlevt in i modern Engelska. Youth, alltså Ungdom(en) har en mer intressanta ord, framför allt Cniht och Geguð.

För att kompletera det hela tar jag en titt i min Skotsk Gaeliska ordlista och ser att 'young' där är Òg och eftersom jag inte kan låta bli tar vi också en titt i den Irländsk Gaeliska ordlistan men även där är ordet Òg, då språken inte är så åtskillda.

Your översätts förövrigt till Eower på Old English, så där ser vi hur namnen på Rohrric kanske skulle kunna uttalas, eller om de överlevt tills idag. Fast det kan vi inte säga... Men men...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 12, 2007 8:03 pm 
Hobbit

Líndaletaro skrev:
Välkomna Nessa, Meril och Thalion!

(Måste bara påpeka: Landet heter Rohan, folket heter Rohirrim, och Nessa är en av Valië.)

Nu förstår jag inte riktigt, är jag en av Valië ? Vem har sagt det och varför ? Jag hittade nämligen alviska namnet Nessa på en sida som översätter namn till alviska namn. Är den sidan helt ute och cyklar då eller ?

The crownless again shall be king.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 12, 2007 8:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nessa är namnet på en Valië, alltså en kvinnlig Vala. Tolkien har sagt det, så det så.

För övrigt är "översättningssidor" inte tillförlitliga för fem öre, det är omöjligt för ett program att översätta namn till deras alviska motsvarighet, dels för att inget alviskt språk är tillräckligt utvecklat för detta, dels för att hela grejen med namn och språk är för komplicerad för att dagens datorer ska förstå sig på det.

Men bär ditt namn med stolthet, Nessa är en av Valar, och kvalificerar sig därför automatiskt till kategorin "grymt respektingivande karaktärer".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 13, 2007 8:44 am 
Maia

Líndaletaro skrev:
För övrigt är "översättningssidor" inte tillförlitliga för fem öre

Det kan ju hända men å andra sidan så är det ju roligt att leva i den villfarelsen :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 13, 2007 11:00 am 

Líndaletaro skrev:
Nessa är namnet på en Valië, alltså en kvinnlig Vala. Tolkien har sagt det, så det så.

För övrigt är "översättningssidor" inte tillförlitliga för fem öre, det är omöjligt för ett program att översätta namn till deras alviska motsvarighet, dels för att inget alviskt språk är tillräckligt utvecklat för detta, dels för att hela grejen med namn och språk är för komplicerad för att dagens datorer ska förstå sig på det.

Men bär ditt namn med stolthet, Nessa är en av Valar, och kvalificerar sig därför automatiskt till kategorin "grymt respektingivande karaktärer".

Jag tror vi kan lämna den här disskutionen med de orden, vi har vandrat lite upptopic. Om ni vill fortsätta en diskution om översättningssidor, föreslår jag att starta en ny tråd om det...

Men Nessa, kan mycket väll vara vad ditt namn översätts till om du heter något som översätts till ung. Även om namnkonstruktion inte fungerar på det sättet.

Om du vill konstruera ett namn som, åtminstone betyder samma sak som ditt slå upp vad ditt namn betyder i en pålitlig källa och hitta motsvarande ord på det Alviska språket du vill ha det på. Inte helt korrekt, men det är så svaren till Frågespalten på likande frågor gjordes under en period.

Åh Och jag tog bort Nessas dubbelpost. (Det var alltså en exakt likadan post som den som står kvar. För att förtydliga mig)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 28, 2007 8:20 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag uppmanar alla nya och gamla som inte presenterat sig att gärna göra det i den här tråden. Vi kommer inte att bitas eller peta på er med en pinne resten av dagen. Risken finns dock att vi kommer vara otrevligt snälla och glada för att se vilka ni är. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 28, 2007 12:56 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Eftersom jag gillar detta forum och antagligen lär bli kvar så får jag väl ta och presentera mig själv..

Bor för tillfället i Luleå men flyttar till Östersund till hösten och sen förhoppningsvis till Lund (nånsans nedåt iaf) till våren nästa år.

Ehm.. Heter Andreas för övrigt och är 23 år.. Pluggar statsvetenskap (politik är för övrigt mitt största intresse).. Läser på tok för lite Tolkien pga studierna (när man läst massa statsvetenskaplig literatur i åtta timmar är man inte direkt mentalt inställd på att läsa böcker - ens så ba böcker som Tolkiens) :)

Ehm.. Är för övrigt från sthlm ursprungligen och måste erkänna att jag inte började läsa Tolkien förens första filmen hade kommit ut :oops:

Läste Jordans Wheel of Time innan men slutade i ren protest eftersom gubben konsekvent vägrar skriva färdigt serien (när sista boken är ute tar jag upp läsningen igen tror jag)..

Hmm.. nå mer då.. Har två katter.. Två honor.. Den ena heter Melka (som är en indoeuropeisk feminumform av Melkor :P) och den andra Tchibi.. Är rädd för att flyga, äter i princip bara köttbullar och potatismos, gillar fotografi, har gått ur en rullande bil i sömnen, fått en stor sten slängd i huvudet (kan förklara ett och annat), missbrukar koffein yada yada und so weiter.. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 28, 2007 2:40 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Underbart! Välkommen hit!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 28, 2007 2:40 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Stort välkommen! :) Du verkar vara en intressant person och du får gärna förklara ett och annat :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 28, 2007 5:32 pm 
Maia

Jag kan väl ta och lägga till att jag älskar hattar... synd bara att de är så dyra!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 09, 2007 11:41 pm 
Dvärg

Jag har redan skrivit lite här och var men såg denna tråd först nu.

Jag heter Linus och är född -88. Bor i Sthlmstrakterna, lite ut på landet och flyttar snart ännu längre ut på landet. Just detta ser jag fram emot eftersom jag kommer att ha mycket nära till skogen. (Bästa stället att drömma om vår gemensamma älsklingsvärld).
Jag tränar mycket, spelar innebandy och ser fram emot lumpen som jag förövrigt ska avverka i Arvidsjaur. Kallt men återigen; mycket skog :D
Har flickvän men bor hos föräldrarna.
Är en glad kille och väldigt pratglad. Förlorar däremot mig själv ofta i dagdrömmandet. Vilket jag tror de flesta här också brukar göra ?? :)
Jag läste Sagan om ringen första gången när jag var tolv år och sen dess är jag fast. Sedan dess har jag läst mycket fantasy, faktiskt läser jag nästan bara fantasy.
Den näst bästa serien jag har läst är skriven av Robin Hobb; Mördarens lärling och de fem andra böckerna i samma serie. Mycket bra.

Vill för övrigt säga att det är ett väldigt trevligt forum. Jag sitter inte mycket vid datorn men här kan jag fastna märker jag! Även trevligt folk!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 10, 2007 2:33 am 

välkommen

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 10, 2007 8:35 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Välkommen! Roligt att ha lite färskt blod här. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 10, 2007 3:50 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Instämmer med föregående talare :)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 54  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]