Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 'Nightfall in Middle-earth': vad betyder texterna?
InläggPostat: fre okt 03, 2003 5:47 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
I det senaste numret av Magasinet (4/10) skrev jag följande ledare:

Citera:
I Tolkienkretsar dyker då och då namnet Blind Guardian upp. Detta tyska hårdrocksband är enormt populärt, och inte minst i detta sammanhang, med sina Tolieninspirerade texter. Killarna i Blind Guardian har hållit igång sedan åttiotalet, och Tolkieninfluenserna har alltid funnits där. Men det var först 1998 som de slog igenom på Midgård-scenen fullt ut, med det i mina ögon mästerliga albumet Nightfall in Middle-earth.

Nightfall in Middle-earth lämnar det vanliga konceptet med Härskarringen-inspirerade texter, och koncentrerar sig istället på Silmarillion -- en ambition i sig de enligt mig skulle bli adlade för. Albumets 22 spår berättar bokens historia med omväxlande musik och tal, och man väljer att i mångt och mycket skildra den ur Morgoths, Mörkrets herre, perspektiv.

Många läsare av Tolkiens Arda -- Magasinet har säkert redan lyssnat igenom Nightfall in Middle-earth både en och två gånger, och har kanske liksom jag undrat vilka delar av boken som de stundtals svårtolkade texterna behandlar. Jag ska försöka mig på en liten genomgång av detta här:

1. War of Wrath 1:50
Denna dialog förs mellan Morgoth och Sauron i slutet av vredens krig.

2. Into the Storm 4:24
En av de mer lättolkade texterna -- Morgoth bråkar med Ungoliant om silmarillerna.

3. Lammoth 0:28
Morgoths skrik när Ungoliant vänder sig emot honom.

4. Nightfall 5:34
En underbar låt som behandlar De två trädens utslocknande och noldors avtåg från Aman.

5. The Minstrel 0:32
En mycket generell liten melodi om en trubadur. Det går att associera till Daeron och Maglor, som båda var stora i denna konst.

6. The Curse of Fëanor 5:41
Titeln säger allt: Fëanors ankomst till Midgård och brännandet av teleris skepp.

7. Captured 0:26
Morgoth uttalar de olycksbådande orden "you are now my guest, forever", till den infångade Maedhros.

8. Blood Tears 5:23
En skildring av Maedhros fångenskap hos Morgoth och Fingons slutliga fritagning, då Fëanors son fick sin hand avskuren.

9. Mirror Mirror 5:07
En bitvis svårtolkad text som huvudsakligen behandlar den gömda staden Gondolins uppkomst, Ulmos varning och det slutliga fallet.

10. Face the Truth 0:24
Fingolfins skaror anländer till Midgård över den malande isen och ser månen stiga för första gången ...

11. Noldor (Dead Winter Reigns) 6:51
Noldors öde i Midgård under oket av Fëanors ed skildras, ofta sett ur Mandos perspektiv. Refrängen är briljant: "I know where the stars glow / (And the) sky's unclouded / Sweet the water runs my friends [Detta är taget direkt från Fëanors brandtal i Aman.] / (But) Noldor / Blood is on your hands / Tears unnumbered / You will shet and dwell in pain [Här tar Mandos över ordet, och förkunnar att folket har blod på sina händer efter frändedråpet i Alqualondë. "Tears unnumbered" refererar sedan givetvis direkt till det katastrofala otaliga tårars slag, Nirnaeth Arnoediad, som skulle komma.]".

12. Battle of Sudden Flame 0:44
Morgoth firade med detta slag, Dagor Bragollach, stora framgångar. I och med förlusterna berövades noldors högste drott Fingolfin allt hopp, och red ensam till Angband för att utmana Morgoth på envig. I denna text uttrycker han troligen sin förtvivlan.

13. Time Stands Still (at the Iron Hill) 4:53
Fingolfins heroiska strid mot Morgoth behandlas, i en mästerligt medryckande låt. Texten är bitvis, som så många gånger annorstädes på denna skiva, tagen direkt från boken.

14. The Dark Elf 0:23
"A dark seed of evil is grown" är den enda textraden. Detta åsyftar Maeglin, son av Eöl, som sedemera kom att bli orsaken till Gondolins fall.

15. Thorn 6:18
Maeglin förråder Gondolin.

16. The Eldar 3:39
En svårtolkad låt som förmodligen fokuserar på eldars öde i Midgård i stort. Sett till kronologin så är det troligt att det är Turgon som står bakom orden.

17. Nóm the Wise 0:33
Detta lilla stycke är en veklagan över Finrod Felagunds död, förmodligen uttalad av Beren. Nóm var namnet som Bëors hus gav till Felagund.

18. When Sorrow Sang 4:25
"When Sorrow Sang" inriktar sig på Berens död och hans äventyr saman med Lúthien vid Mandos hallar.

19. Out on the Water 0:44
"The Island of the Dead That Live" omnämns, det vill säga Tol Galen, där Lúthien och Beren tillbringade sina sista år.

20. The Steadfast 0:21
Húrin är fånge hos Morgoth, och Mörkrets herre förbannar hans hus.

21. A Dark Passage 6:01
Morgoth och hans tjänare förbereder sig inför vredens krig.

22. Final Chapter (Thus Ends...) 0:48
Dessa ord uttalas efter Nirnaeth Arnoediad, otaliga tårars slag. Man säger att det sista hoppet ligger hos "den gömda konungen" (Turgon), och att en ny stjärna ska stiga på himlen (Eärendil). Troligen är det Húrin som talar, med en plötslig ingivelse av framsynthet, strax innan han går att möta Morgoths styrkor för att täcka reträtten för Gondolins här.

