Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 5:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 17, 2007 9:37 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Fyra nya i "Övrigt" ... Så ovanligt. :roll:

Är någon metod för att förhindra detta på väg, eller har det bara diskuterats utan att man kunnat fatta några beslut om vad som ska göras?
Behövs det fler moderatorer så anmäler jag mig som frivillig, men jag tror att vi alla vet att det är mycket bättre att angripa problemet vid roten. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 17, 2007 1:09 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Vad sägs om Virres idé, att ta bort möjligheten att registrera en hemsida?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 18, 2007 8:54 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
BLLÄÄÄ på alla spammare :evil: :evil: :evil: Nu hittar man snart inte de riktiga trådarna i övrigt (hur kommer det sig att de ändå håller sig till "övrigt"?)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 19, 2007 8:42 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Vad sägs om lite fler moderatorer med rättigheter att ta bort dessa löjliga trådar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 19, 2007 10:51 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag är inne och rensar ganska ofta, men det är betydligt viktigare att slå mot möjligheten att anmäla sig, tror jag.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 19, 2007 11:09 am 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Håller med Túrin. Trådarna kan tas bort, men problemet blir inte avhjälpt förrän man angriper roten. Tror heller inte att det att eliminera hemsidorna i profilerna kommer hjälpa särskilt mycket mot spamtrådarna, så vad är enklast att göra? Klicka på rätt bild eller skriva in siffror?

Ett forum använder sig av metoden att den som vill bli medlem måste svara på några frågor ("vad skulle du göra om du blev förvandlad till en varulv?" o d) som sedan måste godkännas av en moderator. Väldigt osmidigt, men det är alltid en möjlighet.

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 19, 2007 2:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Skulle man inte kunna ha en enkel fråga som det går att svara rätt eller fel på (t ex "Vem skrev LotR?"), där svaret kan godkännas automatiskt?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 19, 2007 2:50 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Även om man godkände olika varianter av det rätta svaret (Tolkien, J R R Tolkien, JRR Tolkien, John Reul... osv) skulle det bli svårt att gardera sig mot felstavningar och sådant. Man skulle förstås kunna fråga: "Skrev Tolkien LotR - ja eller nej?" för att minimera mångfalden.

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 19, 2007 8:57 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Olórin skrev:
BLLÄÄÄ på alla spammare :evil: :evil: :evil: Nu hittar man snart inte de riktiga trådarna i övrigt (hur kommer det sig att de ändå håller sig till "övrigt"?)

För att det är den största avdelningen på forumet. Spamrobotarna är programmerade till det. Tanken är att så många som möjligt ska få ta del av skiten... De är som flugor från Mordor.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 19, 2007 9:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Crumui skrev:
Även om man godkände olika varianter av det rätta svaret (Tolkien, J R R Tolkien, JRR Tolkien, John Reul... osv) skulle det bli svårt att gardera sig mot felstavningar och sådant.

Det har du iofs rätt i. Man skulle istället kunna fråga vad 1+2 blir, eller uppmana den som ska registrera sig att skriva av några bokstäver från en bild ... Möjligtheterna är många.


Det jag väntar på nu är ett svar från någon kunnig som har en idé om ifall något av de förslag som vi diskuterat är genomförbart och om hur det i så fall ska genomföras. Och så förstås om det verkligen kommer att stoppa spammarna eller inte. Det finns ju alltid en risk för att vi underskattar deras kapacitet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 19, 2007 11:50 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Någon av dessa kanske kan vara värda att testa.

http://www.phpbbhacks.com/download/6432
http://sourceforge.net/projects/ctrackphpbb/
http://www.lithiumstudios.org/phpBB3/vi ... p?f=25&t=4

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 21, 2007 11:06 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag gillar idén att välja på en bild om det är en hund eller katt. En spamrobot kan aldrig förstå skillnaden i en bild.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 31, 2007 4:25 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Beledhel skrev:
Det jag väntar på nu är ett svar från någon kunnig som har en idé om ifall något av de förslag som vi diskuterat är genomförbart och om hur det i så fall ska genomföras. Och så förstås om det verkligen kommer att stoppa spammarna eller inte. Det finns ju alltid en risk för att vi underskattar deras kapacitet.

Den kunniga personen är tyvärr inte jag. DrRotmos är den med stora kunskaper inom sådant som TA har som första hjälpen-man.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 31, 2007 4:55 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Vad jag ser är de mesta metoderna möjliga (eller vad jag kommer ihåg), även fast jag kan komma på metoder att ta sig förbi dem...

(även om just text rutan kräver en hel del arbete att ta sig förbi. (Desutom bör frågan vara mycket simpel för en människa och med ett rakt svar men samtidigt ovanlig nog att inte finnas i en ordbok eller något sådant)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 1:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Man kanske skulle ha som när man registrerar sig till MSN, Att man får skriva vilka bokstäver och siffror som finns på bilden!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010