Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 18, 2026 4:50 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 6:04 pm 
Wavemaster of the World

andersson,

varför inte kämpa för att ge varje människa chansen att utvecklas på vad sätt han eller hon vill, istället för att hindras av könsroller, helt enkelt? Kan man inte lära sina barn att vara artiga mot sina medmänniskor, må de vara män eller kvinnor? Och håller du inte med att världen skulle vara så mycket bättre om folk inte söp sig packade?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 7:40 pm 
Noldo

Crumui,

jag håller helt med om att världen är bättre när folk inte är packade. Det som jag tycker är att detta tal om könsroller är för generellt och därmed utan värde. Vissa könsroller är bra och vissa är dåliga. Koncentrera man sig istället på att bygga upp ett normsystem, vilket jag tolkar ditt inlägg som att även du tycker, så behöver man inte specifiera detta till ett visst kön. Som beskrivningen var så var det dock bara ord och inget innehåll i Läroplanen, förutom detta med sexuell acceptans som jag personligen tycker är lite för tidigt att börja med i förskolan. Det är väl iofs även alkoholberusning som kanske inte var det bästa exemplet i denna åldersgrupp. Det som jag ser som nackdelen med denna Läroplan är följaktligen att den kan ge en ursäkt för att varken pojkar eller flickor skall vara artiga eftersom den inte ger några direktiv i området.

Därtill så erkänner jag att jag reagerar negativt när jag hör att man skall bekämpa något istället för att åstadkomma något. Det sista är betydligt svårare. Skall man därtill bekämpa något som inte är definierat, som ju könsroller är, så blir jag ännu mer misstänksam. Därför skall man visa vilka könsroller/beteenden som skall bekämpas samt vad som gäller istället.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 7:47 pm 
Noldo

Crumui,

apropå detta om alkoholen. Jag läste en gång om Livets Ord när jag diskuterade kristendom. Det stod om deras skola som hade fått klagomål av Skolverket för att de hade en policy mot alkohol. Här hade följaktligen Skolverket tagit ställning för den traditionellt manliga könsrollen att det är OK att supa sig packad när man är ledig och mot den traditionella kvinnliga att inte dricka på fritiden. Jag föredrager därför att man har ett normsystem där man uttrycker sig specifikt vad som gäller angående alkohol. Jag hoppas därtill att normsystemet är emot alkoholförtäring bland minderåriga, vilket ju faktiskt det normsystemet som ges av juridiken är.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2004 8:32 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
den traditionella kvinnliga att inte dricka på fritiden

:shock: Jag är man!

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2004 12:05 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

andersson skrev:
Virre,

vad är det då som man skall bygga upp istället? Vilka könsroller skall motarbetas? Skall man motarbeta det traditionella manliga beteendet att supa sig packad eller skall man motarbeta det traditionella kvinnliga beteendet att inte supa sig packad?Skall den traditionella manliga artigheten mot kvinnor motarbetas, eller skall kvinnor göra motsvarande mot män? Jag hoppas att man specifierar, annars finns det inget innehåll.

Om du menar på lärrarutbildningen så är dessa frågor som ägnas långa omgångar av semenarier och uppsatsskrivande. (Dock för lite i mitt tycke, en 20 poängs kurs som går igenom "kön, kultur,etnicitet" är för lite). Jag ska uttrycka mig bättre lite senare.

När det gäller könsrollernas traditioner så menar jag att man inte ska ha några, låt folk bara vara sig själva, som sagts tidigare. Låt mäniskor utvecklas utan att de får kommentarer om att de är kvinligt att vara på ett sätt (eller "bögigt"). Om man inte passar in i bilden så kommer kommentarerna tidigit i dag, och det är en del där även dagis har en plats att påverka synen på sexuell lägning. Ett annat tillfälle är att dagispersonalen ska visa att det är normalt att mäniskor är kära i folk av samma kön, även om alla inte är det.

När det gäller alkohål så tycker jag att produktionen och tillståndet att tillgänga sig det, precis som nikotin bör förbjudas. (eller egentligen inte förbjudas, utan vara omöjligt att göra vinst på, så att det inte finns något sådant tillgängligt. Men det är en annan diskution). Och desutom se till att få ett fungerande system att hjälpa de som missbrukar/anhöriga och de som själva märker att de är på väg in i missbruk. (Älva frågade en gång varför jag inte handlade på systembolaget längre, i följande mening finns svaret)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2004 3:06 pm 
Dvärg

Älva: Är du man??? Oj,oj. Jag var 100% säker på att du var kvinna. Jag tyckte namnet "älva" var,hmm, mer passande till en kvinna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2004 3:11 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag hoppas att du inte tror det allvarligt. Min chockade lilla figur trodde jag var en fin markering på att jag skojade till det eftersom det tydligen skulle vara generellt för män att dricka på fritiden. :wink:

Senast redigerad av Älva tis aug 10, 2004 1:44 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 10, 2004 12:00 pm 
Dvärg

Jag läste inte sammanhanget :) Det var bra att du inte var man, annars skulle min världsbild vändas uppochned totalt

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 10, 2004 1:45 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Min med! :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 14, 2004 11:18 am 
Master of Doom

:lol: Ja, minst sagt!