Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön maj 03, 2026 5:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1438 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88 ... 96  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 06, 2008 1:07 pm 
Maia

Orophin skrev:
300 - ganska bra,men lite svårt att förstå syftet med den. men annars spännande och actionfylld!

300 är bland de absolut sämsta filmer jag någonsin har sett, jag grät i princip när jag såg den :( :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 06, 2008 1:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Thalion skrev:
Orophin skrev:
300 - ganska bra,men lite svårt att förstå syftet med den. men annars spännande och actionfylld!

300 är bland de absolut sämsta filmer jag någonsin har sett, jag grät i princip när jag såg den :( :P

Ja, jag fattade inte syftet med att 300 soldater gick och i princip tar självmord helt utan anledning!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 06, 2008 3:14 pm 
Maia

Orophin skrev:
Thalion skrev:
Orophin skrev:

Ja, jag fattade inte syftet med att 300 soldater gick och i princip tar självmord helt utan anledning!

Jag har inte sett filmen, men handlar den inte om 300 spartaner som försvarar ett vadställe eller bergspass mot 1000(0?) tals perser? Lyckades de inte på så sätt hindra en invasion i Grekland på så sätt? Tänkte bara på det att de inte stred i onödan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 06, 2008 4:53 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Jodå, 300 är löst baserat på slaget vid Thermopylae (stavning?).
Det är en underhållande film tycker jag, snyggt gjord, men ändå rätt meningslös...

Senaste filmen jag såg var Lady in the Water. Inte lika bra som Shyamalans tidigare filmer, men underhållande och spännande ändå.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 06, 2008 6:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Korpen flyger

Handlingen går i korthet ut på att den namnlöse huvudpersonen ser sina föräldrar mördas på Irland av plundrande vikingar och sin syster rövas bort av dem. 20 år senare företar han sig en omfattande hämndaktion mot de inblandade och kommer i slutskedet av denna kampanj till de två huvudskyldiga, på Island, Erik och Thord. Mot dessa använder han sig av list och brutalitet för att långsamt bryta ned motståndet och få sin hämnd.

Det måste vara fjärde gången jag ser den nu (jag såg den med Lisa/Beledhel). Filmen är väldigt intressant - utformningen känns väldigt enkel och lite gammaldags, men det ger den också en annan råhet, som om det var en dokumentärfilm. Det märks att den helt saknar effekter, det är lite av naturalism i filmform, vilket både är bra genom att den tar bort allt stiliserat våld, men också gör filmen som helhet mindre imponerande. Handlingen är både enkel och komplicerad, enkel såtillvida att den helt enkelt beskriver ett hämndscenario, men upplägget med svek och lögner gör ändå filmen hyfsat komplex. En eloge måste också ges till slutet, vilket jag tycker är väldigt bra med ett tydligt budskap (kanske övertydligt, men ändå). Dessutom har tid lagts ned på verklighetsförankringen, så den historiska biten får höga betyg. Dock föredrar jag nog ändå "uppföljaren" Korpens skugga om jag måste välja, eftersom den är bredare och mer intressant ur karaktärsutvecklingssynpunkt.

Túrin, var har du fått tag på den? Har letat i nästan ett år efter Korpen Flyger :roll:

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 8:39 am 
Maia

Nära och kära (http://www.imdb.com/title/tt0387514/) som inte alls var så kul som jag förväntat mig. Men man fick en del att fundera på efteråt om filmens innebörd i alla fall.

Betyg:2+/5

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 12:06 pm 
Master of Doom

Thingol skrev:
Túrin Turambar skrev:
Korpen flyger

Handlingen går i korthet ut på att den namnlöse huvudpersonen ser sina föräldrar mördas på Irland av plundrande vikingar och sin syster rövas bort av dem. 20 år senare företar han sig en omfattande hämndaktion mot de inblandade och kommer i slutskedet av denna kampanj till de två huvudskyldiga, på Island, Erik och Thord. Mot dessa använder han sig av list och brutalitet för att långsamt bryta ned motståndet och få sin hämnd.

