Fëanor skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Men Du hör till den försvinnande skara som läst Emil Kléen?
Nej, det har Jag inte. Jag har faktiskt aldrig hört talas om honom. Som bekant så har Jag inte varit särskilt förtjust i svensk litteratur. Men Mitt intresse för det svenska språket har fått en nytändning, ironiskt nog på grund av en irländsk karaktär i en amerikansk bok och hans färdigheter i engelska. Hursomhelst så har Mitt svenskaintresse vaknat och Jag har nu börjat läsa även svenska författare, börjandes med Söderberg. Hans novell,
Mot Strömmen är väldigt trevlig, om än kanske lite väl påtaglig i sin symbolik. Jag älskar de sista raderna. Och sedan blir det ju
Doktor Glas som alla verkar prisa till skyarna. Vilket är väldigt märkligt då det ju tydligen är en moralfilosofisk bok och svenskarna inte är ett dugg intresserade av moral (endast av moraliserande) och än mindre av estetik.
Emil Kléen var samtida med Söderberg. Han var dekadentförfattaren framför andra i Sverige. Hans (rättmätiga) öde är att vara ihågkommen mer som representant för en riktning än som poet. Söderberg använde honom som modell för poeten i Martin Bircks ungdom. Här är ett utdrag.
Citera:
Han anförtrodde Martin att han var dekadent. Han dyrkade allt som var statt i upplösning och förruttnelse och dömt att gå under. Han hatade solen och ljuset -- och han knöt förbittrad näven mot gaskronan i taket -- han älskade natten och synden och alla spritdrycker som skiftade i grönt. Han hade de flesta kända veneriska sjukdomar, och desutom agorafobi. Ingenting i världen skulle kunna förmå honom att gå snett över Gustav Adolfs torg. Denna sjukdom beredde honom en alldeles särskild glädje, ty han betraktade den som ett förebud till paralysie générale. Och paralysie générale det var den stora sömnen, det var Nirvana.
Med strömmen känns som en (tidigt) aborterad roman som i tid och motiv ligger mellan Förvillelser och Martin Bircks ungdom, men den har som sagt sina ljuspunkter. Själv är jag mer svag för Förvillelser. Doktor Glas kan med fördel läsas samtidigt med Vatikanens källare.