Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 18, 2026 5:46 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 8:30 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 1:53 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 9:35 pm 
Sinda

"Inget nöje, bara lidande" ska det väl va?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 10:11 pm 
Maia

Hur definierar man "seriösa böcker"? (har börjat med filosofi nu, så jag kunde inte motså frestelsen ;) )

Läste "Snobbar och andra fabeldjur" av William Thackeray för ett par dagar sen, riktigt bra ibland :) Just nu läser jag en biografi över Iron Maiden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 22, 2006 12:13 pm 
Redaktionen

Avslutade igår Trollkarlen i trädet av Lloyd Alexander, som jag nyligen hittade på en utgallring på det lokala biblioteket. Och den kostade bara 5:-, vilket värmer ända in i min snåla själ! :lol:

Den hade faktiskt åldrats med värdighet och var nästan lika charmig som när jag läste den senast (vilket är mer än 15 år sedan).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 23, 2006 2:04 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tycker att vi gör som i filmtråden. Vi säger vilken bok vi läser nu och ger en liten recension eller omdöme och om man instämmer så kan man väl lägga till något istället för att bara hålla med? Det blir roligare och intressantare då och mindre spam.

Jag läser Avslappning med hjälp av hypnos och jag minns inte författaren just nu (sorry). Den är verkligen lättläst som det sägs men hittills så kan jag inte se någon skillnad på hypnos och meditation. Å andra sidan så har jag heller inte kommit halvvägs in i den.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 27, 2006 10:07 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 1:49 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 28, 2006 8:57 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag har börjat läsa Nothing Like the Sun av Anthony Burgess. Det är en roman som handlar om Shakespeare och dennes kärleksliv och vilken inverkan det hade på hans skrivande. Det skall bli väldigt intressant. Burgess är en av mina favoritförfattare och jag älskar Shakespeare.

Nästa vecka skall jag läsa Burgess A Dead Man in Deptford som handlar om Christopher Marlowe.

Senast redigerad av Fëanor mån jan 30, 2006 1:51 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 29, 2006 12:30 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Har läst ut Familjegraven av Katarina Mazetti. Det är uppföljaren till Grabben i graven bredvid.
Det är inte min genre, men jag tyckte ändå boken var mycket bra. Det kan ju bero på att jag också bor på en mjölkgård :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 29, 2006 5:35 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 1:48 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 30, 2006 12:28 am 
Wavemaster of the World

Jag skrev:
Hittade de två första delarna av Philip Arcans trilogi Requiem - titel såväl som författare är för mig okända, men vampyrer låter intressant.

Lade ned det här projektet efter tjugo sidor; översättningen är vedervärdig. Inledande versaler för "viktiga ord" har behållits såsom de står i originalet (de förekommer ganska rikligt, kan tilläggas), och på två ställen hittills har jag funnit meningar där man inte anpassat orden till svensk ordföljd, till exempel här:

Citera:
Det finns en mycket gammal legend som berättar att långt tillbaka i tiden, djupt begravt under dimmorna av de förflutna och bortglömda tidevarv vilka ingen längre kommer ihåg, ett Rike existerade vars like aldrig sedan dess sett dagens ljus.

Får se om jag beställer trilogin på engelska en vacker dag.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 30, 2006 6:10 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag försöker läsa alla Beckböcker vi har hemma, sen funderar jag på att försöka mig på vårt engelska exemplar av LOTR.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 4:34 pm 
Redaktionen

Crumui skrev:
Jag skrev:
Hittade de två första delarna av Philip Arcans trilogi Requiem - titel såväl som författare är för mig okända, men vampyrer låter intressant.

Lade ned det här projektet efter tjugo sidor; översättningen är vedervärdig. Inledande versaler för "viktiga ord" har behållits såsom de står i originalet (de förekommer ganska rikligt, kan tilläggas), och på två ställen hittills har jag funnit meningar där man inte anpassat orden till svensk ordföljd, till exempel här:

Citera:
Det finns en mycket gammal legend som berättar att långt tillbaka i tiden, djupt begravt under dimmorna av de förflutna och bortglömda tidevarv vilka ingen längre kommer ihåg, ett Rike existerade vars like aldrig sedan dess sett dagens ljus.

Får se om jag beställer trilogin på engelska en vacker dag.

*urk* "Vedervärdigt" är ju bara förnamnet! Det påminner om den allra första översättingen i Sverige av första halvan av Feists Magician, från Midkemia Press. Den var riktigt bedrövlig -- och det skrämmande var att min egen översättning, som jag gjorde när jag gick i 9:an, var avsevärt mycket bättre (även om den inte var helt idiomatisk).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 02, 2006 5:44 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Har lånat Den Sista Legionen av Massimi på Bokia, men jag ska läsa ut Jag, Robot av Isaac Asimov först.

John Marsdens böcker rekommenderas till alla som vill ha lite lättläst spänning i vildmarksmiljö. De handlar om en grupp tonåringar som ger sig ut på en utflykt i ett par dagar. När de kommer tillbaka märke de att Australien har blivit invaderat av en främmane makt. De får sedan gömma sig i vildmarken och kämpa för att överleva. Första boken heter, som jag skrev innan, Imorgon när kriget kom.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 08, 2006 4:13 pm 
Östring

Jag har börjat att läsa "Sagor från Midgård" och det går väl sådär. Får ganska ofta gå till kartbilderna, personförteckningarna för att minnas vem som är vem, vilken släkt osv. Men jag kämpar på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 12, 2006 5:22 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 1:43 am, redigerad totalt 1 gång.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]