Det måste vara fjärde gången jag ser den nu (jag såg den med Lisa/Beledhel). Filmen är väldigt intressant - utformningen känns väldigt enkel och lite gammaldags, men det ger den också en annan råhet, som om det var en dokumentärfilm. Det märks att den helt saknar effekter, det är lite av naturalism i filmform, vilket både är bra genom att den tar bort allt stiliserat våld, men också gör filmen som helhet mindre imponerande. Handlingen är både enkel och komplicerad, enkel såtillvida att den helt enkelt beskriver ett hämndscenario, men upplägget med svek och lögner gör ändå filmen hyfsat komplex. En eloge måste också ges till slutet, vilket jag tycker är väldigt bra med ett tydligt budskap (kanske övertydligt, men ändå). Dessutom har tid lagts ned på verklighetsförankringen, så den historiska biten får höga betyg. Dock föredrar jag nog ändå "uppföljaren" Korpens skugga om jag måste välja, eftersom den är bredare och mer intressant ur karaktärsutvecklingssynpunkt.

Túrin, var har du fått tag på den? Har letat i nästan ett år efter Korpen Flyger :roll:

Jag tror att jag köpte den på Ginza för ett år sedan ungefär.

Angående 300: Filmen bygger på en tecknad serie som i sin tur bygger löst på slaget vid Thermopyle. Det verkliga slaget beskrivs bäst genom att jag citerar en sak jag skrev i skoltidningen på gymnasiet under min månatliga rubrik "Adams visste du att ...".

Citera:
Visste du att kung Leonidas av Sparta höll tillbaka hela den persiska armén med endast 300 spartaner och 700 frivilliga i slaget vid Thermopyle 480 f.Kr? Den grekiska armén höll ett bergspass i tre dagar, men blev förrådda. Då stannade denna lilla styrka och höll ut för att säkra de andras reträtt. Detta gav också Aten ovärderlig tid, vilken ledde till triumfen i slaget vid Salamis. Det är ett av historiens häftigaste avsnitt, eftersom ”last stands” alltid är uppskattade av mig. Om inte det är manligt så är inget det … Va, har du läst ända hit? Är du också nörd eller?

Så i verkligheten var hela den grekiska styrkan samlad och de 300, som egentligen var 1000, om man räknar icke-spartanerna, var bara eftertruppen som skyddade de andras reträtt, vilket iofs var en nog så fantastisk bedrift.

Senast redigerad av Túrin Turambar mån jan 07, 2008 12:14 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 12:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Arn - Tempelriddaren

en bra film! ni kan läsa mina kommentarer under Arn - Tempelriddaren i "övrigt"

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 12:32 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

The League of extraordinary gentlemen. Köpte den för att jag gillade den sen tidigare. Gotisk miljö och människor med speciella förmågor försöker hindra galning att ta över världen med hjälp av nya teknologiska vapen. Utspelar sig 1899.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 6:02 pm 
Master of Doom

Älva skrev:
The League of extraordinary gentlemen. Köpte den för att jag gillade den sen tidigare. Gotisk miljö och människor med speciella förmågor försöker hindra galning att ta över världen med hjälp av nya teknologiska vapen. Utspelar sig 1899.

Haha! Det måste, i min mening, vara en av de fem sämsta filmer som har gjorts ... :wink: Fruktansvärd misshandel av romankaraktärer.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 7:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Poisidon, en bra film men det verkade som ville härma Titanic.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 8:28 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Älva skrev:

Haha! Det måste, i min mening, vara en av de fem sämsta filmer som har gjorts ... :wink: Fruktansvärd misshandel av romankaraktärer.

Jag gillar att de tar romanfigurer och placerar omkring dem lite. Gillar Van Helsing också så det så. *lipar* Dessutom så platsar samtliga Beckfilmer in på sämstalistan så den hamnar i såna fall lååångt från de fem sämsta. Enligt min mening. Gammal är äldst! :mrgreen:

För övrigt så ska jag titta på From Hell ikväll. Snöat in på 1800-tal.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 11:32 pm 
Maia

Oceans thirteen minst lika bra som de två första filmerna.

Betyg: 4-/5

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 10, 2008 5:05 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Gandhi
Mäktig film från -82 med Ben Kingsley som den indiske frihetskämpen med sin icke vålds-filosofi. En fascinerande inblick i en av de mest inflytelserika personerna under förra århundradet. Den är lång, över tre timmar, men jag lider inte alls mycket av längden. Kan bli lite knepigt att hålla isär alla personer som kommer och går. Men den rekommenderas starkt till alla som inte har sett den. Förtjänade sina åtta oscars.

4,5/5

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 11, 2008 10:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Linas Kvällsdagbok
Såg den i skolan igår. Den handlar om en tjej som är tillsammans med en kille som hon inte tycker om men på slutet blir hon tillsammans med sin drömkille och allt slutar lyckligt. Förutsägbar.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1438 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88 ... 96  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]