Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 5:44 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det ska väl vara precis samma sak tror jag, men Aman är den vanligare namnformen före Númenors fall, medan Valinor är samma kontinent (efter fallet) men då onåbar för andra än alverna (nästan), då valar förflyttade den från Arda, dvs från jordglobsytan. Och det är detsamma som Undying Lands också, precis som du skrev.

Så på det hela taget ingen dum rot till namnet Emelie! :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 7:29 am 
Offline
Östring

Blev medlem: ons aug 13, 2008 7:40 am
Inlägg: 27
Ort: sthlm
nej nu kanske man kan börja vara lite mer stolt över det urtrista namnet :roll:
dock vill jag fortfarande ha tag på min sindarinska (böjer man det ordet så?) version.
hittar förslag på flera olika ändelser till kvinnonamn: -ë -wë -n -wen -iel -ian -ien och om man tittar på de namnen som finns så slutar alla va jag sett på nåt av dessa vis.
hur är det med att lägga till bokstöver före? kan man göra det? på vilket sätt isf?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 8:31 am 
Offline
Östring

Blev medlem: ons aug 13, 2008 7:40 am
Inlägg: 27
Ort: sthlm
har ett par förslag ifall nån vill komma med en åsikt

Carwegwen som förkortas till Carwen
har även förslag på Carwë och Carwien


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 8:50 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Tack, Björn.

Emman, jag tycker att Carwen låter riktigt snyggt (fast jag har ingen aning ifall det är korrekt). Jag tror förresten att ändelsen -wen betyder ungmö. Det enda som talar emot Carwen i mina öron är att det låter lite väl likt Arwen.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 9:41 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Carwiel tycker jag låter fint.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 10:25 am 
Offline
Östring

Blev medlem: ons aug 13, 2008 7:40 am
Inlägg: 27
Ort: sthlm
Líndaletaro skrev:
Tack, Björn.

Emman, jag tycker att Carwen låter riktigt snyggt (fast jag har ingen aning ifall det är korrekt). Jag tror förresten att ändelsen -wen betyder ungmö. Det enda som talar emot Carwen i mina öron är att det låter lite väl likt Arwen.


det skulle ifs bara passa bra för jag lever med en tölp som vägrar gifta sig... :roll: :wink:

Carwen, Carwiel eller Carwien....gäller det bara att bestämma sig. ingen hit ifal det skulle visa sig bli fel då det ska permanentklottras på kroppen

Carwiel låter väll mer manligt?

nån som vet om ändelsen -ien har någon betydelse?


Senast redigerad av Emman fre aug 15, 2008 11:15 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 11:14 am 
Offline
Östring

Blev medlem: ons aug 13, 2008 7:40 am
Inlägg: 27
Ort: sthlm
hittade detta nu i ett lexikon:

iell N. [jˈɛl̡l] n. f. 1. daughter ○ 2. girl, maid ◇ Ety/385, Ety/400 ◈ Stated to be an alteration of sell, remodelled after ion "son" (OS *jondo). It was "a change assisted by the loss of s in compounds and patronymics", hence the ending -iel in several feminine words


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 11:54 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Emman skrev:
då det ska permanentklottras på kroppen

Oj, då blev det en annan femma. Jag tror tyvärr inte att någon på det här forumet har tillräckligt stora sindarinkunskaper för att garantera att det inte blir fel. Jag föreslår att du frågar medlemmarna på LotR-Plazas språkforum i denna tråd.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2008 1:45 am 
Offline
Östring

Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:22 pm
Inlägg: 37
Ort: Stockholm
Emman skrev:
Carwen, Carwiel eller Carwien....gäller det bara att bestämma sig. ingen hit ifal det skulle visa sig bli fel då det ska permanentklottras på kroppen

Carwiel låter väll mer manligt?

nån som vet om ändelsen -ien har någon betydelse?


Som jag ser det är alla tre fullt rimliga som kvinnonamn (-(i)el och -ien är båda femininmarkörer och betyder oftast inte så mycket mer utöver den funktionen). Men det är svårt att tänka sig att något av dem skulle kunna betyda 'den aktiva' eller 'den verksamma'. Carwen ser snarast ut som en sammansättning av car 'hus, byggnad' och -wen 'mö' och riskerar väl därmed att tolkas 'husjungfru' :). Och för Carwiel och Carwien ligger översättningen 'husväverska' närmast till hands (car 'hus' + (g)wî 'väv' + femininmarkör).

En förebild för hur man kan göra ett kvinnonamn av ett adjektiv har vi i Ioreth av iaur, ior- 'gammal': tillägg av ändelsen -eth, som också fungerar som femininmarkör. Av carweg skulle man på det sättet kunna bilda Carwegeth, med bibehållen betoning på första stavelsen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2008 8:42 am 
Offline
Östring

Blev medlem: ons aug 13, 2008 7:40 am
Inlägg: 27
Ort: sthlm
Björn skrev:
Emman skrev:
Carwen, Carwiel eller Carwien....gäller det bara att bestämma sig. ingen hit ifal det skulle visa sig bli fel då det ska permanentklottras på kroppen

Carwiel låter väll mer manligt?

nån som vet om ändelsen -ien har någon betydelse?


Som jag ser det är alla tre fullt rimliga som kvinnonamn (-(i)el och -ien är båda femininmarkörer och betyder oftast inte så mycket mer utöver den funktionen). Men det är svårt att tänka sig att något av dem skulle kunna betyda 'den aktiva' eller 'den verksamma'. Carwen ser snarast ut som en sammansättning av car 'hus, byggnad' och -wen 'mö' och riskerar väl därmed att tolkas 'husjungfru' :). Och för Carwiel och Carwien ligger översättningen 'husväverska' närmast till hands (car 'hus' + (g)wî 'väv' + femininmarkör).

En förebild för hur man kan göra ett kvinnonamn av ett adjektiv har vi i Ioreth av iaur, ior- 'gammal': tillägg av ändelsen -eth, som också fungerar som femininmarkör. Av carweg skulle man på det sättet kunna bilda Carwegeth, med bibehållen betoning på första stavelsen.


tack så hemskt mycket för ditt svar. detta betyder alltså att jag måste ha med g vilket jag inte tycker är alltför bra för det gör namnet så väldigt grovt genast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 29, 2010 3:41 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 28, 2010 2:57 pm
Inlägg: 42
Ort: nått träsk
kan man läsa sindarin på universitetet borde man kunna om man kan plugga finska vem behöver det...

_________________
frodo å feanor va kompisar....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: sindarin
InläggPostat: tor jul 29, 2010 4:43 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
om du vill lära dig sindarin så är det ju bara kolla på internet

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 01, 2010 6:55 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
arwen har lösöron skrev:
kan man läsa sindarin på universitetet borde man kunna om man kan plugga finska vem behöver det...


Ja, exempelvis finns det ju företagstjänster där man kan använda finska i kundkontakten, man kan arbeta för statliga myndigheter (då det finns många finsktalande i Sverige) eller som tolk. Dessutom kan ju finska liksom andra verklige språk användas som jämförelsematerial i komparativ språkforskning.

Eftersom sindarin endast är släkt med riktiga språk på ett konstgjort sätt och de svenska handelsförbindelserna med Menegroth inte är så livliga nuförtiden blir det väl en viss skillnad. ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: sindarin
InläggPostat: ons aug 22, 2012 10:07 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 16, 2003 9:31 pm
Inlägg: 65
...och vill man lära sig quenya, håller vi i Mellonath Daeron nu en kurs under HT 2012. Se närliggande inlägg på detta forum!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010