Trevlig läsning!
Gustav Dahlander
Redaktör


Vad tror ni att dessa texter betyder? Har jag fel? Kan man göra utförligare analyser?

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 03, 2003 6:36 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån aug 04, 2003 12:03 am
Inlägg: 64
Ort: Umeå
Stiligt! Har inget att anmärka där. Det kan också vara värt att analysera texterna i bookleten som kommer efter låttexterna. De är långa, och nämner (om jag minns rätt) inte ett enda namn från Tolkiens mytologi. En av Fëanors söner (kan någon klura ut vem det är??) ser i backspegeln och begrundar Noldors öde. Man undrar lite vad som fick BG att skriva den historien :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2003 7:55 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: sön aug 31, 2003 12:42 am
Inlägg: 97
Ort: Falun
Därtill skall man veta att det finns flera låtar på tidigare verk som behandlar bitar ur Tolkiens produktion. Den som inte hört dessa tyskar tidigare har utan tvekan en stor upplevelse framför sig... (tja, det är min åsikt iallafall...)

_________________
The road goes ever on and on, down from the door where it began...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 22, 2003 5:32 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 12:32 pm
Inlägg: 327
Ort: Sundsvall
Trevligt trevligt, nu kan ni ta itu med Summonings texter va?
Vore skoj :)

_________________
42


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 22, 2003 6:58 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Summoning borde väl inte vara så svåra. De har ju mest tagit Tolkiens verser rakt av väl?

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 23, 2003 7:18 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 12:32 pm
Inlägg: 327
Ort: Sundsvall
Jao, ungefär =/
Men vore kul ändå

_________________
42


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 10, 2003 2:31 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 05, 2003 9:51 pm
Inlägg: 77
Ort: Trollhättan
Någon som har koll på hur det går för Blind Guardians opera om Arda?

_________________
Ledsen Beleg, det var inte med flit...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 10, 2003 4:52 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Opera!? Ska de ha en opera?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 10, 2003 4:59 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 05, 2003 9:51 pm
Inlägg: 77
Ort: Trollhättan
Jag tror dom började på den för ett år sedan, minns att jag läst i gp om spektaklet. Antar att även den kommer vara centrerad kring silmarillion. Ska inte du som tillhör nyhetsredaktionen hålla koll på sånt? :wink:

_________________
Ledsen Beleg, det var inte med flit...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 11, 2003 12:05 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 07, 2003 9:52 am
Inlägg: 193
Ort: I love Hjo :)
kul att se andra fans av NFME i synnerhet och BG i allmänhet :) ...
(är själv mest power metal fan, men jag gillar också klassiskt och en hel del annat :) ... )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 11, 2003 10:01 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 28, 2003 3:58 pm
Inlägg: 24
Ort: Norrbotten
Citera:
Någon som har koll på hur det går för Blind Guardians opera om Arda?

Opera? Var det inte en musikal Andre och Hansi har arbetat på i flera år?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 12, 2003 4:07 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 05, 2003 9:51 pm
Inlägg: 77
Ort: Trollhättan
musikal/opera..eeh sluta skryt! jag vet också vad dem heter förresten :wink:

_________________
Ledsen Beleg, det var inte med flit...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 12, 2003 9:56 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 28, 2003 3:58 pm
Inlägg: 24
Ort: Norrbotten
Citera:
musikal/opera..eeh sluta skryt! jag vet också vad dem heter förresten


skryt??

Vad jag menar var att jag läste in någon interjuv för länge sen och Hansi sa då (om jag kommer ihåg rätt) att det inte var hela BG inblandat i projektet vid den tidpunkten. Så det kanske bara är ett litet sidoprojek...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 14, 2003 6:10 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 05, 2003 9:51 pm
Inlägg: 77
Ort: Trollhättan
jaja det blir nog bra.

_________________
Ledsen Beleg, det var inte med flit...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 1:29 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 18, 2003 11:37 pm
Inlägg: 213
Ort: Lindon
Brown Jenkin skrev:
Citera:
Någon som har koll på hur det går för Blind Guardians opera om Arda?

Opera? Var det inte en musikal Andre och Hansi har arbetat på i flera år?


Jag kan inte tillföra något på temat opera, men gruppen har undsluppit sig att de traktade efter att få göra filmmusiken och faktiskt började komponera på eget initiativ.

"# Is any of the material you wrote for the Lord of the Rings movie ever going to be released?
Hansi: We haven ´t exclusively written anything for the movie. But as mentioned we have had the perfect pieces of music for such an event - at least we thought so. As we have worked on that orchestral stuff over the last few year it is natural that we are going to release it one day. We still work on the music and its concept. So its release lies somewhere in a not to close future.
The only thing to say about it: It will be huge and different to what ever you have heard before. We have started the whole thing during the "Nightfall …" production and I always have the feeling that these tunes are far better than the "Nightfall …" songs and will present a far more remarkable and unique sounding than "NIME" did. Don ´t get me wrong, I still love "Nightfall …", but it has been the more meldious and catchy attitude who made me fall in love with those other songs. One day you can make a quote, yourself."

http://www.blind-guardian.com/index2.html

_________________
Aeglos!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010