andersson skrev:
Virre,
vad är det då som man skall bygga upp istället? Vilka könsroller skall motarbetas? Skall man motarbeta det traditionella manliga beteendet att supa sig packad eller skall man motarbeta det traditionella kvinnliga beteendet att inte supa sig packad?Skall den traditionella manliga artigheten mot kvinnor motarbetas, eller skall kvinnor göra motsvarande mot män? Jag hoppas att man specifierar, annars finns det inget innehåll.
Om du menar på lärrarutbildningen så är dessa frågor som ägnas långa omgångar av semenarier och uppsatsskrivande. (Dock för lite i mitt tycke, en 20 poängs kurs som går igenom "kön, kultur,etnicitet" är för lite). Jag ska uttrycka mig bättre lite senare.
När det gäller könsrollernas traditioner så menar jag att man inte ska ha några, låt folk bara vara sig själva, som sagts tidigare. Låt mäniskor utvecklas utan att de får kommentarer om att de är kvinligt att vara på ett sätt (eller "bögigt"). Om man inte passar in i bilden så kommer kommentarerna tidigit i dag, och det är en del där även dagis har en plats att påverka synen på sexuell lägning. Ett annat tillfälle är att dagispersonalen ska visa att det är normalt att mäniskor är kära i folk av samma kön, även om alla inte är det.
När det gäller alkohål så tycker jag att produktionen och tillståndet att tillgänga sig det, precis som nikotin bör förbjudas. (eller egentligen inte förbjudas, utan vara omöjligt att göra vinst på, så att det inte finns något sådant tillgängligt. Men det är en annan diskution). Och desutom se till att få ett fungerande system att hjälpa de som missbrukar/anhöriga och de som själva märker att de är på väg in i missbruk. (Älva frågade en gång varför jag inte handlade på systembolaget längre, i följande mening finns svaret)