Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor sep 17, 2026 9:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 26, 2004 12:41 pm 
Master of Doom

Har de döpt om den? Hette den inte "Härsken på ringen" förut på svenska?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 26, 2004 5:56 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Monsieur de Phocas, av Jean Lorrain, som Jag fick i julklapp av en vänlig Eldsjäl.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 26, 2004 6:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Har de döpt om den?

Nejdå. Jag har döpt om den. Felaktigt, om jag får tillägga. Jag råkade skriva namnet fel.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 7:52 am 
Maia

"The crystal city" av Orson Scott Card sjätte delen i serien som började med Sjunde sonen.

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 7:23 pm 
Redaktionen

Arg som ett bi idag :evil: Upptäckte till min gränslösa irritation att efter s. 498 i mitt ex av den utmärkta The Hostile Takeover Trilogy av S. Andrew Swann kommer s. 399-400 EN GÅNG TILL. Spolierar hela julhelgen för mig. Förhoppningsvis kan dock Adlibris skicka ett ersättningsex till mig, trots att det var två månader sedan jag köpte boken -- den är ju faktiskt defekt.

Nåja, jag har i alla fall fått tillfälle att komma in ordentligt i Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke -- och den är JÄTTEbra. "En korsning mellan Dickens, Austen, Rowling och Tolkien" var det någon kritiker som sa. Årets mest upphypade fantasyroman, men den lever faktiskt upp till hypen! :shock: Skriven på ett synnerligen charmigt sätt, och älvorna är riktigt, riktigt otäcka. Rekommenderas varmt!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 8:48 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Upptäckte till min gränslösa irritation att efter s. 498 i mitt ex av den utmärkta The Hostile Takeover Trilogy av S. Andrew Swann kommer s. 399-400 EN GÅNG TILL. Spolierar hela julhelgen för mig. Förhoppningsvis kan dock Adlibris skicka ett ersättningsex till mig, trots att det var två månader sedan jag köpte boken -- den är ju faktiskt defekt.

Är inte chansen ganska stor att defekten förekommer i alla böcker? Eller du kanske menade att de skulle skicka dig en annan utgåva. Hursomhelst är dylika ting avskyvärda. Jag hade blivit av med Min "A Clockwork Orange" och skulle köpa en ny och såg med glädje att den finns i en serie som Jag gillar: Penguin Modern Classics, och med en fin bild av ett mjölkglas på framsidan. Men när Jag väl började läsa upptäckte Jag att den var full av små defekter. Flera Nadsatord var felstavade, och på åtskilliga ställen punkter där det skulle varit kommatecken osv. Avskyvärt!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 9:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Arg som ett bi idag :evil: Upptäckte till min gränslösa irritation att efter s. 498 i mitt ex av den utmärkta The Hostile Takeover Trilogy av S. Andrew Swann kommer s. 399-400 EN GÅNG TILL. Spolierar hela julhelgen för mig. Förhoppningsvis kan dock Adlibris skicka ett ersättningsex till mig, trots att det var två månader sedan jag köpte boken -- den är ju faktiskt defekt.

Nämen. Behåll den? Jag förstår självklart att det är upprörande att få en defekt bok. Men det kan vändas till din fördel! Tänk på den framtida efterfrågan! Defekta böcker blir alltid sällsynta. Därför borde de bli värdefulla samlarobjekt. Det borde även gälla din bok. (Jag vet dock inte hur efterfrågad en defekt bok blir)

Jag är seriös med detta. Jag vill alltid se positiva lösningar. Du bestämmer självklart vad du vill göra. Men ett råd är aldrig fel :!:

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 1:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor (i tråden "Julrim") skrev:
Jag rimmade på svenska på den andra julklappen Jag köpte åt Mig själv. "En utsökt present till en sann dekadent" på Jean Lorrains Monsieur de Phocas, som, tillsammans med À Rebours av Joris Karl Huysmans, är det främsta verket inom den franska dekadentrörelsen som för tillfället utgär Mitt och Mina vänners litterära huvudintresse. Jag hade skickat efter Á Rebours också, men den har inte kommit än. Den har förresten kommit ut i nyöversättning på svenska alldeles nyligen. Eller så kanske det bara var nytryck.

À Rebours är en utsökt liten sak. Jag läste dock någonstans att man inte ska läsa den innan man är 65. Själv är jag av närmast motsatt åsikt. Översättningen verkar vara ny. Det är åtminstone en annan översättning än den jag har av Ingrid Ekman-Nordgaard. För övrigt en förskräcklig översättning som inte kan rekommenderas. Nej, Huysmans på svenska är och förblir nog Strindbergs I havsbandet.

Monsieur de Phocas har jag inte läst. Säkerligen utsökt även den, men att nämna Lorrain i samma andetag som Huysmans är inte det som att nämna Emil Kléen i samma andetag som Hjalmar Söderberg? Säg gärna vad Du tyckte om Monsieur de Phocas.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 2:54 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Lorrain i samma andetag som Huysmans är inte det som att nämna Emil Kléen i samma andetag som Hjalmar Söderberg?

Det kan Jag inte uttala Mig om än. Jag har endast läst "Parisian Sketches" av Huysmans och det var hans första verk, då han fortfarande hörde till Naturalismen, och Lorrain har Jag ännu inte läst. Men enligt flera sidor som Jag har besökt så anses tydligen Monsieur de Phocas tillsammans med À Rebours vara Dekadentrörelsens huvudverk.

