Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tuors spjut
InläggPostat: tis dec 04, 2012 2:16 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 23, 2012 6:44 pm
Inlägg: 53
Ort: Oslo
Jag satt och läste lite ur "Hur Tuor kom till Gondolin" och blev lite nyfiken på ett stycke.
Jag har precis intresserat mig för Tolkiens olika språk och har inte riktigt brytt mig så mycket om de olika språken vid tidigare läsningar och undrar över en grej här.

"men sitt spjut, där hans namn var skrivet med alvrunor från norr" (Översättning; Roland Adlerberth)


Skrevs de olika alvspråken med runor, och vet man hur dessa såg ut?
Vilket språk menar Tolkien här? Eftersom att han befinner sig i Nevrast, hur pass 'norr' är det tal om?
Vet man hur runorna på spjutet såg ut?

Tacksam för svar :D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tuors spjut
InläggPostat: tis dec 04, 2012 7:06 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag skulle tro att det stod skrivet i sindarin eftersom alla förbjöds att tala quenya av Thingol efter frändedråpet i Aqualondë.
Fast jag är inte alls säker på den saken i och med att Turgon var noldor själv och referensen till "alvrunor från norr" kan ju tyda på att det var skrivet i quenya


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tuors spjut
InläggPostat: tis dec 04, 2012 9:17 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Ja, och de enda alver som faktiskt någonsin hade bott i någon större samling i norden var då Fingolfins ätt i Hithlum.
Alltså en gren av noldorsläktet. Dessa lydde ju inte under Thingols lagar då hans makt inte sträckte sig så långt bort från Doriath.
Det är troligt att dessa talade Quenya, i alla fall från början. Det kan i och för sig även syfta på alverna i Dorthonion, men dessa borde från Turgons gamla boningar mer ligga åt nodöst än just nord. Så tänker jag i alla fall.

Sen just att de nämns alvrunor, skulle ju bara kunna betyda att de skrev med sina egna "alvtecken" och inte just runor.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tuors spjut
InläggPostat: tis dec 04, 2012 10:59 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Turukáno skrev:
Skrevs de olika alvspråken med runor, och vet man hur dessa såg ut?
Vilket språk menar Tolkien här? Eftersom att han befinner sig i Nevrast, hur pass 'norr' är det tal om?
Vet man hur runorna på spjutet såg ut?
Läs om runorna/bokstäverna i tilläggen till Härskarringen. Om det inte var så värst långt norrut, var spjutet eventuellt inristat med Angerthas-runor (tex i den stil som Daeron från Doriath utvecklade), men troligen avses områden längre norrut, och då borde någon noldo ha ristat in dem. Då var det sannolikt tengwar-tecken som ristades.

Länkarna är till Angerthas Daeron och Tengwar, men du kan slå på cirth också, för mer info.
http://ring-lord.tripod.com/cirth/angerthasdaeron.htm
http://www.omniglot.com/writing/tengwar.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tuors spjut
InläggPostat: tis dec 04, 2012 12:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Då var det sannolikt tengwar-tecken som ristades.

Talar Tolkien någonsin om tengwar som runor?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tuors spjut
InläggPostat: tis dec 04, 2012 1:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ur första kapitlet i FotR:

Tolkien skrev:
Small hobbit-children ran after the cart all through Hobbiton and right up the hill. It had a cargo of fireworks, as they rightly guessed. At Bilbo's front door the old man began to unload: there were great bundles of fireworks of all sorts and shapes, each labelled with a large red G and the elf-rune <runan G>.

Vad är det för sorts runa, det där G:et? Angerthas Daeron, eller?

Bild

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tuors spjut
InläggPostat: tis dec 04, 2012 2:18 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
Ur första kapitlet i FotR:

Tolkien skrev:
Small hobbit-children ran after the cart all through Hobbiton and right up the hill. It had a cargo of fireworks, as they rightly guessed. At Bilbo's front door the old man began to unload: there were great bundles of fireworks of all sorts and shapes, each labelled with a large red G and the elf-rune <runan G>.

Vad är det för sorts runa, det där G:et? Angerthas Daeron, eller?

Bild
Ja, det är cirth-tecknet/runan, vilken med Angerthas gav ljudet för "G".

Ohlmarxisten skrev:
Talar Tolkien någonsin om tengwar som runor?
Minns inte, men jag ser runor som skrivtecken. Särskilt när de ristas in i föremål.

Problemet med tengwartecken är att de ofta är rundade och därför inte lämpar sig lika väl för ristningar i sten eller trä, medan cirth var mer som de fornnordiska/medeltida runorna. Just att Tours spjut fått ristat nordliga runor krånglar till det lite, då noldor och sindar förmodligen hade olika preferenser här, men cirth var mest lämpligt för ändamålet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tuors spjut
InläggPostat: tis dec 04, 2012 3:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Minns inte, men jag ser runor som skrivtecken. Särskilt när de ristas in i föremål.

Hur menar du? Menar du att inristningar är runor oavsett vilket alfabet bokstäverna tillhör?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tuors spjut
InläggPostat: tis dec 04, 2012 3:17 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Eldalie skrev:
Minns inte, men jag ser runor som skrivtecken. Särskilt när de ristas in i föremål.

Hur menar du? Menar du att inristningar är runor oavsett vilket alfabet bokstäverna tillhör?
Nä, jag menar att skrivtecken som går att tyda som bokstäver är runor. Runorna i tidiga former gjordes för att kunna ristas. Om alverna hade papper och penna från början vet jag inte, men jag tänker mig helst att de inte hade det, och att de därför utvecklade tecken som de kunde rista in i föremål, dvs runor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tuors spjut
InläggPostat: tis dec 04, 2012 3:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Nä, jag menar att skrivtecken som går att tyda som bokstäver är runor. Runorna i tidiga former gjordes för att kunna ristas. Om alverna hade papper och penna från början vet jag inte, men jag tänker mig helst att de inte hade det, och att de därför utvecklade tecken som de kunde rista in i föremål, dvs runor.

Det står tydligt i tilläggen att "[t]he Tengwar were devised for writing with brush or pen".

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tuors spjut
InläggPostat: tis dec 04, 2012 4:57 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Det står tydligt i tilläggen att "[t]he Tengwar were devised for writing with brush or pen".
Så bra då, eftersom det passar med vad jag skrev om deras runda former, vilka är svåra att rista :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tuors spjut
InläggPostat: tis dec 04, 2012 5:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Den stegrande kamelen skrev:
Ur första kapitlet i FotR:

Tolkien skrev:
Small hobbit-children ran after the cart all through Hobbiton and right up the hill. It had a cargo of fireworks, as they rightly guessed. At Bilbo's front door the old man began to unload: there were great bundles of fireworks of all sorts and shapes, each labelled with a large red G and the elf-rune <runan G>.

Vad är det för sorts runa, det där G:et? Angerthas Daeron, eller?

Bild


Samma runa som Gandalf signerade brevet till Frodo med- men som Barliman glömde skicka iväg :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tuors spjut
InläggPostat: tis dec 04, 2012 6:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Så bra då, eftersom det passar med vad jag skrev om deras runda former, vilka är svåra att rista :wink:

Bra? Det är inihelvete bra! Det står vidare om tengwar att "the squared forms of inscriptions were in their case derivative from the written forms". Jösses, vilka påhitt! Gubben hade inte bara små hobtomtar på loftet. :wink:

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010