Ohlmarxisten skrev:
Säg gärna vad Du tyckte om Monsieur de Phocas.

Det skall Jag. Helst hade Jag just nu velat läsa Huysmans Durtal-tetralogi som Jag hade skickat efter, men endast de tre senare delarna hade kommit. Ack! Om du är intresserad av de böckerna, som inte finns på svenska, så kan du kolla in http://www.dedalusbooks.com/about.html Mycket trevligt förlag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 3:18 pm 
Redaktionen

Arwens_vän skrev:
Martinus skrev:

Nämen. Behåll den? Jag förstår självklart att det är upprörande att få en defekt bok. Men det kan vändas till din fördel! Tänk på den framtida efterfrågan! Defekta böcker blir alltid sällsynta. Därför borde de bli värdefulla samlarobjekt. Det borde även gälla din bok. (Jag vet dock inte hur efterfrågad en defekt bok blir)

Jag är seriös med detta. Jag vill alltid se positiva lösningar. Du bestämmer självklart vad du vill göra. Men ett råd är aldrig fel :!:

Njae, för att få en ny måste jag skicka tillbaka den gamla.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 3:24 pm 
Redaktionen

Fëanor skrev:
Är inte chansen ganska stor att defekten förekommer i alla böcker? Eller du kanske menade att de skulle skicka dig en annan utgåva.

Jag hoppas att det bara är fel i den tryckningen. Men i Millenniums pocketutgåva av Michael Moorcocks Eternal Champion-serie finns det en bok där s. 375 (?) förekommer på två olika ställen, och såvitt jag vet finns det INGA korrekta tryckningar av den boken. :? Högeligen irriterande i alla fall.

Ett liknande tryckfel finns i mitt ex av ÅO:s Sagan om ringen, i stycket där räven ser de sovande hoberna i skogen. Där har en rad försvunnit och ersatts med en annan rad som förekommer på ett annat ställe.

Fëanor skrev:
Hursomhelst är dylika ting avskyvärda. Jag hade blivit av med Min "A Clockwork Orange" och skulle köpa en ny och såg med glädje att den finns i en serie som Jag gillar: Penguin Modern Classics, och med en fin bild av ett mjölkglas på framsidan. Men när Jag väl började läsa upptäckte Jag att den var full av små defekter. Flera Nadsatord var felstavade, och på åtskilliga ställen punkter där det skulle varit kommatecken osv. Avskyvärt!

Usch! Det är sådant som händer när man istället för att utgå från originalkällor tar förvrängda andra- eller tredjehandskopior. H. P. Lovecrafts verk, t. ex., är fulla av fel -- de någorlunda korrekta pocketutgåvor som finns kan räknas på ena handens fingrar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 4:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Lorrain i samma andetag som Huysmans är inte det som att nämna Emil Kléen i samma andetag som Hjalmar Söderberg?

Det kan Jag inte uttala Mig om än. Jag har endast läst "Parisian Sketches" av Huysmans och det var hans första verk, då han fortfarande hörde till Naturalismen, och Lorrain har Jag ännu inte läst. Men enligt flera sidor som Jag har besökt så anses tydligen Monsieur de Phocas tillsammans med À Rebours vara Dekadentrörelsens huvudverk. .

Men Du hör till den försvinnande skara som läst Emil Kléen?

Fëanor skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Säg gärna vad Du tyckte om Monsieur de Phocas.

Det skall Jag. Helst hade Jag just nu velat läsa Huysmans Durtal-tetralogi som Jag hade skickat efter, men endast de tre senare delarna hade kommit. Ack! Om du är intresserad av de böckerna, som inte finns på svenska, så kan du kolla in http://www.dedalusbooks.com/about.html Mycket trevligt förlag.

Tack för tipset!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 6:40 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Men Du hör till den försvinnande skara som läst Emil Kléen?

Nej, det har Jag inte. Jag har faktiskt aldrig hört talas om honom. Som bekant så har Jag inte varit särskilt förtjust i svensk litteratur. Men Mitt intresse för det svenska språket har fått en nytändning, ironiskt nog på grund av en irländsk karaktär i en amerikansk bok och hans färdigheter i engelska. Hursomhelst så har Mitt svenskaintresse vaknat och Jag har nu börjat läsa även svenska författare, börjandes med Söderberg. Hans novell, Mot Strömmen är väldigt trevlig, om än kanske lite väl påtaglig i sin symbolik. Jag älskar de sista raderna. Och sedan blir det ju Doktor Glas som alla verkar prisa till skyarna. Vilket är väldigt märkligt då det ju tydligen är en moralfilosofisk bok och svenskarna inte är ett dugg intresserade av moral (endast av moraliserande) och än mindre av estetik.

Förresten, angående Monsieur de Phocas så läste Jag nyss, förövrigt i förordet på nämnda bok, att medan À rebours räknas som det dekadenta författeriets inledande verk så räknas Monsieur de Phocas som det avslutande, och däri består väl mycket av dess vikt. Om den sedan kan mäta sig med Huysmans kan Jag som sagt inte uttala Mig om förrän Jag läst dem båda.

Senast redigerad av Fëanor tis dec 28, 2004 8:09 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 7:49 pm 
Vala

Jag har precis börjat på Fantomen på Operan av Gaston Leroux och Ringens brödraskap.

Senast redigerad av Miranda tis dec 28, 2004 9:18 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 7:53 pm 
The Magnificent

Ska nu börja med Belgarions son, i Sagan om Mallorea...

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]